הר"י: החיסון לשפעת החזירים נחוץ

(0)
לדרג

חיסון שפעת החזירים: עד כה נרשמו בארץ 43 דיווחים על תופעות לוואי קלות, מתוך 60 אלף מחוסנים ויותר. ההסתדרות הרפואית ממליצה לרופאים ולכלל הציבור להתחסן

מאת: מערכת zap doctors

"התפשטות מגיפת שפעת החזירים בכל העולם אינה פוסחת על המדינה ומעוררת שאלות רבות", כך אמר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, ביום עיון שקיימה הר"י בנושא החיסון נגד שפעת החזירים בהשתתפות מומחים, ביניהם מומחים למחלות זיהומיות, רופאי משפחה, רופאים פנימיים, רופאי ילדים וכן נציגי חברות התרופות המייצרות את החיסונים למחלה.

ההסתדרות הרפואית ממליצה לרופאים ולכלל הציבור להתחסן מפני שפעת החזירים. רוב הדוברים ביום עיון ציינו כי התועלת בחיסון עולה משמעותית על הסיכון ועל תופעות הלוואי שלו. מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי-עם, ביקש מההסתדרות הרפואית, כאיגוד היציג של הרופאים להציג עמדה נחרצת בסוגיית החיסון נגד שפעת החזירים. לדבריו, הרופאים בשטח מצפים לשמוע את המלצת הר"י.

120 אלף חולים באירופה

"לא זכור לי שראינו מקרים כאלה של דלקות ריאות באנשים צעירים ובריאים, כמו במקרה של חולים בשפעת החזירים", אמר פרופ' ראול רז, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים העמק בעפולה. "היקף התחלואה בשפעת החזירים טרם הגיע לשיא ואנחנו חייבים לעשות מאמצים להרחבת החיסון. אנחנו נמצאים בקו עלייה של התחלואה והחורף עוד לפנינו".

פרופ' דיוויד מרסר, המנהל בפועל של היחידה האירופית בארגון הבריאות העולמי העוסקת בתחום שפעת החזירים, ציין כי המחלה מתפשטת במהירות באירופה. עד כה, תועדו באיזור 621 מקרי מוות ו-120 אלף חולים - מחציתם בשבועיים האחרונים.

הניסיון העולמי מלמד על תגובה טובה לחיסון. עד כה, חוסנו 65 מיליון אנשים בכל העולם, ופרופיל הבטיחות של החיסונים מסתמן כזהה לזה של חיסונים רגילים לשפעת עונתית. לדבריו, ארגון הבריאות העולמי ממליץ לחסן תחילה עובדי סגל רפואי, על מנת לשמור על בטיחות תשתית שירותי הבריאות. בהמשך - מומלץ לחסן קבוצות סיכון: נשים בהריון, חולים כרוניים, ולאחר מכן אנשים בריאים בני 15-49.

בתשובה לשאלה לגבי החשש בציבור מפני החיסון, מעריך פרופ' מרסר כי שורש החשש הזה הוא השוני באוכלוסיה אותה לחסן. למרות שהחיסון פותח באותן שיטות המקובלות בייצור חיסוני שפעת זה כמה וכמה שנים, ההמלצה הפעם היא לחסן אנשים צעירים יותר וגם נשים בהריון, ולא רק קשישים וחולים כרונים.

בטיחות האדג'ובנטים

ד"ר איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הציג בכנס את נתוני המחלה בארץ. עד היום, אובחנו בישראל כ-6,900 חולים בשפעת החזירים, ו-137 אושפזו בטיפול נמרץ.

ד"ר גרוטו התייחס במיוחד לסוגיית התוספים לחיסון (אגד'ובנטים), הנכללים בחלק מהחיסונים, ואשר הפכו מוקד לדיון ציבורי. לדבריו, ההנחה לגבי בטיחות החיסון ויעילותו נשענת על ניסיון של 60 שנה בייצור חיסונים בכלל, ופיתוח ארוך שנים של חיסונים נגד שפעת העופות בפרט. כך, נוצר אב-טיפוס המשמש גם בחיסון לשפעת החזירים. לדבריו, עד כה נרשמו בארץ 43 דיווחים על תופעות לוואי קלות, מתוך 60 אלף מחוסנים ויותר.

פרופ' שי אשכנזי, יו"ר המועצה המדעית של הר"י, מנהל מחלקת ילדים בביה"ח שניידר ומומחה למחלות זיהומיות, אשר סקר את סוגי החיסונים נגד שפעת החזירים, ציין כי שפעת ניצבת בראש רשימת המחלות המובילות למספר משמעותי של מקרי מוות, כחצי מיליון מקרים בשנה ממוצעת בכל העולם, אשר אותם ניתן למעשה למנוע בעזרת חיסון.

מידע חלקי על החיסונים

ד"ר אפרים הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים ביקור חולים ויו"ר ועד הרופאים, העיד על עצמו כי הוא חסיד של חיסונים, אך מגדיר את שפעת החזירים כ"ספין-פלו". לטענתו, "אני מקבל ממשרד הבריאות מידע חלקי, ללא שקיפות".

בתגובה, אמר מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי-עם, כי הוא בעד שקיפות מלאה. ד"ר מיכל שני, רופאת משפחה, ביקרה את העובדה שמשרד הבריאות לא כינס את רופאי הקהילה כדי להעביר להם מידע מפורט על המחלה ועל החיסונים.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום