חיוך גדול לאחר השתלה דנטאלית

(0)
לדרג

לאחר השתלה דנטאלית קיים סיכון לסיבוכים. ד"ר ניקולאס כהן מסביר ל-doctors כיצד ניתן לשמור על בריאות הפה ולמנוע מחלות העשויות להיווצר סביב השתל. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

חיוך יפה ללא ספק פותח דלתות ולכן רבים מהאוכלוסייה בארץ מבינים את החשיבות ומשלימים חוסרי שיניים על ידי שימוש בטכניקה של השתלה דנטאלית.

השתלה דנטאלית, אשר הפכה להיות נפוצה ורווחת מאוד בשנים האחרונות, מבוצעת באלפי מרפאות ברחבי העולם ללא שום סיבוכים. אך מה קורה כאשר המטופל מסיים את הטיפול ומגיע הביתה? רבים מהמטופלים מפתחים סיבוכים סביב השתל החדש. על פי ד"ר כהן אחד הסיבוכים הנפוצים הוא מחלת ה-Peri-Implantitis - איבוד עצם סביב השתל אשר יכול להוביל לאיבוד השתל עצמו. היקף המחלה, הפוגעת בשתלים, הוא רחב מכפי שנדמה לנו ומחקרים מראים שכ- 26%-54% מהמטופלים מפתחים אותה, כאשר 6% מהם יסבלו מהמחלה באופן כל כך חמור אשר יביא לאובדן השתל.

ד"ר ניקולאס כהן, פרופסור מהמחלקה הפריו-אמונית באוניברסיטת פאריז בצרפת, מומחה לטיפול בבעיות חניכיים אחרי שתלים, הגיע לארץ על מנת להרצות בכנס IAOI (Israeli Association of Implantology) הרביעי שהתקיים באילת בחודש נובמבר. ד"ר כהן מומחה עולמי וחוקר מוביל בתחום האימונולוגיה של חלל הפה. הרצאתו בכנס עסקה רבות בנושא התמודדות עם שתלים דנטאליים ומחלות העלולות להיווצר סביב השתל ולסכנו.

פגשנו את ד"ר כהן במסגרת הכנס שם חלק עימנו עצות מעשיות לטיפול ותחזוקה של שתלים דנטאליים, נושא אותו הוא מקדם בעבודתו ברחבי העולם.

האם ניתן לחזות כישלון של שתל מראש?

"גורמי הסיכון הם רבים ולא ניתן לייחד גורם ספציפי העשוי להביא להתפרצות המחלה אצל מטופל", מציין ד"ר כהן. "אך עם זאת ישנם כמה גורמי סיכון אשר מחקרים מצאו כי בהחלט משפיעים על כשלון ההשתלה: מעשנים כבדים, צרכני אלכוהול, חולי סוכרת ואנשים בעלי תפריט דיאטטי לא מאוזן. גורמים נוספים הם היסטוריה של מחלת ה-Peri-Implantitis, היגיינה לקויה של חלל הפה והצטברות של חיידקים סביב השתל".

מאפייני מחלת ה-Peri-Implantitis בשלביה המוקדמים (Mucositis) הם דלקתיות סביב השתל המתבטאת בחוסר נוחות עבור המטופל, נפיחות סביב השתל, כאשר המאפיין החמור ביותר על פי ד"ר כהן, הוא דימום מהחניכיים סביב השתל. עם התגלות אחד מהסממנים הללו יש להגיע אל רופא השיניים בדחיפות. "יתרה מזאת", מציין ד"ר כהן כי "טיפול מיידי בהתפתחות של חיידקים ודלקות סביב השתל עשוי לתרום משמעותית להצלחת הטיפול במחלת ה- Peri-Implantitis. בעיות בשתל המזוהות בשלבים הראשונים מביאות ל-80% אחוזי הצלחה בהבראת השתל הפגוע. שתלים מגיבים באופן חמור יותר לדלקות משיניים טבעיות ולכן דלקת שאינה מטופלת באופן מיידי מקטינה את הסיכוי להצלת השתל".

מה יכול לעשות המטופל לאחר ההשתלה על מנת להימנע מסיבוכים?

"על מנת לשמור על תוצאות השתלה מוצלחת מומלץ לשמור על היגיינה טובה בחלל הפה, לא רק סביב השתל אלא גם סביב השיניים הטבעיות", אומר ד"ר כהן. "מומלץ להשתמש במברשת שיניים חשמלית איכותית בעלת סיבים רכים אשר מפעילה כוח קבוע על החניכיים והשיניים. מברשת שיניים חשמלית מאפשרת ניקיון יסודי של השיניים והחניכיים ומגיעה לאזורים הקשים לצחצוח בחלל הפה שמברשת רגילה מתקשה להגיע".

לדברי ד"ר כהן, "אחד הסיכונים בהשתלה דנטאלית היא היוצרות של כיס (POCKET) בין השתל לחניכיים, המאפשר התנקזות של חיידקים אשר מברשת רגילה מתקשה להגיע אליהם. אותם חיידקים מתפתחים לידי דלקת אשר גורמת לסיכון רב לשתל החדש. כמו כן, מברשת שיניים חשמלית עוזרת במניעת עששת החניכיים". נוסף על השימוש במברשת חשמלית ממליץ ד"ר כהן על השימוש במברשת קטנה אינטר-דנטאלית העוזרת להגיע למקומות נסתרים בין השיניים או בין החניכיים לשן.

למה דווקא מברשת שיניים חשמלית ולא ידנית?

"השימוש במברשת רגילה הוא אפשרי" טוען ד"ר כהן אך מסייג, "רוב האוכלוסייה העולמית אינה יודעת לצחצח שיניים כמו שצריך וזוהי עובדה, לכן חשוב להשתמש במברשת שיניים חשמלית אשר תעשה עבור המטופל את רוב העבודה. אנשים נרתעים ממברשות שיניים חשמליות מתוך חשש כי הן אגרסיביות כלפי השיניים והחניכיים, בעוד שלמעשה ההיפך הוא הנכון: מברשות חשמליות מפעילות לחץ נמוך ומבוקר על משטח השן הנשלט על ידי המברשת עצמה ואינו תלוי באגרסיביות המצחצח. באופן קבוע, אני מצייד את המטופלים שלי לאחר ההשתלה בתוכנית מפורטת לשמירה על היגיינת חלל הפה, וזאת על מנת למנוע הסתבכות הגורמת לכישלון ודחיית השתל".

ד"ר כהן אומר כי "במידה והשתל לא פיתח סביבו דלקתיות, הוא צפוי להישאר בגוף האדם למשך שארית חייו ולכן חשוב מאוד לשמור על השתלים, לטפח את חלל הפה ובעיקר לקיים טכניקת ניקיון מוצלחת השומרת על חניכיים ושיניים נקיות". לדבריו, "רבים מאיתנו לא נותנים את הדעת מספיק על תחזוקה יומיומית של השיניים באמצעות מברשות שיניים איכותיות ועזרים דנטאליים מתאימים, ונאלצים להגיע לטיפולי שיניים יקרים, אשר את רובם ניתן למנוע על ידי שגרת היגיינה נכונה. לכן, חשוב לי להגביר את המודעות לתחזוקה היומיומית הבסיסית של השיניים וחלל הפה. מוצרי איכות כמו המוצרים של Oral-B תוכננו במיוחד בשיתוף עם רופאי שיניים מובילים בעולם על מנת לענות על כל צרכי בריאות הפה והקפדה על שימוש בהם תעזור למנוע סיבוכים וטיפולים מיותרים".

ולסיום תורם ד"ר כהן טיפים לשמירה על חלל הפה כדי להימנע מהצורך בשתלים:

- שימרו על ניקיון השיניים, החניכיים וחלל הפה: צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, במשך שתי דקות.

- צחצוח השיניים במברשת חשמלית מומלץ ביותר. ל-Oral-B, לדוגמא, מברשות חשמליות בעלות מנגנון המגן מפני הפעלת לחץ על השיניים.

- טפלו בדלקות ובתחלואה של שיניים בריאות כבר בשלב הראשוני על מנת להימנע מסיבוכים מיותרים.

- בקרו אצל רופא שיניים אחת לחצי שנה.

בואו לדבר על זה בפורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום