מה אמרתם? מבוגרים והפרעות קשב

(0)
לדרג

הפרעות קשב לא תמיד מסתיימות בילדות. התופעה קיימת גם אצל מבוגרים ופוגעת באיכות חייהם ובמימוש יכולותיהם. הטיפול מתמקד באדם ולא בהפרעה

מאת: ד"ר טמיר אפשטיין ואמיתי אברמוביץ

למרות שמקובל לחשוב כי מהפרעת קשב וריכוז סובלים בעיקר ילדים, היא אינה נעלמת כאשר אלו הופכים בני 18. ההפרעה, בצורות שונות, ממשיכה לתת את אותותיה באחוזים ניכרים (עד 60%) באלו שסבלו ממנה כילדים. למעשה, תשומת לב מחקרית וטיפולית להפרעת קשב אצל בוגרים החלה רק ב-20-15 השנים האחרונות. זאת בניגוד למחקר וטיפול בהפרעה זו אצל ילדים שמתבצע למעלה מחמישים שנה.

מדובר באחת ההפרעות השכיחות ביותר באוכלוסיה הבוגרת עם שיעור של כ-4%. כך, ברוב המקרים, תהייה הימשכות של תסמינים מסוימים מהילדות לבגרות, אולם אלו יופיעו בצורה שונה אצל מבוגרים.

אצל מבוגרים נוטה להיראות התמתנות של מרכיב ההיפראקטיביות, בעוד שמרכיבי האימפולסיביות ובעיקר חוסר הקשב ממשיכים. כמבוגרים, אנשים אלו מוסחים בקלות, אינם שמים לב לפרטים ומתקשים במשימות הדורשות מספר שלבים או תכנון וארגון, ולכן עשויים מראש להימנע ממטלות כאלו. עקב הקושי להתרכז, מבוגרים אלו מוצאים פעמים רבות כי הם מתקשים לעקוב אחרי הנאמר בשיחות ומאבדים מיקוד מבלי שהם שמים לב לכך. הם אינם מאורגנים, דבר שמשתקף לא פעם בחוסר הסדר והארגון ששורר על שולחנם או בחדרם, והם מרבים לשכוח חפצים או דברים ולא לשים לב אליהם. הם מתחילים מספר משימות, לעיתים בו זמנית, נוטים להעריך בחסר את הזמן הדרוש להשלמת משימה, להתמהמה, לדחות משימות, לא לשים לב לפרטים, וכתוצאה - לא להשלים אף משימה או לבצע טעויות ולעשות "חצי עבודה".

החיים בתזזית

פעילות היתר אצל מבוגרים, לובשת צורה שונה מזו אצל ילדים. כמבוגרים, אנשים אלו משתעממים בקלות, נוטים להתרגז יותר מאחרים ולסבול ממצבי רוח משתנים. לעיתים הם חסרי מנוחה ומתקשים לשבת, לנוח או להירגע. פעילויות שקטות עלולות להיות בלתי אפשריות עבורם.

האימפולסיביות - לעשות או לדבר מבלי לחשוב - עלולה להתבטא בקבלת החלטות פזיזה ולא שקולה או בקושי להקשיב לאחרים. מבוגרים עם הפרעת קשב עלולים לקטוע אחרים, לענות לפני שנשאלו או "לפלוט" אמירות שעליהן יצטערו מאוחר יותר.

אחת הבעיות המרכזיות היא שאנשים אלו גדלים והופכים לבוגרים אשר מקבלים מהסביבה משובים שליליים, על ה"פוטנציאל שלא ממומש", על יכולת שכלית תקינה לצד ילדותיות, עצלנות, חוסר סדר, חוסר משמעת עצמית, חוסר אחריות ועוד. הבעיה הופכת מורכבת יותר כאשר מדובר באנשים מוכשרים שסיגלו לעצמם "דרכי פיצוי" לאורך השנים אך עדיין סובלים מסימפטומים. במקרים אלו, אשר עלולים לחמוק גם מאנשי מקצוע, חשוב לבצע אבחון מדוקדק על מנת לסייע לאותם אנשים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

ללא טיפול ההפרעה מובילה לפגיעה תפקודית בתחומי חיים שונים. החל מקשיים במערכות יחסים, כשבני הזוג מרגישים לא פעם כי לא מקשיבים או מתייחסים אליהם, עם שיעורים גבוהים של גירושין, דרך תפקוד ירוד בעבודה עם שיעורי פיטורין גבוהים ומעבר תכוף בין עבודות (הערכה היא כי מבוגרים עם הפרעות קשב בארה"ב מרוויחים 40-10 אלף דולר פחות לשנה מעמיתיהם), וכלה בשיעורים גבוהים מהממוצע במעורבות בעבירות תנועה ובתאונות דרכים כתוצאה מהקושי לשים לב לפרטים "לא חשובים" כרמזורים או מכוניות אחרות. הקושי להתארגן, חוסר הסדר והנטייה להימנעות מובילים לכך שבעיות "קטנות" הופכות לבעיות "גדולות".

קשיים בתחומי חיים כה רבים ומגוונים מובילים לא פעם לדימוי עצמי נמוך, חרדה ודיכאון. אנשים אלו יכולים להיתרם משמעותית מטיפול בהפרעת קשב וריכוז ומתוצאותיה המתמשכים בחייהם.

אבחון וטיפול בהפרעת הקשב

אבחון מדויק חיוני להתאמת טיפול מתאים, זאת מאחר שבמשך השנים מבוגרים עם הפרעות קשב נוטים לסבול יותר מהפרעות במצב רוח, דיכאון והפרעות חרדה. לכן, תהליך האבחון מצריך על פי רוב מספר ביקורים וכולל את כל המרכיבים הבאים או חלק מהם: פגישת היכרות ראשונית להערכה כללית וקבלת מידע מהפונה, הערכה פסיכולוגית ופסיכיאטרית על מנת להעריך אם אדם סובל מהפרעה זו וכיצד היא באה לידי ביטוי בחייו; הערכה נוירו-פסיכולוגית שמתמקדת בתחומי תפקוד קוגניטיביים כגון זיכרון, קשב, ארגון ותכנון והערכת ליקויי למידה במידת הצורך. חשוב לציין כי כמו בהפרעות פסיכיאטריות אחרות, לא קיים מבחן מסוים אחד או שילוב של מבחנים שקובע את האבחנה, וזו נקבעת, בסופו של דבר, על פי בדיקה קלינית של פסיכיאטר.

עם זאת, במקרים מסוימים, מומלץ לבצע הערכה נוירו-פסיכולוגית אשר דוגמת את רוב היכולות השכליות של המאובחן. באופן זה ניתן לקבל מידע רב יותר הנוגע לפרופיל הקוגניטיבי של המאובחן ולהתאימו לידוע לנו לגבי ההפרעה. בנוסף, אבחון כזה יכול לספק מידע לגבי בעיות נלוות כגון דיסלקציה. לבסוף, אבחון כזה מסייע למקד את תוכנית הטיפול (לבעיות בסוג מסוים של זיכרון, או איטיות בעיבוד המידע, לדוגמה).

הטיפול ממוקד באדם כמכלול ולא "בהפרעה". מטרת הטיפול היא שיפור איכות חייו של אדם עם הפרעת קשב וריכוז. קיימים מרכיבים טיפוליים שונים, ויישומם לגבי המטופל תלוי בקשייו הספציפיים של האדם, ברצונו והעדפותיו, וברווח האפשרי שעשוי לצמוח לו משיטת טיפול מסוימת.

^^אפשרויות הטיפול:^^

טיפול קוגניטיבי ממוקד אסטרטגיות להפרעת קשב וריכוז פעמים רבות מופנים מבוגרים עם הפרעת קשב לטיפול פסיכולוגי דינמי (טיפול שבדרך כלל מתמקד בילדות, בתחושותיו וחוויותיו של המטופל בהווה ובקשר עם המטפל). טיפול זה יכול לסייע רבות למטופל, אך רבים חשים לא פעם שהטיפול לא השפיע על יכולות תפקוד פרקטיות בחיי היומיום. בטיפול ממוקד אסטרטגיות, מתבצעת עבודה ממוקדת על בעיות תפקודיות בתחום הארגון (ארגון הזמן, ארגון מטלות, סדר עדיפויות), תכנון, שינוי סביבת העבודה, עבודה התנהגותית על שליטה באימפולסיביות ועוד.
טיפול תרופתי - התאמת טיפול תרופתי, כולל מעקב רפואי אחר יעילותו ונחיצותו.

טיפול קבוצתי ממוקד להפרעת קשב וריכוז טיפול זה כולל מרכיבים של עיבוד רגשי של תוצאותיה המתמשכות של ההפרעה בחייו של אדם, של הכרת תסמיני ההפרעה וביטויים ביום יום, ולימוד משותף של שיטות התמודדות, ניהול וארגון קשיים ממגוון סוגים הניצבים בפני חברי הקבוצה. הדגש הוא בעבודה משותפת על שיטות התמודדות, ארגון משימות ותקשורת בינאישית.

ד"ר טמיר אפשטיין ואמיתי אברמוביץ הם ממרפאת "פוקוס" לטיפול בהפרעת קשב במרכז הרפואי שיבא.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום