הגופה נותחה, ההורים יפוצו

(0)
לדרג

המכון לרפואה משפטית יפצה הורי חייל בגין נטילת רקמות מגופתו ללא הסכמתם. השופט קבע כי לתובעים לא הובהרו באופן ברור פרטים חשובים הנוגעים להיקף הנתיחה

מאת: מערכת PsakDin.co.il

האם הסכמת הורים שכולים לנתיחת גופת בנם בשעה שלא הוסברו להם כל הפרטים באשר לנתיחה מהווה הסכמה שאינה מדעת המקימה זכות לפיצויים? בית המשפט המחוזי בירושלים השיב בחיוב לשאלה זו. נקבע, כי לא די בחתימתם של ההורים על טופס ההסכמה לנתיחת גופתו של הבן, שכן היה על הגורמים המעורבים לוודא כי מתכונת הנתיחה כולה, לרבות נטילת דגימות רקמות וחלקי איברים, ושמירתם במכון לרפואה משפטית, מוסברת להם במלואה, וכי הם מסכימים לה.

בנם של התובעים שם קץ לחייו בבסיס הצבאי בו שירת. לאחר שנמסרה לתובעים ההודעה על מותו, הם הסכימו לבקשת נציגי קצין העיר לחתום על הסכמה לנתיחת גופתו. במהלך הנתיחה נלקחו מן הגופה דגימות וחלקן נשמרו במכון לרפואה משפטית גם לאחר טקס הקבורה, אך הדבר נודע למשפחה רק בעקבות גילוי אי סדרים במכון.

אין מדובר בהסכמה מדעת

ההורים טענו בין היתר, כי מתכונת הנתיחה לא הוסברה להם במלואה בעת שחתמו על טופס ההסכמה וזאת בניגוד לחוק. כמו כן, הנסיבות הקשות בהן התבקשה ההסכמה מעידות על כך שאין מדובר בהסכמה מדעת. מנגד טען המכון, כי ניתנה הסכמה כדין לנתיחה, וכי היקף הנתיחה עומד בסטנדרטים המקובלים בנתיחות מסוג זה.

השופט יורם נועם קבע, כי ההסכמה הנדרשת במקרה כזה היא "הסכמה מדעת", הדורשת שיובא לידיעת החותם מהו היקף ההליך ומהי מטרתו. במקרה הנדון לא הובהרו לתובעים באופן ברור הפרטים באשר להיקף הנתיחה והפרוצדורות הכרוכות בה. עם זאת, השופט לא קיבל את טענת התובעים באשר לאי המידתיות שבנתיחה, וכן לא ראה לנכון לפסוק פיצויים עונשיים או פיצויים גבוהים יותר.

נקבע כי התובעים זכאים לפיצויים בסך 320 אלף ש"ח, בניכוי תגמולי המועצה לביטחון לאומי ומשרד הביטחון, בשל הנזקים שנגרמו להם משלא נתקבלה הסכמתם המודעת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

לקריאת פסק הדין - לחצו כאן

לאתר המשפט הישראלי - הקלידו כאן

למידע נוסף:
בקרו בערוץ רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום