טיפולים בגידולים במוח

(0)
לדרג

באמצעות קבלת טיפול משולב של הקרנות וטיפול כימותרפי, ניתן לעלות את שיעור ההישרדות של אנשים הסובלים מגידול במוח - בשנה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

עשרות מקרים חדשים של גליובלסטומה, גידול אגרסיבי בתאי המוח, מתגלים בישראל מדי שנה. מדובר בתאים שעברו שינוי גנטי משמעותי, והפכו לתאי גידול, המתחלקים במוח ללא בקרה, וכך מתגבשים לכדי גידולים מופשטים ואגרסיביים במיוחד.

הגידול נוטה להסתנן אל רקמת המוח הבריאה, ולכן במקרים רבים לא ניתן לבצע כריתה שלמה. התפשטות הגידול היא התפשטות מקומית, כאשר הגידול אינו שולח גרורות מחוץ למוח, אלא מתפשט בתוך המוח.

אחת הבעיות בהתמודדות עם הגידול הינה מחסום דם-מוח המונע מטיפולי כימותרפיה לחדור אל המוח ולפגוע בתאים הסרטנים. בעיה נוספת היא אופיים האלים של התאים והשינוי המהיר שהם עוברים.

שיעור ההישרדות עולה

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בעולם המדע והרפואה בחקר הסרטן ובטיפול במחלה, אך עקב מאפייניו הייחודיים והקשיים בהתמודדות עם הגידול, הפרוגנוזה לגליומות עדיין אינה מרשימה במיוחד. טיפול לכריתת הגידול יביא לשיעור הישרדות ממוצע של 4 חודשים, ושילוב של הקרנות עם ניתוח יביא לזמן הישרדות ממוצע של 9.4 חודשים. כיום מוצע גם טיפול משולב המוסיף כימותרפיה להקרנות באמצעות ניתוח המסייע לעלות את שיעור ההישרדות בממוצע ל-12 חודשים, אם כי מדובר בממוצע בלבד, ישנם חולים שחיים תקופת זמן ארוכה יותר.

הטיפול המקובל כיום לגליובלסטומה הוא כריתה ניתוחית מקסימלית של הגידול, לאחר מכן טיפולי הקרנות לאזור בו היה הגידול בשילוב קבלת טיפול כימותרפי נקודתי לאחר ניתוח.

תרופות מתאימות

משרד הבריאות בארץ אישר שתי תרופות לטיפול בגליובלסטומות:

1. טמודל - טיפול אוראלי שניתן לגידולי מוח בשילוב עם הקרנות. טיפול זה נכנס לסל בשנת 2008.

2. גליאדל - תרופה כימותרפית המונחת על דיסקיות קטנות ושטוחות המונחות בחלל שנוצר במוח לאחר כריתת הגידול. רוב השתל עובר פירוק לאחר כ-2-3 שבועות ופוגע בתאים הסרטניים שנשארו מסביב. כך בעצם ניתן לעקוף את מחסום הדם מוח ולהשתמש בכימותרפיה פעילה מבלי לגרום לתופעות לוואי. הטיפול בגליאדל הוכיח עליה משמעותית בשיעור ההישרדות הממוצע במעקב בטווח של 3 שנים אחר חולים שסבלו מגליומה ראשונית. מומלץ לשלב את הטיפול, כאמור, עם הקרנות. יש לציין כי טיפול זה אינו כלול בסל הבריאות ועלותו לחולה היא כ-54 אלף ש"ח לטיפול חד פעמי.

כיום מתבצעים מחקרים רפואיים רבים שמטרתם למצוא טיפול יעיל יותר למחלה.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום