כאבי ראש: טיפול ומניעה

(6)
לדרג

אם אתם סובלים מכאבי ראש, כדאי שתבדקו את אורח חייכם. ניתן למנוע את הכאבים על ידי שתיית מים, שינה טובה ופעילות גופנית סדירה

מאת: ד"ר רקפת בכרך

כבר נהוג להאמין שהביטוי "יש לי כאב ראש" הוא לפעמים סתם תירוץ כדי להתחמק מהדברים שבינו לבינה. אבל במקרים רבים, כאב ראש אכן עלול לשתק כל יכולת לפעילות מינית ופעילויות חיים רבות נוספות.

^^להלן מספר המלצות כיצד לטפל בכאבי הראש:^^

1. שתיית מים היא חיונית מאוד למניעת כאבי ראש. ההמלצה הרווחת היא כ-8 כוסות מים ליום. רצוי גם להתרחק ממשקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה, קולה ודומיהם. אלו עשויים להזיק ולהחריף כאבי ראש קיימים.

2. שימוש במשככי כאבים הוא מרכיב חשוב בהתמודדות עם כאבי ראש. מומלץ להשתמש בכאלו המכילים איבופרופן כגון נורופן או אדקס.

3. חוסר בשעות שינה הוא זרז מובהק לכאבי ראש. יחד עם זאת, ישנה גם תופעה הקרויה "over sleeping headache" - כלומר, כאבי ראש חזקים הנגרמים דווקא משינה רבה מדי. על כן, יש למצוא את האיזון שבין השניים ולישון בצורה סבירה וטובה. בדרך כלל מומלץ על 7-8 שעות בלילה.

4. כאבי ראש רבים עלולים לנבוע מהתכווצויות של כלי הדם עקב מתח נפשי. על כן, מומלץ לבצע תרגילי הרפיה שונים על מנת להפיג את המתח כמו יוגה, מדיטציה ועוד. כל אלה עשויים לעזור לשחרור לחצים ולהרפיית שרירים.

5. רומנטיקה לפעמים כוללת מתנות אהבים כמו שוקולד ודברי מתיקה אחרים. אבל לפעמים רצוי לוותר על הפיתוי. מחקרים הוכיחו כי שוקולד גורם להתקף מיגרנה ולכאבי ראש. למעשה ישנו קשר ישיר בין הסוג וריכוז הקקאו שבו על הסיכוי להתקף. שוקולד מריר למשל, בו אחוז הקקאו גבוה יותר משוקולד חלב רגיל, בעל סיכון גדול יותר לגרום התקף.

6. החורף מזמין איתו הפעלה רבה של מזגן לטובת חימום הבית. צריך לזכור כי האוויר החם שמפיק המזגן איננו תמיד מאוורר. הוא נותן תחושת חימום אך אינו מזרים איתו אוויר נקי וחדש. חוסר באוורור עלול להיות זרז משמעותי להגברת כאבי ראש. לכן, חשוב להקפיד גם בימי החורף הקרים להקפיד לפתוח חלון מעת לעת ולאוורר את מקום השהייה.

7. פעילות גופנית חשובה מאוד לא רק להורדת מתחים, אלא גם יעילה בהקלה על כאבי הראש ומניעת התקפים. מומלץ לבצע פעילות אירובית באופן יומיומי, אך לא להגזים עימה יתר על המידה. גם פעילות גופנית מאומצת מדי עלולה להזיק. על כן, דאגו לתזוזה גופנית במינון הסביר.

8. כאבי ראש הם סיבה מצוינת להפסיק מספר התמכרויות המזיקות ממילא. אלכוהול, עישון וסמים הם לחלוטין מחוץ לתחום. חומרים ממכרים אלו מהווים גורם ברור ומוכח להעלאת כמות ועוצמת כאבי הראש והפנים. על כן, עשו טובה לבריאותכם מכל הבחינות ושימו סוף להתמכרויות המזיקות.

9. אומרים שאהבה היא התרופה הטובה ביותר לכל מחלה. אך במקרה של כאבי הראש לא מדובר בקלישאה - מצב רוח טוב, אופטימיות ואהבה - מרפים את הלחץ מהגוף ועשויים בהחלט לסייע בהורדת מתח, התכווצויות וכאבי ראש.

ד"ר רקפת בכרך היא רופאת משפחה בכירה בקופת חולים כללית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מיגרנה
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום