שפעת החזירים: גם מבוגרים בסיכון

(0)
לדרג

על פי מחקר חדש, אשפוז ותמותה כתוצאה משפעת החזירים עלולים להתרחש בכל גיל. שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בקרב אנשים שאושפזו עד כה, היו אצל בני 50 ומעלה

מאת: מערכת zap doctors

שפעת החזירים הינה איום עבור כל הגילאים, ועלולה להשפיע בצורה חמורה לא רק על אנשים צעירים, כפי שנראה היה עד כה. כך עולה ממחקר תצפיתי חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון JAMA - Journal of the American Medical Association.

החוקרים מסבירים כי הזיהום הפנדמי של נגיף שפעת החזירים הופיע והתפשט במהירות בקליפורניה במהלך חודש אפריל 2009, וכי השוואות ראשוניות עם שפעת עונתית מעידות כי שפעת החזירים משפיעה בצורה לא פרופורציונאלית על אנשים בגילאים צעירים יותר, וגורמת על פי רוב למחלה קלה. עם זאת, כל העת נאסף מידע חדש ביחס למאפיינים הקליניים והאוכלוסיות בסיכון לפתח את סיבוכי המחלה.

טווח גילאים גדול

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לדברי החוקרים לתאר את המאפיינים הקליניים והאפידמיולוגיים של מקרי שפעת החזירים אשר הגיעו לכדי צורך באשפוז או תמותה. לשם כך, בחנו החוקרים את כל המקרים של תושבי קליפורניה אשר אושפזו או מתו עם הוכחה מעבדתית לזיהום בשפעת החזירים, ודווחו למחלקה לבריאות הציבור של קליפורניה בין ה-23 לאפריל וה-11 לאוגוסט 2009. במהלך תקופה זו, הם מדווחים, נרשמו 1,088 מקרים אשר הגיעו לכדי אשפוז או תמותה, וזאת ב-41 מבין 61 משרדי בריאות מקומיים, כשמרביתם אירעו בחודשים יוני ויולי. מבין מקרים אלו, 344 (32%) אירעו בילדים מתחת לגיל 18 שנים. הגיל החציוני עמד על 27 שנים, והשיעור הכולל של אשפוז או תמותה ל-100 אלף היה 2.8 עבור כל קבוצות הגיל ונע בין 11.9 בתינוקות מתחת לגיל שנה ועד 1.5 באנשים בגיל 70 ומעלה.

החוקרים מוסיפים כי שיעור האשפוזים הגבוה ביותר ל-100 אלף נרשם בקרב תינוקות בני חודש ימים (35.8) ובני חודשיים (21.1). שיעור זה היה נמוך יותר בקרב תינוקות בני 3 עד 12 חודשים, ונע בין 4.2 ל-12.6 ל-100 אלף. משך השהייה החציוני בבית החולים עמד על 4 ימים.

על אף שתינוקות אושפזו בשיעורים גבוהים יותר בהשוואה למבוגרים, הרי שאנשים בגיל 50 שנים ומעלה הראו את שיעור התמותה הגבוה ביותר מרגע שאושפזו, מציינים החוקרים. שיעור התמותה הכולל עמד על 11%, לעומת 7% בילדים מתחת לגיל 18 ו-18-20% באנשים למעלה מגיל 50 שנים. משך הזמן החציוני מרגע הופעת התסמינים ועד לתמותה היה 12 יום, וסיבות המוות השכיחות ביותר כללו דלקת ריאות נגיפית ותסמונת דחק נשימתי חריף (ARDS). בנוסף, מדווחים החוקרים כי 68% מהחולים (741 מבין 1,088) הראו גורמי סיכון לסיבוכים של שפעת עונתית.

סיכון מוגבר לסובלים מהשמנת יתר

החוקרים מצאו בנוסף כי מספר גבוה בקרב החולים המבוגרים שאושפזו סבלו מהשמנת יתר. מבין 268 החולים בגילאי 20 שנים ומעלה ה-BMI (מדד מסת הגוף) היה ידוע. 156 (58%) סבלו מהשמנת יתר, ומהם 67 חולים (43%) סבלו מהשמנת יתר קיצונית. 63% מהחולים אשר הראו השמנת יתר סבלו מתחלואות נלוות הקשורות בסיבוכי שפעת, כגון סוכרת, אסתמה ומחלת כליות.

לדברי החוקרים, נרשם במחקרם זה מספר גבוה של אנשים הסובלים מהשמנת יתר, וכן שיעור גבוה משמעותית של אנשים בהשמנת יתר קיצונית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. הם מזכירים כי זהו ממצא המשותף גם למחקרים אחרים שפורסמו. לדבריהם, יש צורך בהמשך המחקר במטרה לבחון האם אנשים הסובלים מהשמנת יתר היו בעלי סיכון מוגבר לסבול מגורמי סיכון נוספים שטרם אובחנו אצלם, כדוגמת אסתמה או סוכרת.

החוקרים מוסיפים כי ממצאיהם מדגישים את החשיבות שבחיסון ילדים, כמו גם מטפליהם של תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים ונשים בהריון.

קרוב לשליש מהחולים המאושפזים כתוצאה מהדבקות בשפעת החזירים פיתחו מחלה חמורה והזדקקו להנשמה מלאכותית, ומעל 10% מהם מתו. בנוסף, ישנה לטענת החוקרים תפישה לפיה לקשישים ישנה חסינות מה, ואולם הם מצאו במחקרם זה כי באם אדם קשיש אושפז בבית החולים, הוא היה מצוי בסיכון מוגבר למות כתוצאה מזיהום. הם מזכירים כי על הקלינאים לחשוב על האבחנה של שפעת החזירים, כמו גם שפעת עונתית, כשמגיע חולה עם חום ותסמינים נשימתיים.

החוקרים מוסיפים כי אל להם לקלינאים להסתמך על הבדיקות המזורזות לשפעת המבוצעות במרפאה, הרי אלו עלולות שלא להיות מהימנות, וזאת במיוחד בקרב מבוגרים. אם החולה אינו נראה טוב או סובל מגורמי סיכון כגון הריון, הרי שיש לדבריהם להתחיל בטיפול אנטיויראלי מיד מבלי להמתין לתוצאות הבדיקות ב-PCR. מחקרים רבים הראו כי טיפול מוקדם עשוי לעשות הבדל גדול ביחס לאשפוז או תמותה כתוצאה משפעת, מסבירים החוקרים.

אנשים קשישים לא מוגנים

מומחה אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, משבח את החוקרים על שערכו את מחקרם זה, ומציין כי ההפתעה הגדולה בתוצאותיו הינה החומרה של זיהום שפעת החזירים בקרב אנשים מבוגרים יותר. המומחה מסביר כי עד כה הודגשה שוב ושוב העובדה כי מדובר במחלה של אנשים צעירים, וכי אנשים קשישים יחסית מוגנים מפניה, תפישה שכעת יש לשקלה מחדש, לדבריו. אין משמעות הדבר שכל האנשים הקשישים צריכים בהכרח להתחסן, הוא טוען, כי אם שעל הרופאים להיות זהירים יותר כשמייעצים להם ביחס לסיכון שלהם.

המומחה ביקש להתייחס לממצא לפיו השמנת יתר הינה ככל הנראה גורם סיכון לאשפוז (כתוצאה מהמחלה), והזכיר כי עד כה ה-CDC לא הכיר בהשמנת יתר כגורם סיכון בפני עצמה. עם זאת, הרי שממצא זה שב ועולה לדבריו במחקרים שבוצעו בקנדה, במקסיקו וכעת בקליפורניה, כך שיש לנסות ולגלות מדוע אנשים הסובלים מהשמנת יתר נוטים לסבול יותר כתוצאה ממחלה זו. בעוד שברבים מחולים אלו שנכללו במחקרים האחרונים היו תחלואות נלוות, היה גם מספר רב שלהם שלא סבלו מתחלואות כאלה, מציין המומחה.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום