האם תרופות מסוכנות בהריון?

(0)
לדרג

מחקר קובע: חשיפה לנוגדי חומצה פולית בטרימסטר הראשון להריון מעלה את הסיכון למומים מולדים, ולכן מומלץ להימנע מתרופות הנוגדות חומצה פולית בתקופה זו

מאת: מערכת zap doctors

נטילת תרופות הנוגדות או המפחיתות את הפעילות של חומצה פולית במהלך הטרימסטר הראשון להריון (עד השבוע ה-12) מעלה את הסיכון שהעובר המתפתח יסבול ממומים. כך עולה ממחקר מעקב שכלל מספר גדול של הריונות ובוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז הרפואי סורוקה. מסקנה זאת, הרואה אור בימים אלה בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology, היא פרי עבודתם של צוות חוקרים שכלל אפידמיולוגים, רופאי ילדים, פרמקולוגים קליניים וגינקולוגים, אשר בחנו לידות והפלות מסיבות רפואיות במחוז הנגב מ-1998 ועד 2007.

המחקר שכלל 84,832 תינוקות שנולדו בעשר שנות המחקר, מהווה חלק מעבודת הדוקטורט באפידמיולוגיה של הסטודנט אילן מתוק, בהנחיית החוקרים הראשיים האפידמיולוגית ד"ר עמליה לוי ורופא הילדים והפרמקולוג הקליני פרופ' רפאל גורודישר. "לאחר בחינת הנתונים הסקנו כי חשיפה לנוגדי חומצה פולית בטרימסטר הראשון להריון מעלה את הסיכון למומים בצינור העצבי, למומי לב ולמומים במערכת השתן של העוברים", אומר פרופ' גורודישר.

מומחים למקצועות הבריאות מעודדים כיום נשים ליטול תוסף מזון של חומצה פולית או לאכול מזון המועשר בחומצה פולית בתקופות של תכנון ההריון ובמהלכו, מאחר שקיימות עדויות ברורות שחומצה פולית מורידה את הסיכון למומים של העובר בצינור העצבי וייתכן גם של מומים נוספים.

חשיפה לנוגדי חומצה פולית - מסוכנת

צוות המחקר בחן את ההשפעה של שתי קבוצות של תרופות במהלך ההריון המונעות את הפעילות של החומצה הפולית בגוף. קבוצה אחת של תרופות המונעות מהחומצה הפולית להפוך לצורתה הפעילה וכללה את התרופות טרימתופרים, סולפלזין ומטותרקסאט. קבוצת התרופות השנייה הידועות כמורידות את הריכוז של החומצה הפולית בדם וברקמות באמצעות מנגנונים שונים וכוללת בעיקר תרופות לטיפול באפילפסיה: קרבמזפין, פניטואין, למוטריג'ין, חומצה ואלפרואית, פירמידון ופנוברביטל.

"תוצאות המחקר מצביעות על כך שחשיפה לנוגדי חומצה פולית בטרימסטר הראשון להריון יותר מאשר מכפילה את הסיכון למומים בעובר. כמו-כן, הסיכון למומים בצינור העצבי כמו שדרה שסועה (בלט של עצבי חוט השדרה עקב פתח בחוליה אחת או יותר בעמוד השדרה) ומומים במוח העובר, גבוהים פי 6 בקרב נשים שנטלו תרופות נוגדות חומצה פולית בהשוואה לנשים שלא נטלו", אומרת ד"ר עמליה לוי מהמחלקה לאפידמיולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות של האוניברסיטה ויו"ר קבוצת המחקר BeMORE.

החוקרים ממליצים לרופאים המטפלים להשתדל להימנע, במידת האפשר, ממתן תרופות אלה לנשים השוקלות הריון.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום