"רק תורמי איברים יקבלו תרומה"

(0)
לדרג

כך מציע ד"ר אריק עדן בעקבות התבטאותו של סגן שר הבריאות, כי אין לתרום איברים עד להפסקת פעילות הלב - קביעה הסותרת את חוק מוות מוחי נשימתי

מאת: מערכת zap doctors

סגן שר הבריאות, הרב ליצמן, כתב מכתב שהוקרא בפני משתתפי יום העיון הרפואי בנושא קביעת המוות המוחי, כי רק בעקבות הפסקת פעילות הלב ניתן לתרום איברים ולא בעקבות מוות מוחי נשמתי, כמו שקבע לאחרונה החוק בכנסת.

"חוק מוות מוחי נשימתי חוקק כדי שאנשים דתיים יוכלו לתרום איבריים", אומר ל-doctors ד"ר אריק עדן, רופא בכיר במערך טיפול נמרץ בבית החולים כרמל. "במגזר הדתי הלאומי הייתה היענות לתרומות איברים גם בעבר, אולם במגזרים מסורתיים וחרדיים לא הייתה היענות, ולכן שינו את הקביעה לגבי הקריטריונים של מוות מוחי נשימתי. כמו-כן, נקבע כי מי שמתנגד לקביעה, החוק לא יהיה ישים לגביו".

דרוש גוף חליפי לאד"י

לדברי ד"ר עדן, "צריכה לקום תנועה אזרחית שתקים גוף חליפי לארגון אד"י (המרכז הלאומי להשתלות), ובה יהיו חברים אנשים שיסכימו לתרום איברים ורק הם יהיו זכאים לקבל איברים - מעין קהילה סגורה".

"רק שליש מהממתינים לתרומת איברים בשנת 2008 זכו לקבל תרומת איברים וחיים חדשים", אומרת עדנה רז, מתאמת ההשתלות של בית החולים כרמל. "בקושי 244 השתלות בוצעו בשנה האחרונה מתוך רשימה של כ-750 ממתינים להשתלות בישראל, והדרך לפנינו עוד קשה וארוכה".

ד"ר עדן אומר כי יש מחסור אדיר באיברים לתרומה. "מניסיוני ב-20 שנים האחרונות, נתקלתי באנשים שבני משפחתם היו מושתלים, אך הם סירבו לתרום איברים של בן משפחה שנפטר. היה לנו מושתל כליה שסירב לתרום את איברי בנו שמת בתאונת דרכים", הוא אומר.

"הגיע הזמן שהציבור יביע מחאה"

"בקשה לתרומת איברים היא אף פעם לא משימה קלה", אומרת רז. "אולם, אנחנו חייבים לעשות הכול ובכל דרך כדי להגביר את המודעות, זאת בפירוש הצלת חיים". ואילו ד"ר עדן אומר כי "בעבר המודעות לנושא הייתה נמוכה מאוד, אולם בשנים האחרונות המודעות עלתה ולכן חשוב שכאשר עולה השאלה אם לתרום איברים, ההחלטה לא תתבצע 5 דקות לאחר מוות במשפחה, אלא שתהיה החלטה עקרונית לגבי זה עוד לפני שמגיעים לזמן הקריטי".

לסיכום, ד"ר עדן מתייחס למגזר החרדי ואומר כי הרבנים מוכיחים פעם אחר פעם שהקו המנחה אותם הוא חוסר אמון ברופאים ובתחום הרפואה. "אני חושב שההתרפסות של הממסד הרפואי בפרט והמדינה בכלל בפני הרבנים היא לא במקום. למרות שיש הרבה דתיים שתורמים איברים, עדיין חלק גדול נגרר אחרי דעות כאלו ואחרות". לגבי התבטאות הרב ליצמן, ד"ר עדן אומר כי סגן השר יכול לשמור את דעתו האישית לעצמו. "הוא צריך לשלם את המחיר והגיע הזמן שהציבור ינקוט בצעדים ויביע מחאה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום