"חסנו את ילדכם נגד שפעת"

(0)
לדרג

כך אומרת ד"ר הדר ירדני מקופ"ח לאומית. לדבריה, "השנה עקב תחזיות להתפרצות שפעת החזירים, חשוב על אחת כמה וכמה לחסן את הילדים כנגד השפעת הרגילה"

מאת: מערכת zap doctors

קופת חולים לאומית במחוז צפון, מדווחת על אחוזים גבוהים של מתחסנים לשפעת, בעיקר בקרב קבוצות הסיכון, זו השנה השניה ברציפות. חמודי שחיבר, האח המחוזי בקופה, מסר כי כ-50% מקבוצת גיל בני 65 ומעלה חוסנו במחוז צפון, מעל 42% חולים המוגדרים סוכרתיים וכ-30% מחולי האסתמה בקופה. מדובר בנתונים גבוהים ביחס לשנים קודמות, המעידים על מודעות האנשים לנושא, כמו גם החשש משפעת החזירים.

בשנים האחרונות שיעור המתחסנים ירד

"בכל שנה מתעורר מחדש הדיון האם יש צורך לחסן ילדים בכלל, וילדים בריאים בפרט", אומרת ד"ר הדר ירדני, הרופאה המחוזית במחוז צפון של קופת חולים לאומית. "איגוד רופאי הילדים ואיגוד רופאי הילדים בקהילה תומכים ומעודדים את חיסון כלל אוכלוסיית הילדים. השנה עקב תחזיות להתפרצות שפעת החזירים ופגיעתה באוכלוסיות צעירות יותר, חשוב על אחת כמה וכמה לחסן את הילדים כנגד השפעת הרגילה".

ד"ר ירדני אומרת כי, "בשנים האחרונות ירד מאד שיעור המתחסנים עקב מקרי פטירה שאירעו צמוד להתחסנות (למרות שלא נמצאו קשורים לחיסון). שיעור ההתחסנות היה נמוך בכ-20% לעומת שנים קודמות. בעקבות הירידה בהתחסנות, נצפתה בחורפים האחרונים, תחלואה דמוית שפעת גבוהה יחסית בהתבסס על פניות חולים אל מרפאות קהילתיות עקב תחלואה דמוית שפעת. כמו כן, נמצאה תחלואה גבוהה יחסית בדלקת ריאות בהתבסס על פניות חולים אל מרפאות קהילתיות עקב דלקת ריאות. וכן, נצפתה תמותה גבוהה יחסית מדלקת ריאות בהשוואה לעונות קודמות, בהתבסס על אחוז התמותה מדלקת ריאות ושפעת מכלל התמותה".

השפעת הינה אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם אם לא הנפוצה ביותר. מדובר במחלה ויראלית הנגרמת על ידי נגיף השפעת או באנגלית INFLUENZA VIRUS. קיימים שלושה זנים של הנגיף - B ,A ו-C. שני הראשונים הם הפוגעים העיקריים באדם. משך המחלה כשבוע, היא עונתית ומופיעה בעיקר בסוף הסתיו ובמשך החורף. המחלה נפוצה בכל הגילאים ושכיחה מאד בילדים, במבוגרים ובחולים במחלות כרוניות.

אחת לכמה שנים עובר נגיף השפעת שינוי גנטי גדול וגורם להתפרצות מחלה רחבה וקשה יותר. החוקרים מאמינים כי מקורם של אותם נגיפים שעוברים שינויים גדולים הוא במזרח הרחוק והפצתו מתבצעת על ידי ברווזים, חזירים ובני האדם. שינויים אלו הם הסיבה למגפות הקשות שתוקפות את העולם מדי פעם. לאחרונה, התרחשה בשנת 1997 מגפה כזאת בהונג קונג.

החיסון יעיל במניעת המחלה

בהתבסס על הערכות במדינות שונות ובישראל, נמצא כי בישראל, בכל שנה, חולה בשפעת בין %5-20% מהאוכלוסייה. בקרב ילדים צעירים, ומבוגרים מעל 65 שנה ישנם שיעורים גבוהים של סיבוכים ואשפוזים. מעריכים כי מספר הנפטרים כתוצאה ממחלת השפעת נע בין 200 ל-800, מרביתם בקבוצת הגיל 65 שנה ומעלה.

"החיסון העונתי כנגד השפעת הינו הדרך המוכחת כיעילה ביותר במניעת התחלואה וצמצום סיבוכיה. לפי הערכות ה-CDC בארה"ב, באנשים בריאים וצעירים, יעילות החיסון במניעת המחלה, הינה 70%-90%, החיסון יעיל במניעת אשפוזים משפעת ומסיבוכיה בכ-50-60% ובמניעת מוות משפעת ומסיבוכיה הוא יעיל ב-80%", מוסיפה ד"ר ירדני.

קופת חולים לאומית קוראת לכולם לבוא ולהתחסן, החיסון ניתן לכולם בחינם, ע"י אחות, במרפאות הקופה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיסונים לילדים
פורום רפואת משפחה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום