המטופלים רוצים לשמוע את האמת

(0)
לדרג

על-פי מחקר חדש, חולים מאושפזים מעדיפים לקבל מהצוות המטפל מידע גלוי על תופעת לוואי מתרופות או סיבוכים מטיפול

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של הירחון Archives of Internal Medicine עולה כי חולים מאושפזים אשר סובלים מתופעת לוואי של הטיפול בהם, נוטים לתת ציונים גבוהים יותר לאיכות הטיפול שקיבלו, באם הצוות המטפל דן עמם בצורה גלויה לגבי מה שהשתבש.

בסקר שכלל למעלה מ-2,300 חולים אשר טופלו ב-16 מרכזים רפואיים במסצ'וסטס, מצאו החוקרים כי 603 מהם סבלו מתופעה שלילית זו או אחרת כתוצאה מהטיפול במהלך אשפוזם - על פי רוב תופעת לוואי מתרופה חדשה שקיבלו או סיבוך של ניתוח שעברו. כשנשאלו האם הבעיה הוסברה להם מפי הצוות הרפואי המטפל, רק 40% השיבו בחיוב. עם זאת, החוקרים מציינים כי במקרים בהם האירוע נידון עם החולה בצורה פתוחה וכנה, החולים היו בעלי סבירות רבה יותר לדווח על שביעות רצון כתוצאה מהטיפול שקיבלו, וזאת אפילו במקרים בהם תופעת הלוואי ניתנת הייתה למניעה.

פתיחות משפיעה על תפישת איכות הטיפול

החוקרים מסבירים כי פתיחות (בין הצוות המטפל לבין המטופל) קשורה לתפישה של איכות גבוהה של הטיפול בעיני החולה, וזאת גם כשסבלו מנזק כתוצאה מטיפול זה. לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון אשר מתייחס לאופן שבו פתיחות משפיעה על תפישת איכות הטיפול בקרב חולים אשר ניסוב להם נזק במסגרת הטיפול בהם, וכי הוא עשוי להרגיע את הרופאים החוששים מההשלכות של דיון פתוח עם המטופל בנוגע לטעויותיהם.

תוך שימוש בגיליונות אשפוז ובראיונות עם המטופלים, מצאו החוקרים כי קרוב לשליש מתופעות הלוואי שנרשמו במחקר ניתנות היו למניעה, והיו קשורות לטעויות רפואיות כגון מתן מינון שגוי של התרופה. בנוסף, מצאו כי צוות בית החולים נטה פחות לדון בתופעות הלוואי שניתנות היו למניעה עם החולה, לעומת אלו אשר לא ניתן היה למנוען, כגון תגובה בלתי צפויה לתרופה. כשתופעת הלוואי ממנה סבל החולה ניתנת הייתה למניעה, זכה זה לקבל הסבר לבעיה רק בכ-30% מהמקרים, הם מוסיפים. עם זאת, החולים נטו לדרג את איכות הטיפול שקיבלו בציונים גבוהים יותר כשאכן נידונה עמם הבעיה, וזאת גם כשהסיבוך לא היה בלתי נמנע.

בממוצע, החולים שנכללו במחקר דירגו את איכות הטיפול שקיבלו בבית החולים כ'טוב מאוד'. עם זאת, חולים אשר זכו להסבר אודות האירוע מפי צוות בית החולים היו בעלי סיכוי כפול לתת ציון גבוה, לעומת אלו שלא זכו להסבר כזה.

לטענת החוקרים, אין סיבה שצוות בית החולים יחשוש מפני גישה פתוחה בדיון אודות תופעות הלוואי והסיבוכים מהם סבלו החולים, גם כשאלו נבעו מטעות רפואית. על אף ששיעורי הפתיחות נותרים למרבה הצער נמוכים, הם מוסיפים, ממצאיהם צריכים לעודד פתיחות רבה יותר ולהפחית את החשש מפני תביעות רשלנות. המטופלים מעוניינים לשמוע את האמת, הם מסכמים, והם תופשים פתיחות בנושא כחלק אינטגרלי מטיפול רפואי באיכות גבוהה.

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום