המדריך לשפעת החזירים

(0)
לדרג

האם החיסונים לשפעת החזירים בטוחים? ומה התהליך שעברו החיסונים מן הרגע שהגיעו לארץ? doctors מציג: המדריך לשפעת החזירים - חלק ראשון

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הכריז אתמול (ב') על מבצע החיסונים נגד שפעת החזירים. יש לציין כי חלק מן החיסונים כבר הגיעו לישראל. בשלב זה יחוסנו הקבוצות שהוגדרו על ידי אנשי המקצוע בארץ ובעולם, כקבוצות בעדיפות הראשונה: אנשים הנמצאים בסיכון לסיבוכי שפעת מתחת לגיל 65 וצוותים רפואיים. למרות שהחיסונים ניתנים בחינם ומשרד הבריאות הודיע כי נעשו כל הבדיקות הנדרשות, בקרב הציבור יש עדיין שאלות ותהיות לגבי מניעה וטיפול בשפעת החזירים.

להלן תשובות משרד הבריאות לשאלות בנושא שפעת החזירים:

מדוע המידע אודות שפעת החזירים משתנה כל הזמן?

היות שמדובר בזן חדש של שפעת, שלא הצטבר עליו ידע קודם, הרי שככל שהזמן חולף מהופעת השפעת הפנדמית, הידע אודותיה הולך ומצטבר. משרד הבריאות מעדכן את הציבור בהתאם להתפתחויות במידע שנאסף בארץ ובעולם.

האם העובדה שמספר הדיווחים על מקרי מוות כתוצאה משפעת החזירים עלה, נובעת מכך שהנגיף התחזק?

אין עדויות על כך שהנגיף מתחזק. המחלה מתפשטת בהיקפה אך לא בחומרתה. מרבית המקרים שדווחו כמקרי תמותה הם מקרים שבהם סיבת המוות לא היתה ברורה והנפטרים סבלו ממחלות רקע נוספות (ברובן קשות) ובנוסף לכך חלו בשפעת החזירים. מפאת חוסר ודאות והיות שלא ניתן לשלול קשר לשפעת החזירים הם נמנו על מקרי תמותה.

כיצד תגן על עצמך ועל אחרים?

- לרחוץ ידיים לעיתים קרובות עם סבון.
- להתעטש או להשתעל לעיתים קרובות לתוך המרפק.
- במקרה שמתעטשים או משתעלים לתוך הטישו, יש להשליכו לאחר השימוש וליטול ידיים.
- המשיכו בשגרת חייכם אך אם הנכם חולים - הישארו בבית ואל תגיעו למקום העבודה.
- אין לשלוח ילדים חולים לגנים ולבתי הספר.
- באופן כללי יש להקפיד על היגיינה אישית.

האם יש תרופות לטיפול במחלה?

כן, קיים טיפול תרופתי נגד שפעת החזירים - התרופות טמיפלו ורלנזה.

מי נמנה על קבוצות הסיכון שצריכות לקבל חיסון?

מבוגרים וילדים בין הגילאים 3 ועד גיל 65 הסובלים מאחת או יותר מן המחלות הבאות:

1. מחלות ריאה כרוניות, כולל מבוגרים עם אסתמה וילדים עם אסתמה שזקוקים או מקבלים טיפול מניעתי.
2. מחלות לב וכלי דם כרוניות (לא כולל יתר לחץ דם).
3. מחלות חסר חיסוני (דיכוי מערכת החיסון) כולל חולי סרטן, נשאי HIV, חולים אחרי השתלה, חולים המקבלים טיפול המדכא את מערכת החיסון, כולל חולים המקבלים טיפול ממושך בסטרואידים.
4. סוכרת ומחלות מטבוליות כרוניות.
5. מחלת כליות כרונית.
6. חולים במחלות הפוגעות בהמוגלובין (כגון: מחלת תלסמיה).
7. מחלות נוירולוגיות כרוניות, כגון: ניוון שרירים וטרשת נפוצה.
8. אנשים הסובלים מהשמנה קיצונית.
9. ילדים עד גיל 18 המקבלים טיפול ממושך באספירין.

האם יומלץ לחסן תינוקות עד גיל חצי שנה?

לא מומלץ לחסן תינוקות עד גיל חצי שנה אלא לחסן רק בני משפחה של תינוקות בקבוצת סיכון (שסובלים מאחת המחלות המפורטות לגבי ילדים) שהם עד גיל חצי שנה.

האם נשים בהריון וילדים עד גיל 3 יחוסנו?

בשלה זה לא יחוסנו קבוצות האוכלוסייה הבאות:

1. נשים בהריון.
2. פעוטות בין הגילאים חצי שנה עד שלוש הסובלים מאחת מהמחלות המפורטות.
3. מבוגרים מעל גיל 65 הסובלים מאחת המחלות המפורטות.
קבוצות אלו ובהמשך שאר האוכלוסייה יחוסנו במהלך דצמבר.

במקרה שמתחסנים כנגד השפעת העונתית, האם יש צורך בחיסון נוסף כנגד שפעת החזירים וההפך?

אין קשר בין החיסון כנגד השפעת העונתית לבין החיסון נגד שפעת החזירים. חיסון נגד זן אחד של שפעת אינו מבטל את הצורך בחיסון נגד זן אחר של שפעת.

מהי כמות החיסונים נגד שפעת החזירים שישראל הזמינה? ומאלו חברות?

מחברת נוברטיס הוזמנו מיליון חיסונים. מחברת GSK הוזמנו 1.3 מיליון חיסונים. מחברת סנופי פסטר הוזמנו 5 מיליון חיסונים. סך הכל הוזמנו 7.3 מיליון חיסונים עבור כל תושבי המדינה.

היכן ניתן להתחסן והאם החיסונים ינתנו בחינם?

ככלל, ילדים ומבוגרים השייכים לקבוצות הסיכון מגיל 3 עד גיל 65 יחוסנו בקופות החולים בה הם מטופלים. עובדי מוסדות רפואיים יחוסנו במקומות עבודתם. החיסונים יינתנו בחינם.

האם יש לפנות באופן יזום לקבלת חיסון?

יש לפנות באופן עצמאי לעמדות החיסון לצורך קבלת החיסון.

מהו התהליך שעברו החיסונים מרגע הגעתם לישראל?

בדיקת המכון לביקורת ותקנים של משרד הבריאות - התהליך כלל בדיקת מסמכים ותיעוד - תעודות בדיקה של גוף חיצוני באירופה שהוסמך לבצע בדיקות בטיחות כמקובל בכל סוגי החיסונים. החיסונים נארזו מחדש כדי לאפשר חלוקה יעילה לעמדות החיסון וכן הדבקת תוויות בעברית על האריזות וצירוף דף הסבר בעברית.

האם החיסונים ששווקו לישראל בטוחים?

החיסונים ששווקו לישראל מבוססים על הרכב החיסון כנגד השפעת העונתית, שלגביו יש ניסיון של למעלה מ-20 שנה לגבי בטיחות ויעילות. תהליך הפיתוח של החיסונים כנגד שפעת החזירים החל לפני למעלה מ-5 שנים, כהכנה לאפשרות של שפעת פנדמית. חיסונים אלו נבדקו בקרב אלפים ונמצאו יעילים ובטוחים. ניסויים אחרונים בוצעו אף בחודשים כדי לבדוק את החיסון הספציפי שבו עומדים להשתמש. על בסיס מידע זה אישרה הרשות המוסמכת לאישור התרופות באירופה (EMEA) את החיסונים המשווקים לישראל. בטיחותם ויעילותם דומות ליעילות ולבטיחות של חיסוני שפעת עונתית.

הניסויים המוזכרים לא חלו על נשים בהריון ואילו בקרב פעוטות עד גיל 3 הם נבדקו בהיקף מצומצם, והניסיון המצטבר לגבי אוכלוסיות אלה נובע מהידע שקיים לגבי חיסון השפעת העונתית שניתן למיליונים השייכים לקבוצות אלו.

איך יתכן שהחיסונים נוסו במשך חמש שנים ואילו אנו יודעים על זן השפעת החדש רק מהחודשים האחרונים?

הרכב החיסון בכללותו פותח בתקופה זו של החמש שנים האחרונות. כפי שבכל שנה מתאימים את הרכב החיסון הסופי כדי שיתאים לזן הנפוץ לשפעת העונתית, גם כאן בוצעה ההתאמה הסופית של הזן באופן שההרכב הסופי של החיסון מבוסס על זה שפותח במהלך השנים וכולל את החיסון לזן השפעת החדש.

בשנת 1976 השתמשו בחיסון כנגד שפעת שגרם לתופעות לוואי נוירולוגיות. האם החיסון נגד שפעת החזירים עלול לגרום לתופעות דומות?

בשנת 1976 חיסנו בארה"ב עשרות מיליונים כנגד שפעת בחיסון שגרם ככל הנראה לעשרות מקרים של תופעות לוואי נוירולוגיות. מדובר בחיסון בהרכב שונה לחלוטין מהחיסון המצוי בשימוש כיום הן לשפעת העונתית והן לשפעת החזירים. מהמידע הרב שנאסף עד כה לגבי החיסון לשפעת החזירים לא עלה מידע שיצביע על כל אפשרות לתופעה דומה.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום