עסק משפחתי: השמנה בקרב ילדים

(0)
לדרג

מומחה מסביר כי השמנת ילדים אינה נובעת רק מצריכה רבה של קלוריות, אלא גם משינויים רגשיים. להורים השפעה מכרעת על משקל ילדיהם

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

בארבעים השנים האחרונות חל גידול של פי ארבעה בהשמנת יתר בקרב ילדים, וכתוצאה מכך הילדים של היום יהיו הדור הראשון שתוחלת חייו קצרה מזו של הוריו, כך הסביר ד"ר אברמסון, מומחה להשמנת יתר, בכנס השנתי של התאחדות הפסיכולוגים האמריקנית. עם זאת, הורים יכולים לעזור בעצירת המשבר הקרב הזה, אם יסייעו לילדיהם לאכול טוב יותר ולהתעמל, הוסיף ד"ר אדוורד אברמסון, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, ומחבר הספרים "האינטליגנציה של הגוף" ו"אכילה רגשית".

הכל מתחיל בבית

בעשור האחרון ראינו גידול של פי עשרה בסוכרת מסוג 2, על כל ההשלכות הפסיכולוגיות והחברתיות הכרוכות בכך, כגון דעות קדומות, דחייה, אפליה והערכה עצמית נמוכה אצל ילדים. "ליותר מ-60% מהילדים הסובלים ממשקל עודף יש גורם סיכון אחד המגביר את הסיכוי שילקו במחלת לב וכלי דם, ול-20% מהם יש שני גורמי סיכון או יותר", אמר אברמסון בכנס השנתי של התאחדות הפסיכולוגים האמריקאית.

הרגלי אכילה לא נכונים עלולים להתחיל ב"אכילה רגשית", כלומר, אכילה לא מתוך רעב או לפי הנחיות תזונתיות, טוען אברמסון. לדבריו, מצב זה עלול לגרום לבעיות משקל או להפרעות אכילה. גם לגישות ולהתנהגויות של ההורים יש השפעה על הרגלי האכילה של ילדיהם, ואימהות, יותר מאבות, משפיעות על הרגלי האכילה ועל דימוי הגוף של הילדים.

גורמים רבים תורמים לכך שאימהות מוטרדות מהסיכון שילדיהן יסבלו מעודף משקל, אמר אברמסון. "בדרך כלל, כשהאם נאבקת בעצמה במשקל, היא מעורבת יותר בפיקוח על הרגלי האכילה של בתה. באופן כללי, אימהות מודאגות יותר מאבות לגבי משקל הילדים, ובמיוחד לגבי משקל הבנות, וסביר שהן יגבילו את האכילה יותר מאשר האב".

התגייסות משפחתית לשמירה על המשקל

לכולם, ובמיוחד לילדים, עשויות להיות העדפות אכילה, ואפילו תינוקות נולדים עם נטייה גנטית לטעמים מתוקים ומלוחים ודוחים טעמים מרים וחמוצים ומזונות לא מוכרים. "עם ילדים אלה צריך לנסות לעתים פעמים רבות (עשר או יותר) עד שיסכימו לאכול משהו חדש. על ההורים לוותר בעדינות ולהמשיך ביום אחר, במקום להיכנס למאבק כוחות כשהילדים מסרבים לאכול משהו מסוים", אברמסון מסביר.

הורים יכולים להגביר את הסיכויים שהילד יטעם משהו חדש בכך שיהוו דוגמה ויאכלו בעצמם מהמוצר, או יאפשרו לילד להכין בעצמו את פריט המזון החדש, הוא אומר. "אחרי שהילד בישל עם אבא או אמא במטבח, לא סביר שהוא ידחה את האוכל שהוא עצמו עזר להכין".

גם פעילות פיזית יכולה לסייע במניעת השמנת יתר, במיוחד כאשר הנטייה להשמנה היא גנטית. מחקרים הראו שהסיכוי שילדים בני 7-4 להורים פעילים יהיו פעילים בעצמם, גבוה פי שישה מאשר אצל ילדים אחרים. התעמלות בבית הספר מפחיתה את הסיכון להשמין, ואילו צפייה בטלוויזיה ומשחקי מחשב מגבירים אותו.

מחקרים הראו שרוב התינוקות והפעוטות אוהבים את גופם, אומר אברמסון, אבל אצל הבנות, זה לא נמשך. קצת לפני גיל ההתבגרות, בנות מתחילות לסבול מדימוי גוף מעוות. "30% מהבנות בגיל 9, 55% מהבנות בגיל 10 ו-65% מהבנות בגיל 11 חושבות שהן שמנות. הכניסה לגיל ההתבגרות אינה קשה כל כך אצל הבנים. הם מרוצים יותר מגופם לפני גיל ההתבגרות", הוא אומר.

"הורים יכולים לסייע לילדיהם לפתח דימוי גוף בריא. הם צריכים להבין איך הם מרגישים לגבי מראהו של הילד, ולראות כיצד תפיסתם משפיעה על התנהגותם. כאשר מדובר בילדים קטנים יותר, הם צריכים לתת להם לבחור את הבגדים שילבשו. עם ילדים לפני גיל ההתבגרות מומלץ לשוחח על השינויים שיחולו בגופם בקרוב. ולבסוף, הורים צריכים לעודד את ילדיהם להתחבר עם ילדים אחרים שמתעסקים פחות במראה החיצוני שלהם", מסביר ד"ר אברמסון.

"כדי לשמור על משקל תקין של ילדכם, כל בני הבית צריכים להירתם לשמירה על אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית יומיומית וכן אכילה מאוזנת ובריאה הכוללת ירקות ופירות והימנעות ממזונות עתירי קלוריות ושתייה ממותקת".

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י, המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר
רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום