לידה: התינוק קרע את רחם אמו

(0)
לדרג

אירוע חריג בביה"ח כרמל: התינוק קרע לחלוטין את רחם אמו בתחילת הלידה ויצא לתוך חלל הבטן. הקרע, בגודל 14 ס"מ, כמעט גרם למותם של האם והתינוק

מאת: מערכת zap doctors

לידה נדירה הסתיימה בהצלחה בבית החולים כרמל: במהלך לידה רגילה קרע התינוק לגמרי את רחם אמו בתוך הבטן. הקרע, בגודל 14 ס"מ, כמעט גרם למותו ולמותה של האם, אולם הרופאים הצליחו להציל את היולדת ואת תינוקה.

"הכל התחיל כמו בכל לידה רגילה", מספרת לבנה מחיפה. "ב-12 בלילה הרגשתי ירידת מים. זאת הלידה השלישית שלי, כך שלא ממש התרגשתי. לבנה ובעלה נסעו לבית החולים כרמל ושם הם חיכו לפתיחה ולתחילת לידה רגילה ושגרתית.

הדופק של התינוק נעלם

"עם תחילת הלידה הכנסתי יד כדי לחפש את ראש התינוק ולראות שהוא ממוקם טוב ומוכן לצאת", מספר ד"ר מורן פז שהיה הרופא הכונן בלילה. "פתאום ראיתי שאני לא מוצא את הראש ובמקביל הדופק של התינוק שנשמע עד עכשיו במוניטור נחלש ונעלם. בנוסף, התחיל פתאום דימום לא רגיל".

העלמות הראש והדופק של התינוק, בשילוב דימום לא מוסבר, הדליקו מיד נורת אזהרה בראשם של רופאי חדר הלידה והם הזעיקו בדחיפות בשעה 01:00 לפנות בוקר את הכונן הבכיר באותו לילה - ד"ר שלומי שגיא, סגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים. "לא היה לנו זמן להתלבטויות", מספר ד"ר שגיא. "הכנסנו את היולדת במהירות לחדר ניתוח ותוך דקות היא כבר היתה מורדמת ומוכנה לניתוח קיסרי בהול".

כשהרופאים פתחו את הבטן הם ראו כי התינוק קרע את רחם אמו מקצה לקצה - קרע של כ-14 ס"מ, ויצא החוצה לתוך חלל הבטן, תוך שהוא מתפתל ונחנק בין כל אברי הבטן - המעיים הלבלב והכבד. "במצב כזה, זה עניין של 2-3 דקות עד שהתינוק מת ועלול לגרום גם למוות של האם", אומר ד"ר שגיא.

האם: "זה נס גדול מאלוהים"

צוות חדר הניתוח חילץ מיד את התינוק שלא נשם מתוך אברי הבטן והתחיל בפעולות הנשמה והחייאה דחופות. התינוק הועבר ליחידה לטיפול נמרץ פגים ולבנה שהורדמה קיבלה מיד תרופות נגד זיהומים. "מדובר במקרה מאד נדיר", מסביר ד"ר רון אוסלנדר, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים כרמל. "אנו צופים במקרים של נשים שעברו כבר ניתוח קיסרי לסיכוי קטן של קריעת רחם, ולכן מרבית הנשים שילדו כבר בניתוח קיסרי, מוזמנות שוב ללדת בניתוח קיסרי. במקרה של לבנה, שתי הלידות הקודמות שלה היו רגילות, ולכן הסיכוי של קריעת רחם במהלך הלידה הוא נדיר ביותר".

"אני עדיין מנסה לעכל את מה שעבר עליי ולא מאמינה", מספרת לבנה בבכי. ללבנה בת ה-32 יש עוד שני בנים בבית. הם כבר שמעו על הנס הגדול שקרה ומחכים שאמא כבר תחזור הביתה. "עוד לא בחרנו שם לתינוק החדש", אומרת לבנה, "אבל חשבתי לקרוא לו מורן או שגיא כמו הרופאים מכרמל שהצילו אותנו. זה נס גדול מאלוהים ואני עוד לא נרגעת מכל מה שעברתי עד עכשיו".

לדברי ד"ר שגיא, "בספרות הרפואית העולמית הסיכוי לקריעת הרחם במהלך לידה הוא של שתי לידות מתוך 8,000 לידות בנשים שכבר עברו ניתוח קיסרי. בנשים כמו במקרה של לבנה שלא עברה ניתוח קיסרי, הסיכויים קלושים ונדירים עוד הרבה יותר. קרה כאן נס גדול ואני שמח כי עם המיומנות של הצוות הרפואי וקצת מזל מאלוהים הכל נגמר בסדר".

היום לבנה והתינוק מחלמים ומתאוששים ובתום הבדיקות והאישפוז הם צפויים להשתחרר לביתם.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום