סוג הניתוח כגורם לירידה בראייה

(0)
לדרג

מחקר מראה: חולים שעוברים ניתוח לב וניתוח לאיחוי חוליות עמוד השדרה נוטים לסבול יותר מירידה בראייה סביב הניתוח, לעומת חולים שמתמודדים עם ניתוחים אחרים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של הירחון Anesthesia and Analgesia עולה כי חולים העוברים ניתוח לב ואלו העוברים איחוי של חוליות עמוד השדרה נוטים לסבול יותר מירידה בראייה סביב הניתוח (Perioperative visual loss - POVL), לעומת חולים העוברים סוגים אחרים של ניתוחים. עם זאת, מדגישים החוקרים כי גם בניתוחים אלו הסיכון המוחלט ל-POVL הינו קטן ביותר. בנוסף, מראות תוצאות המחקר כי שיעורי POVL ל-10,000 ניתוחים בארצות הברית ירדו במידה קלה אך משמעותית, מ-3.06 (בשנים 1996-1997) ל-2.03 (בשנים 2004-2005).

לדברי החוקרים, כשדנים בדבר הסיכונים הכרוכים בפעולה ניתוחית עם המטופל, הרופאים המנתחים נוטים לעיתים קרובות להזכיר ירידה בראייה סביב הניתוח כסיבוך נדיר אולם הרסני. עם זאת, הערכות מדויקות של תכיפות התופעה בניתוחים המבוצעים בשכיחות גבוהה הינן חסרות לדבריהם. לפיכך, עשו החוקרים שימוש במידע ממאגר ה-Nationwide Inpatient Sample, הכולל למעלה מ-5.6 מיליון חולים במטרה לאמוד את השיעור של POVL בעקבות כמה מהניתוחים השכיחים ביותר שאינם עיניים המבוצעים בארצות הברית. נכללו בבדיקתם זו ניתוחים בברך, כריתות כיס מרה, פרוצדורות ניתוחיות של הירך ועצם הירך, איחוי חוליות עמוד השדרה, כריתות תוספתן, כריתות קולורקטליות, תיקוני חוליות עמו"ש ללא איחוי, ניתוחי מעקפים וניתוחים של מסתמי הלב. ירידה בראייה סביב הניתוח (POVL) הוגדרה כאבחנה בעת השחרור של נוירופתיה אופטית איסכמית, עיוורון קורטיקלי או חסימה וסקולארית רטינלית.

גורמים נוספים לירידה בראייה סביב הניתוח

החוקרים מצאו כי עבור ניתוחי לב וניתוחי איחוי עמוד השדרה, שיעור ה-POVL למאה אלף ניתוחים היו 8.6 ו-3.09, בהתאמה. בקצה השני של הספקטרום ניצב ניתוח לכריתת תוספתן, עם שיעור של 0.12 למאה אלף. ניתוח נוסף של הנתונים אישר כי ניתוחי לב, איחוי עמוד השדרה וניתוחים אורתופדיים נשאו עמם את הסיכון הגבוה ביותר לכל שלושת הסוגים של ירידה בראייה.

בשל שיעורים גבוהים של עיוורון קורטיקלי, חולים מתחת לגיל 18 שנים הראו את ההימצאות הגבוהה ביותר של POVL, שעמדה על 4.37 מקרים למאה אלף ניתוחים. לעומתם, מטופלים בגיל של למעלה מ-50 שנים היו מצויים בסיכון מוגבר לפתח נוירופתיה אופטית איסכמית וחסימה וסקולארית רטינלית. החוקרים מציינים כי לצד גיל צעיר, גורמי סיכון נוספים שמצאו לירידה בראייה סביב הניתוח כללו מין זכר, תחלואה נלווית רבה יותר, אנמיה וצורך במתן עירויי דם.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר התייחס לפרסום הדברים, טוענים מומחים בתחום כי הממצא המעניין ביותר העולה מהמחקר הנוכחי, הינו הסיכון הגבוה של חולים פדיאטריים לפתח ירידה בראייה סביב הניתוח. הם מוסיפים כי תופעה זו עשויה להיות מוסברת על ידי העובדה כי הרוב הגדול של ניתוחי איחוי עמוד השדרה בילדים הינם איחויים ממושכים ורב-שלביים המבוצעים בהתוויה של עקמת.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום