יתרונות בריאותיים של המלטונין

(0)
לדרג

הורמון המלטונין מופרש בגוף בשעות החושך. תכשירים שמכילים אותו יכולים לעזור לשינה טובה, הגלדת פצעים, טיפול בנזקים לעור ועוד

מאת: ישראל חלד

מלטונין הוא הורמון המיוצר ומופרש מבלוטת האצטרובל (pineal gland) במוח. הפרשתו של המלטונין קשורה למחזורי יום ולילה בגוף ולמשכם, כך שלרמת המלטונין השפעה ישירה על מצבי הערות והשינה. בלילה, ככל שכמות האור הנקלטת בעיניים קטנה, עולה באופן משמעותי הפרשת המלטונין. לעומת זאת, במהלך שעות היום הפרשתו קטנה ביותר. המלטונין נחקר בהיבטים שונים, ולאחרונה אף פותחו תכשירים העושים שימוש ביתרונותיו של הורמון זה.

הפרעות שינה ומלטונין - עם העלייה בגיל יצור המלטונין בגוף פוחת באופן משמעותי, ומכאן שהרבה אנשים מבוגרים עלולים לסבול מהפרעות בשינה. עבור אנשים אלו מתן מלטונין כחצי שעה לפני השינה יעלה את רמתו בגוף ויתרום לאיכות השינה ולמשכה, זאת בהשוואה לרוב כדורי השינה, שאמנם משפיעים לטובה על משך השינה, אך עלולים לפגוע באיכותה. חלק מהרופאים מדברים על כך ששינה טובה ואיכותית עוזרת אפילו לעיכוב תהליכי הזדקנות. היות שלמלטונין ישנה גם השפעה נוגדת חמצון יעילה במיוחד, שמו נקשר לעיכוב תהליכי ההזדקנות.

נוגדי חמצון ושיקום נזקים בעור - כאמור, מחקרים רבים הראו כי למלטונין יש תכונה של חומר נוגד חמצון יעיל במיוחד. המלטונין הוא בין החומרים היחידים אשר הודות למבנה הכימי שלהם מסוגלים לחדור כמעט לכל תא בגוף. חומרים נוגדי חמצון יכולים לשמש לזירוז הגלדה של פצעים וכיבים, כולל פצעים ברגליים המופיעים אצל חולי סוכרת. לאחרונה פותחו תכשירים ייחודיים כדוגמת תחליב "פרבופד" המכיל מלטונין, או ג'לים המכילים אוזון למריחה מקומית על העור ולסיוע בהגלדת פצעים.

גדילה - המלטונין המופרש מבלוטת האצטרובל מגרה גם את בלוטת יותרת המוח להפריש כמויות גדולות יותר של הורמון גדילה, כך שככל שרמת המלטונין גבוהה יותר, כן גובר גם ייצור הורמון הגדילה.

סרטן השד - שמו של המלטונין נקשר גם בסרטן השד, בכך שחוסר במלטונין עלול להגביר את החשש ללקות במחלה. מחקרים מקיפים, שנעשו בקרב מספר רב מאוד של נשים העובדות במשמרות של יום ולילה, הוכיחו כי החשיפה לאור גם במשך שעות הלילה גורמת בקרב אותן נשים לעלייה בשכיחות מקרים של סרטן השד. בנוסף, הסיכוי הסטטיסטי לחלות בסרטן השד עולה ככל שהעבודה במשמרות לילה משתרעת על יותר פעמים בשבוע ויותר שנים. החשיפה לאור במשך שעות הלילה מדכאת את ייצור המלטונין בגוף. דיכוי כזה גורם להגברת שחרור האסטרוגן. שחרור יתר של אסטרוגן מביא לגירוי תאי סרטן הרגישים לאסטרוגן.

טיפול ביעפת (ג'ט לג) - המלטונין יעיל למניעת תופעות יעפת, במידה שהוא ניתן ביום הטיסה עצמו ושלושה ימים אחריה. במיוחד הדברים אמורים לגבי אנשים אשר טסים באור יום במשך 12 שעות וגם נוחתים באור יום במקום היעד.

ישראל חלד הוא רוקח בכיר ברשת בתי המרקחת "ש.ר.מ. פארם".

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום