הסרת שיער: תשובות לשאלות נפוצות

(3)
לדרג

בעשורים האחרונים התפתחו טכנולוגיות הסרת שיער לצרכים אסתטיים המבוססות על קרני אור או לייזר. הצלחת הטיפול תלויה בהתאמתו לאדם ובמיומנות המטפל

מאת: ד"ר להבית אקרמן

הסרת שיער מהפנים או מהגוף מלווה אותנו כבר משחר ההיסטוריה. כמעט בכל התרבויות בוצעה הסרת שיער, בין אם משיקולים דתיים, חברתיים, אופנתיים או אף כסימן ענישה. בעבר היו אלו בעיקר הנשים שנהגו למרוט את שיער גופן המיותר בשיטות כגון גילוח או שעווה. ברבות הזמן, עם התקדמות הטכנולוגיה, הפך התחום גם לנחלתו של המין הגברי שגילה עניין ופיתח מודעות למראה האסתטי והחלק. הביקוש ההולך וגובר להסרת שיער בקרב נשים וגברים גרם לפריחתן של שיטות מגוונות, ובעשורים האחרונים התפתחו טכנולוגיות העושות שימוש בקרני אור להסרת שיער.

לפניכם תשובות לשאלות נפוצות בנוגע לשיטות המתקדמות להסרת שיער:

האם ניתן להסיר שיער בטכנולוגיות מתקדמות בכל מקום בגוף?

הסרת שיער מתאימה לכל אזור בגוף, לגברים ונשים כאחד, פרט לאזור הפנים. עם זאת, חשוב ביותר לעבור מיון קפדני, התאמה אישית ואבחון מקצועי ואמין על מנת לקבוע את התאמת הטיפול. שלב האבחון הראשון הוא החשוב ביותר, שכן לא כל אדם מתאים לעבור טיפול הסרת שיער בטכנולוגיות מתקדמות. מידת ההתאמה לטיפול ולמכשיר המטפל נקבעת בעיקר בהתאם לצבע העור, גוון השערה ועוביה.

איך עובדים מכשירים חדשניים להסרת שיער?

המכשירים מייצרים קרן אור החודרת את שכבת העור ונקלטת באופן סלקטיבי בפיגמנט המלנין שמצוי בשורש השערה. הקרן מחממת את המלנין תוך זמן קצר וגורמת להרס היפותרמי שלו. שורש השערה שנהרס לא ייצר לעולם שערה חדשה. אולם, שערות חדשות עשויות לצמוח בעתיד. לאחרונה מתפתחות שיטות אשר בעזרתן ניתן לחמם לא רק את זקיק השערה, אלא גם את האזור שסביבו, כך שמספיקה אנרגיה נמוכה יותר להשגת התוצאות, מה שכרוך בפחות כאבים ובפחות כוויות.

איזו שיטה עדיפה - הסרת שיער בקרן לייזר או בקרן אור?

אין הרבה הבדל בין השיטות ושתיהן עובדות על אותו עיקרון של חימום בסיס השערה. הסרת השיער בלייזר מתבצעת באמצעות טכנולוגית קרן אור ממוקדת החודרת דרך העור עד לשורש השערה. קרן האור נקלטת בפיגמנט, חלבון המצוי בשורש השערה, מחממת אותו ותוך זמן קצר מפרקת והורסת אותו, מה שגורם להרס זקיק השערה ולכך שמאותו הזקיק לא תצמח שערה שוב. יש הרבה מכשירים מבוססי אור לטיפול בשיער העודף, לכל מכשיר יש יתרונות וחסרונות וחשוב להתאים בין המטופל למכשיר הטיפול.
כדי שאור הלייזר יחמם את השיער המיועד להסרה מבלי לגרום לכוויה בעור שסביבו, חשוב שהשיער יהיה כהה (היינו יספוג את מרבית האור), בעוד שהעור שסביבו יהיה בהיר (ולא יספוג את האור, או יספוג רק מעט ממנו). זוהי בדיוק הסיבה לכך שהתוצאות הטובות ביותר מושגות אצל אנשים בעלי עור בהיר ושיער כהה. אצל אנשים בעלי שיער בהיר אין אפשרות מעשית להסרת השיער בלייזר, משום שהשיער הבהיר אינו סופג את מרבית האנרגיה של הלייזר, ועל כן לא ניתן להשיג פגיעה ממשית בזקיקי השיער. גורם חשוב נוסף להצלחת הטיפול הוא עובי השיער.

כמה טיפולים צריך לעבור?

כדי לקבל תוצאות אופטימליות יש לחזור על הטיפול מספר פעמים, בתדירות שתיקבע על ידי המטפל. מספר הטיפולים משתנה מאדם לאדם ומאזור לאזור בהתאם לגוון העור, צבע השיער וגורמים נוספים. תדירות הטיפולים נקבעת בהתאם למחזוריות צמיחת השערה ולמכשיר המטפל. בכל מקרה, בהסרת השיער בלייזר חשוב להשתמש בטכנולוגיית קרן לייזר עדכנית שנבחרה בקפידה.

מתי יש לחזור על הטיפול?

לאחר הטיפול, במשך מספר ימים עד שלושה שבועות, יצמחו שערות על פני העור וינשרו. להשגת תוצאות מרביות, יש לחזור על הטיפול רק כאשר צמיחת שיער מלאה באזור המטופל. בין הטיפולים יש להימנע מהסרת שיער בשעווה, אך ניתן לגלח, להבהיר, או להסיר את השיער במשחה. יש להימנע מחשיפה לשמש לפחות חודש ימים לאחר הטיפול ולעיתים אף יותר, בהתאם לסוג העור. במידה שנחשפים לשמש, יש להימרח במקדם הגנה, לחבוש כובע רחב שוליים ולכסות את האזור המטופל.

למי מותר לטפל במכשירי לייזר ומהם סיכוני הטיפול?

בישראל מאושר השימוש במכשירי לייזר אך ורק לרופאים או לאחיות העובדות בפיקוח רופא. בנסיבות אלה, כאשר הוא מבוצע על ידי מטפל מיומן, הטיפול בלייזר אינו מזיק לבריאות, ואין בו כל סיכון.

מדוע עדיף להסיר שיער בלייזר בחורף?

שיטת הסרת שיער בלייזר מבוססת על קליטת אנרגיית הלייזר בפיגמנט בעור ובשיער. בעונת הקיץ, כאשר העור שזוף, קרן הלייזר לא מבדילה בין השיער לעור. האנרגיה נקלטת גם בעור, מה שגורם לחימומו ובהמשך אף להופעת כוויה.

האם זה כואב?

הטיפול בקרן לייזר מלווה בכאב הדומה לכאב הכרוך במריטת שיער, ועוצמתו תלויה באזור הטיפול. הסרת שיער בשיטה חדשנית הנקראת SHR אינה כואבת מצד אחד ויעילה מאוד מצד שני.

מהי הסרת שיער בטכנולוגיית SHR?

טכנולוגיית SHR מתבססת על מקור אור רב עוצמה (ATF), רחב פס, הפולט הבזקי אור קצרים ומהירים ברצף. בטכנולוגיה זו מבצעים חימום הדרגתי וממושך של מוקדי צמיחת השערה הגורם לשיבוש בצמיחתה. טכנולוגיית ה-SHR מתקדמת ויעילה יותר גם עבור בעלי שיער בהיר יחסית. היא עובדת על אנרגיות נמוכות יותר ואינה מגיעה לחימום רב מדי של העור, ולכן אחד מיתרונותיה הבולטים הוא שהיא מפחיתה את הסיכון לכוויות. בנוסף, החימום ההדרגתי הייחודי לשיטה זו גורם לכך שהטיפול באמצעותה נעשה ללא כאב ואף ללא כל צורך במשחות אלחוש, זאת בשונה מן השיטות האחרות. בשיטה זו קיים סיכוי מופחת לפגיעה בעור המטופל. לאחר הטיפול בשיטת ה-SHR קיימת גם פחות הגבלה בחשיפה לשמש. מספר הטיפולים הממוצע עד לקבלת תוצאות משביעות רצון נע סביב 10-6 במרווחים של 8-3 שבועות.

מהי הסרת שיער בקרני אינפרא אדום IPL, מכשיר פעימות אור?

מכונת אינפרא אדום (IPL) עובדת בשיטה דומה למכשיר הלייזר, רק שבשיטה זו משתמשים בקרני אור בעלות אורך גל משתנה, בניגוד למכשיר הלייזר, שבו משתמשים באורך גל אחד. שיטת האינפרא מתאימה לבעלי עור כהה משום שהיא משדרת הבזק אור בתדרים ואורכים נמוכים וחלשים יותר. האינפרה אדום אינה ממוקדת ולעיתים נדרשים הרבה טיפולים עד לקבלת תוצאות משביעות רצון. בחירת אורך הגל בטיפול נעשית על ידי המטפל, ולכן חשוב לבחור איש מקצוע מיומן לביצוע הטיפול.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור, אחראית תחום הסרות שיער ברשת מרפאות "כללית אסתטיקה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום