מה גורם להפרעות קשב?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: השילוב של עישון אימהי במהלך ההריון וחשיפה לעופרת בתקופת הילדות, עלול לגרום להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם ב-23 בנובמבר 2009 ב-Pediatrics, עולה כי חשיפה לעישון ברחם וחשיפה מוקדמת לעופרת בילדות כרוכות בסיכון מוגבר להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, בייחוד בילדים החשופים גם לעישון וגם לעופרת.

לאור תוצאות המחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה המשולבת של עישון אימהי במהלך ההריון וחשיפה לעופרת מוקדם בילדות היא כנראה סינרגיסטית וגדולה מההשפעה של כל חשיפה בנפרד. לדבריהם, ניתן לייחס למעלה משליש ממקרי ADHD לחשיפה לגורמים אלו.

החוקרים בדקו נתונים ממחקר ה-National Health and Nutrition Examination Survey, שנערך בשנים 2001-2004 וכלל 2,588 ילדים בגיל 8-15 שנים. מטפלי הילדים ענו במחקר על שאלון, ועל סמך תשובותיהם קבעו החוקרים כי 8.7% מהילדים המשתתפים סובלים מ-ADHD. החוקרים העריכו את החשיפה לעישון על-פי דיווח האימהות הביולוגיות בנוגע לעישון סיגריות במהלך ההריון, והחשיפה לעופרת נמדדה באמצעות בדיקת רמות העופרת בדם המשתתפים, תוך חלוקה לרמה נמוכה, בינונית או גבוהה.

חשיפה לעישון ולעופרת מסוכנת

מתוצאות המחקר עולה כי לילדים שנחשפו ברחם לעישון נצפה סיכון גבוה מפי 2 לאבחנת ADHD, בהשוואה לילדים שאמהותיהם לא עישנו במהלך ההריון. כמו כן, בילדים עם רמות עופרת בשלישון העליון נצפה סיכון מוגבר באופן מובהק ל-ADHD, בהשוואה לילדים עם רמות עופרת בשלישון התחתון.

החוקרים מציינים כי בילדים עם חשיפה כפולה הן לעישון אימהי בהריון והן לעופרת, הודגמה עלייה חדה בסיכון ל-ADHD. הסיכון הגבוה ביותר ל-ADHD נצפה בילדים עם רמות עופרת בדם בשלישון העליון שנחשפו ברחם לעישון.

מודעות לסכנות

החוקרים מעריכים כי ניתן לייחס כ-38.2% ממקרי ADHD בילדים בגילאי 8-15 שנים לחשיפה לעישון ברחם, רמות עופרת גבוהות, או שתיהן. לדבריהם, בעבודות קודמות נמצא כי 15% מהנשים בארה"ב מעשנות במהלך ההריון, וכי ל-1.8% מהילדים בארה"ב יש רמות עופרת בדם מעל לרמה המותרת, ולכן לתוצאות המחקר השלכות משמעותיות.

ייצור צבעים מכילי עופרת הופסק בארה"ב בשנת 1978, אך צבעים בבתים ישנים וצנרת ישנה עדיין מכילים עופרת, וכן ניתן למצוא עופרת בצעצועי ילדים ממדינות זרות ובכלי הגשה מקרמיקה. כמו כן, באזורים רבים האדמה מכילה עופרת ולכן ילדים עלולים לספוג את המתכת לאחר משחק בחוץ. להערכת החוקרים, צמצום החשיפה לעופרת עשוי להקטין את מספר מקרי ה-ADHD ב-25%, וצמצום עישון ההורים במהלך ההריון עשוי להוביל לירידה של 21.7% במספר מקרי ה-ADHD.

החוקרים ממליצים לנשים המתכננות הריון להפסיק לעשן, וכן לעשות מאמצים לצמצם את החשיפה לעופרת. כאשר צנרת הבתים עשויה מעופרת מומלץ לתת למים לזרום מעט לפני השתייה, ורצוי לשטוף את הידיים לאחר משחק בחוץ ולאחר מגע בצבע שעלול להכיל עופרת. כמו-כן, יש לתקן חסרים בסידן וברזל, שכן אלו קשורים בספיגה רבה יותר של עופרת.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי לא ניתן לקבוע קשר סיבה ותוצאה. לדבריהם, לא ניתן לשלול כי גורמים גנטיים או ערפלנים דוגמת חשיפה לאלכוהול ברחם, עומדים בבסיס הקשר שנמצא. הם מוסיפים כי הערכת החשיפה לעישון התבססה על דיווח המטפלים, ולכן נתונה להטיות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה
פורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום