האם פרוביוטיקה מונעת אקזמה?

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע: מתן פרוביוטיקה לנשים הרות עשוי למנוע התפתחות אקזמה בילדים בסיכון גבוה לאלרגיות. השפעת הטיפול חזקה במיוחד בשלושת החודשים הראשונים לחיים

מאת: מערכת zap doctors

מתן טיפול של זנים נבחרים של חיידקים פרוביוטיים לנשים הרות ולתינוקותיהם עשוי לסייע למניעת התפתחות אקזמה בילדים עם סיפור משפחתי של אלרגיות, ובמיוחד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחייהם. כך עולה ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוקטובר של ירחון Allergy.

במחקר, שהינו מחקר מבוקר וכפול-סמיות, אשר נערך בהקצאה אקראית ובהשוואת הטיפול לתרופת דמה, ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של מתן תערובת של החיידקים Bifidobacterium bifidum ,B. lactis ו-Lactococcus lactis לנשים הרות עם סיפור משפחתי של מחלות אלרגיות, ומאוחר יותר גם לילדיהם למשך 12 חודשים. התוספות הפרה-נטאליות ניטלו במהלך ששת השבועות האחרונים להריון.

החוקרים מדווחים כי מבין 156 המשתתפים במחקר, 102 השלימו את שלושת חודשי המעקב, מהם 50 בזרוע הטיפול הפרוביוטי ו-52 בזרוע תרופת הדמה. החוקרים ביצעו הערכות בקרב 98 ילדים, מהם 50 בזרוע הטיפול ו-48 בזרוע תרופת הדמה, בגילאי 12 ו-24 חודשים.

ירידה בסיכון לאקזמה

החוקרים מצאו כי במהלך שלושת החודשים הראשונים לחיים, שיעור האקזמה כפי שדווח בידי ההורים היה נמוך משמעותית בקרב הילדים אשר טופלו בפרוביוטיקה (6 ילדים מבין 50, משמע 6%) בהשוואה לאלו בקבוצת תרופת הדמה (15 מבין 52, 29%). לאחר שלושת החודשים הראשונים הלכה ההיארעות המצטברת של אקזמה ונעשתה שווה לזו שבקבוצת הביקורת. בתום שנה של מעקב, 23 מבין 50 הילדים (40.6%) בקבוצת הפרוביוטיקה, ו-30 מבין 48 הילדים (62.5%) בקבוצת תרופת הדמה סבלו מאקזמה על פי דיווחי הוריהם. בתום שנתיים, עמדו שיעורים אלו על 54% ו-68.8%, בהתאמה.

לדברי החוקרים, הירידה בסיכון היחסי לאקזמה בעקבות הטיפול הפרוביוטי הייתה של 58% בגיל שלושה חודשים, 26% בגיל שנה ו-22% בגיל שנתיים. עם זאת, חומרת האקזמה הייתה דומה - קלה עד בינונית- בין שתי הקבוצות.

טיפול מניעתי ראשוני

בנוסף, מצאו החוקרים כי ילדים אשר טופלו בפרוביוטיקה הראו שכיחות גבוהה יותר של קולוניזציה עם מספרים גבוהים יותר של החיידק Lc. Lactis. בנוסף, דגימות דם אשר נאספו כשהיו התינוקות בני שלושה חודשים הראו ייצור מופחת משמעותית של Interleukin-5 בקבוצת הפרוביוטיקה. לטענת החוקרים, ממצאים אלו מציעים כי טיפול מניעתי ראשוני למחלות אלרגיות עשוי להיות בר השגה באמצעות מתן מיקרובים מתאימים.

החוקרים מוסיפים כי נראה שההשפעה המניעתית של הטיפול מתבססת תוך שלושת החודשים הראשונים לחיים, לצד שינויים משמעותיים באופי המקרוביוטיקה במעיים וירידה בייצור של אינטרלאוקין-5.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום