תזונה - כל יתרונות הכרוב

(0)
לדרג

לכרוב, אחד הירקות הזמינים ביותר, יתרונות תזונתיים ייחודיים ויכולת הגנה מפני מחלות, כולל סרטן. בואו לראות למה כדאי להתאהב בו

מאת: מרב מור-אופיר

הכרוב נמצא על מדפי הירקנים כל חודשי השנה, הוא זול וניתן להכין ממנו בקלות מאכלים טריים, מבושלים וכבושים. אם תאכלו אותו, תרוויחו יתרונות בריאותיים. לפניכם חמש סיבות טובות לאימוץ הכרוב לתפריט שלכם.

למניעת סרטן

כירק ממשפחת המצליבים, הכרוב מכיל פיטוכימיקלים התורמים משמעותית להגנה מפני סרטן, כמו אינדול-3-קרבינול וסולפוראפן. הסולפוראפן הוא חומר נוגד סרטן הנוצר בירקות ממשפחת המצליבים רק כאשר חותכים אותם או נוגסים בהם. מלבד היותו נוגד חמצון יעיל, הסולפוראפן מעלה את רמתם בגוף של אנזימים מגנים ייחודיים. אנזימים אלה פועלים כמעין "שוטרים" הלוכדים גורמי סרטן "סוררים", וגורמים להם לנוע עם זרם הדם ולהישטף אל מחוץ לגוף. בנוסף, הם גם נוגדי חמצון יעילים, מפני שבניגוד לנוגדי החמצון הרגילים, הם אינם מתכלים תוך כדי פעולתם. אינדול-3-קארבינול תורם במיוחד להגנה מפני סרטן השד. הוא עושה זאת על ידי השפעה על ההורמון אסטרוגן. מחקרים מראים, כי לרכיבי הירקות ממשפחת המצליבים יש יכולת להפחית את הסיכון לסוגים רבים ושונים של סרטן. מומלץ לאכול ירקות ממשפחת המצליבים באופן יום-יומי.

כמקור זמין לסידן

סידן הוא מינרל החיוני לבניית העצם ולשמירה על חוזקה. הוא תורם גם להפחתת רמות לחץ הדם. הירקות הכרוביים (כרוב, ברוקולי ועוד) מכילים כמויות סידן מתונות, והם בעלי תרומה ייחודית למאזן הסידן. הכרוביים, להבדיל מירקות עליים אחרים, אינם מכילים אוקסלאט. האוקסלאט מפחית באופן משמעותי את ספיגת הסידן. הכרוביים מיוחדים בכך שאינם צוברים אוקסלאט, הדרוש לנטרול הרעילות של עודף סידן לתאים. בכך הם יוצאי דופן בממלכת הצמחים. נוסף על כך, שיעור ספיגת הסידן מן הכרוביים הוא הגבוה ביותר יחסית לשיעורי ספיגת הסידן ממזונות אחרים, והוא עומד על 60%-50%, לעומת שיעור ספיגת סידן האופייני למוצרי חלב למשל, העומד על 30%.

כמקור לויטמין C

ויטמין C הוא נוגד חמצון יעיל המסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן, וכנראה גם קטראקט וסיבוכי סוכרת. שני ספלי כרוב מספקים כ-60% ממנת הויטמין C היומית המומלצת.

כמקור לויטמין K

ויטמין K חיוני לקרישת הדם. מחקרים אחרונים מצביעים על תרומתו החשובה לחוזק העצם ולמניעת שברים. שני ספלי כרוב מספקים 80% ממנת הויטמין K היומית המומלצת.

להגנה מפני סוכרת

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה ונערך בשוודיה, מראה עד כמה חשובה תזונת האם במהלך ההריון לבריאות העתידית של התינוק. המחקר בדק כ-6,000 ילדים בני 5 ואת תזונת אימהותיהם במהלך ההריון. נמצא שאצל אימהות שבמהלך ההריון אכלו ירקות רק 3-5 פעמים בשבוע, הסיכון לסוכרת מסוג 1 בקרב ילדיהן היה גבוה ב-70% לעומת הסיכון בקרב אמהות שצרכו ירקות באופן יום-יומי. כרוב היה אחד הירקות הנצרכים ביותר בתקופה שבה נאספו נתוני המחקר.

מרב מור-אופיר היא תזונאית קלינית M.Sc.ויועצת מדעית למועצת הצמחים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום