ניתוח בריאטרי מסייע בהריון

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: נשים שעברו ניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית ילדו תינוקות רזים ובריאים יותר. יתרון זה אף נשמר לאורך השנים כאשר התינוקות הפכו למתבגרים

מאת: מערכת zap doctors

הפחתה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי להצרת קיבה, בקרב נשים שסבלו מהשמנה חולנית, מעלה את הסיכוי ללידת תינוק רזה ובריא יותר מבחינת מדדים קרדיו-מטבוליים. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת קוויבק, קנדה, ופורסם השבוע במגזין הרפואי לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם. יתרון זה אף נשמר לאורך השנים כאשר התינוקות הפכו למתבגרים.

במהלך המחקר נבחנו 49 נשים שהצליחו לשמור על הפחתה במשקל לאורך זמן לאחר ניתוח בריאטרי, וכן 111 ילדיהן בגילאים 2.5 ועד 26 שנים, אשר נולדו לפני או אחרי הניתוח. בקרב האימהות, נצפה כי בנוסף לירידה משמעותית במשקל הגוף ובמדד מסת הגוף (BMI), חלה ירידה גם ברמות הסוכר והשומנים בדם. יתרה מכך, נמצא קשר בין הירידה במשקל לאחר הניתוח לבין הפחתה במספר הסיבוכים ההריוניים ובמספר האשפוזים של הנשים ההרות.

באשר לילודים, נמצא כי משקל גופם היה קטן ממשקלם של ילדים שנולדו לאמהות שלא עברו ניתוח. שיעור הילדים שנולדו במשקל גבוה באופן משמעותי (מקרוסומיה), הופחת מ-14.8% בילדים שנולדו לאמהות שלא נותחו ל-1.8% בילדים שנולדו לאמהות מנותחות. 35.2% מהילדים שנולדו לאמהות שמנות, סובלים מהשמנה חריפה לעומת 10.5% מילדים שנולדו לאמהות לאחר שהפחיתו ממשקלם לאחר ניתוח בריאטרי.

מניעת סיבוכים בהריון

עוד הראה המחקר כי רמות הכולסטרול הטוב (HDL) בקרב ילדים שנולדו למנותחות היו גבוהות יותר, וערכי הכולסטרול הרע נמוכים יותר. כמו כן, פחתה מידת התנגודת לאינסולין בילדים שנולדו לאימהות לאחר ניתוח בריאטרי. בנוסף לכך, אצל ילדי אמהות מנותחות, נמצאו רמות נמוכות יותר של הורמוני רעב ורמות גבוהות יותר של הורמון השובע גרלין.

"מחקר חשוב זה מראה כי ניתן למזער נזקים המועברים לילוד וקשורים בהשמנה והתחלואה הנלווית לה", אומרת ד"ר אניה פייגין, כירורגית בכירה מהמרכז הרפואי שיבא, תל השומר. "הנזקים שנגרמים על ידי ההשמנה מועברים לילוד של האם השמנה, וממצאים אלה מבהירים כי בקרב נשים הסובלות מהשמנה, ניתן למנוע הן סיבוכים בהריון וכן השמנה בקרב ילדיהן, באמצעות הפחתה משמעותית במשקל על ידי ניתוח בריאטרי להצרת קיבה. לכן חשוב כי נשים הסובלות מהשמנה חולנית, יפחיתו ממשקלן לפני הכניסה להריון, הן למען בריאותן והן למען צאצאיהן".

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום