מיגרנה - כשהכאב הולם

(0)
לדרג

מי שחווה יודע: מיגרנה פוגעת מאוד באיכות החיים. ניתן לצמצם את הפגיעה על ידי הימנעות מגורמים המעודדים התקף ולהיעזר בטיפול תרופתי

מאת: מערכת zap doctors

מיגרנה, ובשמה העברי "צלחה", היא מחלה שכיחה הגורמת לפגיעה קשה באיכות חייהם של הסובלים ממנה. המיגרנה מתאפיינת בכאב ראש הולם אשר מופיע לעתים קרובות בצד אחד של הראש, בשילוב רגישות מוגברת לגירויים חיצוניים (אור, רעש, ריח), אי סבילות לפעילות גופנית כלשהי או בחילה והקאות. התקפי מיגרנה יכולים להתרחש לאורך תקופה ארוכה ועלולים לתקוף מדי יום או אחת לכמה שבועות, חודשים ואף שנים.

מיגרנה מאובחנת על בסיס התסמינים, לא קיימת בדיקה רפואית שיכולה לאשר חד משמעית את קיומה. אם כאבי הראש התפתחו לאחרונה או אם הסימפטומים השתנו, החולים מתבקשים לעבור הדמיה מוחית (CT) על מנת לשלול בעיות אחרות.

הנה היא תוקפת

למרות שמיגרנה יכולה לתקוף בכל גיל, היא שכיחה בעיקר בגילאי 40-10. אצל רוב האנשים המיגרנה תוקפת באופן מחזורי, ועוצמתה פוחתת לקראת גיל 50. כ-16% מהאוכלוסייה בישראל סובלים ממיגרנה, והיא שכיחה פי שלושה בקרב נשים (כ-18% מהנשים וכ-6% מאוכלוסיית הגברים סובלים ממיגרנה). מיגרנה נוטה להיות תורשתית: יותר ממחצית האנשים שסובלים ממיגרנה מדווחים על קרובי משפחה שסובלים מאותה בעיה.

חלק גדול מהגורמים אשר מעוררים מיגרנה אינם בשליטתנו, וביניהם נמנים המחזור החודשי, אורות חזקים, ריחות חזקים, אך גם מזונות מסוימים כמו שוקולד, יין אדום, גבינות צהובות ועוד.

חלק מהסובלים ממיגרנה מציינים ריבוי התקפים בעת שינויי מזג אוויר, או במזג אוויר שאינו נוח להם. עם עונת הקיץ מגיעים החום והלחות שמגבירים את התפרצות המיגרנה. ההזעה המוגברת של ימי הקיץ גורמת לאיבוד נוזלים ולתופעות אחרות העלולות להוות גורם מעורר למיגרנה או לגרום לכאבי ראש אחרים. כך לדוגמה, שינויי טמפרטורה של הפנים, כתוצאה מהתחממות והתקררות לסירוגין, הם גורמים מספיקים לכשעצמם עבור חלק מהאנשים בכדי לעורר התקף. כמו כן, לפעמים המעבר בין חום לקור מגביר את תדירות הופעת המיגרנה, בשל תגובת מערכת העצבים לשינוי, ובעקבות השפעת שינויי הטמפרטורות על כלי הדם.

התקופה המקדימה למיגרנה כוללת שינויים במצב הרוח או בהתנהגות, שעלולים להקדים את התקף המיגרנה אפילו ביממה. כעשירית מהסובלים חווים התקף שמכונה "אאורה", שכולל הפרעות בראייה, בתחושות (עקצוץ בעור, חולשה של יד או רגל), בתנועה (אובדן שיווי משקל) וביכולת המילולית (קושי בדיבור). האאורה מתרחשת עד כשעה לפני תחילת המיגרנה ומסתיימת כשהמיגרנה מתחילה. כ-25% מהאנשים חווים גם תקופה מסיימת, שכוללת שינויים במצב הרוח ושינויים התנהגותיים.

טיפול ומניעה

נהוג לחלק את הטיפול במיגרנה לשניים: הטיפול המונע והטיפול לאחר הופעת ההתקף. על מנת למנוע את התפרצות המיגרנה, מומלץ להקפיד על שתייה מרובה, לשהות בצל ולהקפיד להרכיב משקפי שמש, בעיקר בקיץ, כאשר השמש מאירה בחוזקה, שכן בעקבות גירוי אור חזק עלולה להתפרץ מיגרנה. הבדלי טמפרטורות קיצוניים עלולים לעורר כאבי ראש, לכן בחדרים ממוזגים מומלץ לא לשבת בקרבת המזגן ויש להקפיד על אוורור החדר. כמו כן, חשוב לשמור על תזונה נכונה ולהקפיד על ארוחות מסודרות, שכן דילוג על ארוחות מעורר מיגרנה אצל אנשים מסוימים. שינוי בשגרת ערות ושינה מעורר מיגרנה לעתים, ולכן חשוב לשמור על שעות שינה מסודרות. פעמים רבות מאכלים וריחות מסוימים מהווים זרז להתפרצות המיגרנה, ולכן המודעות והערנות לכך חשובות במיוחד במניעת התקפים - יש לעקוב אחר העיתוי שבו מופיעה המיגרנה כדי להבין מה מעורר את כאבי הראש. לאחר הופעת התקף מומלץ לנוח בחדר חשוך וקריר, ולעסות על ידי לחיצה באמצעות כריות האצבעות את אזורי הכאב - הרקה, שיפולי הגולגולת והצוואר.

טיפול תרופתי

כיום קיימים טיפולים יעילים ספציפיים רבים להתקפי מיגרנה שמסייעים להפסקת ההתקף תוך זמן קצר, כאשר ניתן לחלק את התרופות המשמשות לטיפול במיגרנה לשלוש קבוצות עיקריות תרופות שנלקחות מדי יום ומיועדות למניעה, תרופות שמיועדות לעצירת ההתקף באיבו, תרופות להקלת כאב. הטיפול לאחר פרוץ ההתקף מבוסס על תרופות ממשפחת הטריפטאנים, תרופות חדשות שפותחו בשני העשורים האחרונים המעכבות את תהליך הדלקת בכלי הדם, שגורם להרחבתם. מנגנון הפעולה של תרופות אלה מסתייע במערכת הסרוטונין, כדוגמת רילרט, המטפלת במיגרנה ובכל הסימפטומים הנלווים. התרופה גם מהווה טיפול מונע אם נלקחת מיד עם הופעת האאורה, וכך ניתן למנוע את הסבל הכרוך בהתקף המיגרנה עצמו. מנגנון הפעולה של תרופות מסוג זה מערב גירוי של אחד מקולטני הסרוטונין והוא מביא להקלה ניכרת בכאב ובסימפטומים תוך 30 דקות, לצד הפחתה בשיעור ההישנות של ההתקפים.

יתרונן הגדול של תרופות ממשפחת הטריפטאנים הוא תופעות הלוואי המועטות שלהן ובטיחותן הרבה: רוב המשתמשים דיווחו על הפסקת ההתקף תוך כחצי שעה עד שעה מנטילת התרופה. בעת ההתקף ניתן גם להסתייע בתרופות משככות כאבים, דוגמת אספירין, אקמול, אופטלגין, רוקאל ורוקסט. ברוב המקרים הן יביאו להפחתת מסוימת בעוצמת ההתקף, אך לא להפסקתו.

בנוסף, ניתן להיעזר בטיפול משלים למניעת התקפי מיגרנה. ניתן לשלב דיקור סיני לצד טיפול תרופתי, דיקור סיני הוא היחיד מבין הטיפולים המשלימים שהוכחה השפעתו על התקפי מיגרנה.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום