שכיחותן של מחלות כרוניות - בעלייה

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: מחלות כרוניות גורמות להגבלה בתפקוד קשישים ממדינות בעלות רמת הכנסה נמוכה עד בינונית. הסיבה העיקרית להגבלה נובעת מדמנציה

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-28 בנובמבר 2009 של ה-Lancet, עולה כי השכיחות של מחלות כרוניות מתחום המוח והנפש עולה, והן האחראיות העיקריות להגבלה בתפקוד קשישים ממדינות עם הכנסה נמוכה עד בינונית. במחקר נמצא כי לדמנציה התרומה הגדולה ביותר להגבלה תפקודית באוכלוסיה זו.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי בספרות קיים מעט מידע על הגבלה תפקודית בקשישים ממדינות עם הכנסה נמוכה עד בינונית. הם מעריכים כי ליקוי ראיה מהווה את הסיבה העיקרית להגבלה תפקודית באוכלוסיה זו. לפיכך רצו החוקרים להעריך את התרומה של מחלות כרוניות גופניות, נפשיות וקוגניטיביות להגבלה תפקודית של קשישים באזורים אלו.

זהו מחקר חתך, שכלל 15,022 משתתפים בגיל מבוגר מ-65 שנים מסין, הודו, קובה, הרפובליקה הדומיניקנית, ונצואלה, מקסיקו ופרו. החוקרים קבעו את מידת ההגבלה התפקודית באמצעות ה-12-item World Health Organization disability assessment schedule. הם תיעדו נוכחות של דמנציה, דיכאון, יתר לחץ דם ומחלה ריאתית חסימתית כרונית (COPD) על בסיס הנתונים הקליניים, ומשתתפי המחקר מסרו מידע על אבחנת סוכרת, שבץ או מחלת לב. על סמך אנמנזה שמסרו המשתתפים, קבעו החוקרים האם קיים ליקוי תחושתי או הפרעות של דרכי העיכול, העור, הגפיים והמפרקים.

מתוצאות המחקר עולה, כי לדמנציה נמצאה התרומה הגדולה ביותר להגבלה תפקודית במשתתפי המחקר, ואחריה למחלה צרברווסקולארית ולהפרעות שריר-שלד, כפי שמוצג בטבלה הבאה:

ההיארעות של דמנציה צפויה לגדול

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי מחלות כרוניות של המוח והנפש דורשות תשומת לב מוגברת, שכן פרט להגבלה תפקודית, הן מובילות לתלות, מציבות אתגרים טיפוליים מורכבים וכרוכות בעלויות גבוהות מאוד.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי מדובר במחקר חתך, וכי מספר לא קטן של אבחנות התבסס על דיווח עצמי של המשתתפים, אך הם מדגישים כי תוצאות העבודה תואמות לתוצאות מחקרים קודמים בנושא.

במאמר מערכת שהתפרסם בתגובה, נכתב כי ההיארעות של דמנציה עולה במדינות מתפתחות, ולכן צפוי להופיע גל של בעיות סוציאליות. לדברי הכותב, קיים בספרות מידע רב על דמנציה במדינות עם הכנסה גבוהה, ומעריכים כי ההיארעות של דמנציה בארה"ב צפויה לגדול פי 3 בתוך מספר עשורים. הכותב מוסיף כי חינוך, תמיכה סוציאלית וייעוץ עשויים לשפר את חיי הקשישים הסובלים מדמנציה, ותוצאות המחקר הנוכחי מדגישות את הצורך לפעול בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום