ניתוח "עלים" להסרת עודפי עור

(0)
לדרג

מגיפת ההשמנה הולידה טיפולים להורדה דרסטית במשקל, שלעתים מחירם הוא עודפי עור מטרידים. ניתוח פלסטי חדש עוזר להיפטר מהעור העודף

רופא מנתח פלסטי
052-7898885

עוד בנושא: ניתוח פלסטי, מתיחת פנים

ירידה משמעותית במשקל בקרב המוגדרים כסובלים מהשמנת יתר חולנית היא תהליך לא פשוט, המלווה בשינוי אורחות חיים ובמשמעת עצמית. לעיתים כולל התהליך דיאטה חריפה המלווה בפעילות גופנית, ולעיתים ניתוח בריאטרי להצרת קיבה, אשר גם בעקבותיו נדרשים שינוי משמעותי בתפריט ופעילות גופנית. עם ההרזיה המבורכת והשרתם של עשרות ק"ג, חרף הקפדה על תפריט מאוזן ופעילות ספורטיבית, אצל מטופלים רבים נותרים עודפי רקמה ועור שאינם מתכווצים, נותרים תלויים ומעוותים את צורת גופם.

בעיה חדשה זו איננה רק אסתטית - עודפי עור גורמים להזעת יתר, ריח גוף עז, פטרת כרונית, פצעי עור וכיבים עקשניים, אשר אינם מגיבים לטיפול שמרני, מקשים על התפקוד היומיומי ועל ביצוע מטלות פיזיות ופעילות גופנית הנדרשת לשם שמירה על הישג ההפחתה במשקל. כל אלה גורמים לפגיעה רגשית קשה, שיכולה להתבטא בבושה ובמבוכה ממראה הגוף, ובעקבותיהן לקושי ביצירת קשרים חברתיים, קושי ביצירת קשרים עם בני המין השני והימנעות מהגעה למצבים אינטימיים.

נפטרנו מעודף המשקל, מה עם עודף העור?

למקרים הקשים והמטרידים של עודפי עור פותח בשנים האחרונות תחום חדש של ניתוחים פלסטיים, המכונה ניתוח עלים, שנועד למטרה רפואית-אסתטית כפועל יוצא של מגיפת ההשמנה ושל העלייה במספר הניתוחים הבריאטריים. ניתוח עלים, המתמקד בעיצוב הגוף לאחר ירידה במשקל, מסייע בשיפור מראה הגוף שאיבד צורתו ובשיפור תפקודו של המטופל והרגשתו. בניתוח זה מסולקים מספר ק"ג של עודפי עור. בבטן, לדוגמה, מסלקים גם עודפי תת עור ולאחר מכן מבצעים מתיחה והידוק של העור.

לא כל מי שמפחית ממשקלו סובל מעודפי רקמה ועור בדרגה כזו המצריכה ניתוח פלסטי, אולם ככל שכמות המשקל העודף גדולה יותר והאחוז שלו ביחס למשקל הגוף הסופי גבוה יותר, כך גדול הסיכוי שעודפי הרקמה שמהם יסבול המטופל בתום ירידת המשקל יהיו משמעותיים בדרגה שתצריך תיקון.

צעירים בעלי עור אלסטי, שירדו במשקל בשיעור מתון - ניתן לצפות שיסבלו פחות מעודפים מטרידים. אולם, באופן כללי לא ניתן לנבא מי יסבול מעודפי רקמה, באיזו מידה ובאילו מחלקי גופו העודפים יתרכזו.

פעילות גופנית עשויה להמריץ חילוף חומרים ולעודד בנייה וחידוש רקמות, אך למרבה הצער, אנו נתקלים במטופלים רבים, שלמרות הפעילות הגופנית האינטנסיבית והירידה המשמעותית במשקלם עד להגעה למשקל גוף תקין, נותרים עם עודפי עור מטרידים.

מיקומם ופיזורם של עודפי העור שונים מאדם לאדם, אך ישנם מספר אזורי גוף המועדים לצבירתם: שיפולי הבטן - נוצר מעין "סינר" התלוי מעל הירכיים ומתחכך בהם, הזרועות, השדיים (אצל נשים וגברים) שמתרוקנים וצונחים, צדי החזה והגב העליון, המותניים, גב תחתון ועכוזים, ירכיים פנימיות וחיצוניות, הברכיים הפנימיות, הפנים והצוואר.

התהליך הניתוחי

בדרך כלל אצל מטופל אשר הפחית משקל רב נותרים עודפי עור בדרגה קשה ומציקה בכמה אזורים בגוף. במקרה כזה, בשל אורכם ומורכבותם של הניתוחים הללו, ברוב המרכזים בעולם שבהם הם מבוצעים נהוג שלא לנתח את כל אזורי הגוף בבת אחת, אלא לבצעם במספר שלבים. לדוגמה, ניתוח הרמת פלג הגוף התחתון, שבו מבוצעת הסרת עודפים מדופן הבטן התחתונה ומתיחת הבטן, ובאופן המשכי תיקון העודפים שבאזורי המותניים, הגב התחתון והעכוזים. במידת הצורך משולב בניתוח זה גם תיקון העודפים שבירכיים.

במידה שיש צורך להסיר עודפים מהחזה, לעצב מחדש את השדיים ולהסיר עודפים מהידיים, לרוב יבוצע ניתוח אחר שיכלול אזורים אלה של פלג הגוף העליון. ניתוחים פלסטיים לאחר ירידה משמעותית במשקל מבוצעים למי שעומד בקריטריונים באמצעות טופס 17.

הקריטריונים הם ירידה משמעותית במשקל, עודפי עור בדרגה קשה שגורמת לבעיות פיזיות ונפשיות, בדרך כלל לאחר כחצי שנה של שמירה על יציבות במשקל הגוף הנמוך שאליו מגיע המטופל.

המועמד לניתוח מסוג זה, פוגש צוות רב-תחומי ועובר בדיקות על מנת לגלות האם קיימים חסרים של ויטמינים ומינרלים חיוניים עקב הירידה הדרסטית במשקל, האם הוא סובל מסוכרת, כולסטרול ומחלות רקע אחרות. בסיום הבדיקות ותהליך ההערכה, מוצעת לו תוכנית טיפול כירורגית אישית המותאמת למצבו הגופני והרפואי ולצרכיו האישיים. תוכנית זו כוללת ניתוח אחד או שילוב של כמה מהניתוחים המפורטים לעיל.

בהתאם לתוצאות הבדיקות עוברים המטופלים הכנה מדוקדקת לניתוח הכוללת תוכנית דיאטה מפורטת המתקנת את החסרים במרכיבי הדיאטה השונים, כדוגמת חלבונים, ויטמינים ומינרלים שונים. בעזרת יועצים מתחומי הרפואה השונים מטופלות מחלות הרקע, במטרה להביא את המטופלים לניתוח כשהם מאוזנים ככל שניתן ובסיכון ניתוחי נמוך.

בסיכומו של דבר, המטרה היא לטפל הן בבעיות הפיזיות והן בבעיות הנפשיות על ידי הסרת עודפי העור ועיצובו, על מנת לאפשר למטופל לקיים אורח חיים פעיל, לרבות חיי חברה וזוגיות מספקים.

ד"ר בני מייליק הוא מנהל השירות לכירורגיה פלסטית לאחר ירידה במשקל, המרכז הרפואי ת"א.

ד"ר מייליק בגוגל פלוס
בואו לדבר על זה בפורום הסרת עור לאחר הרזיה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום