סרטן השד: ממוגרפיה מונעת תמותה

(0)
לדרג

בדיקות מצילות חיים: מחקר חדש מצא כי 74.8% ממקרי המוות על רקע סרטן השד אירעו בקרב נשים שלא הקפידו לבצע בדיקות סקר שגרתיות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש עולה כי בדיקות ממוגרפיה שגרתיות הן כלי הכרחי במניעת מקרי תמותה על-רקע סרטן שד; למעשה, כמעט 75% ממקרי התמותה על-רקע סרטן שד תועדו בקרב נשים שלא הקפידו על ביצוע בדיקות סקר שגרתיות.

מחקרים קודמים הוכיחו כי בדיקות ממוגרפיה עשויות להפחית משמעותית את שיעורי התמותה על-רקע סרטן שד, אך ההשפעה של בדיקות אלו על התמותה מסרטן שד באוכלוסייה הכללית לא הייתה ידועה.

המחקר החדש (מתוך 2009 Breast Cancer Symposium) כלל 6,997 נשים שאובחנו עם סרטן שד פולשני במסצ'וסטס, בשנים 1999-1990. הנשים היו במעקב עד 2007 ושיעורי התמותה על-רקע סרטן שד נקבעו באמצעות סקירת הרשומות מבתי החולים וממרפאות חוץ.

בדיקות סקר שגרתיות הוגדרו בנוכחות שתי בדיקות סקר ממוגרפיה, לפחות, שבוצעו במרווחים של שנתיים או פחות בנשים הסימפטומטיות.

במהלך חציון מעקב של 12.5 שנים, תועדו 461 מקרי תמותה על-רקע סרטן שד. מתוכם, 74.8% אירעו בנשים שלא ביצעו בדיקות סקר שגרתיות ו-25.2% תועדו בנשים שביצעו בדיקות סקר שגרתיות.

לאור ממצאי המחקר, נראה כי הדרך היעילה ביותר למנוע תמותה על-רקע סרטן שד היא לערוך בדיקות ממוגרפיה שגרתיות, במסגרת תכנית הסקר לאבחנה מוקדמת של סרטן שד.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום