טיפ 'סיני' לקראת החורף

(0)
לדרג

רגע לפני שהחורף מגיע למחוזותינו, כדאי להכיר את ההמלצות של הרפואה הסינית לחימום הגוף

מאת: אריאלה בגון

החכמים הסינים ידעו להתאים את אורח חייהם לטבע ולעונות השנה המתחלפות. בספר "הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב", אחד הספרים העתיקים בעולם, המתעד שיחות בין הקיסר הצהוב לבין רופא החצר שלו, ניתן לקרוא את ההמלצות הבאות להתנהלות בחורף: "את שלושת חודשי החורף מכנים ברפואה הסינית תקופה של סגירה ואחסון. על האדם לפרוש מוקדם בלילה למיטתו ולהתעורר מאוחר, לאחר זריחת השמש. על האדם להימנע מקור ולחפש את חיק החום. אל לו להזיע על פני העור והוא צריך להשתדל שלא לנשום את הקור. כל זאת בהרמוניה עם נשימת ואקלים החורף". פרק א' פסקה 2.

על פי תפיסה זו עונת החורף היא תקופה פסיבית, תקופה של מנוחה, רגיעה והאטת הקצב. הגוף עובר תהליכי ניקוי, אגירה וחידוש (בדומה לבעלי החיים הנכנסים לתרדמת חורף). מומלץ ללכת לישון מוקדם ולשמור על חום גוף, כדי למנוע בזבוז של אנרגיה שיכול להוביל לחדירת קור פנימה שיגרום להצטננות ומחלות.

^^תזונה לימים הקרים:^^

המזון יהיה חם, מבושל, בישול ממושך על אש קטנה, כדי לאגור אנרגיה ולחזק את מערכת החיסון.

התיבול לא יהיה חריף מדי כדי למנוע פתיחת הנקבוביות וכניסת קור חיצוני. הטעמים המומלצים הם המלוח והמר, מכיוון שהם מניעים את האנרגיה פנימה. כדאי להוסיף ג'ינג'ר ופלפל אדום לחימום המנה.

המזונות המועדפים: מרקים, תבשילי קדירה, דגנים מלאים (בעיקר דוחן וכוסמת), דייסות (שיבולת שועל), קטניות, דגים, עופות, ירקות שורש, ירקות כתומים, סלק, כרישה, בצלים, פירות יער כהים מיובשים וערמונים קלויים.

חשוב להקפיד על שתייה מספקת למרות שאין תחושת צמא. מומלץ לשתות חליטות צמחים עם קינמון, ג'ינג'ר, הל וציפורן.

^^חימום הגוף:^^

לחימום כפות רגליים קרות ניתן לטפטף מספר טיפות שמן ציפורן על הגרביים או בתוך הנעליים. יש להקפיד לכסות את הגוף באזור הצוואר, גב עליון ושכמות, כדי למנוע פלישת קור פנימה, ואת כפות הידיים ורגליים למניעת בריחת חום החוצה. רצוי לחמם את המיטה בעזרת כריות חימום במיקרוגל.

^^ואם בכל זאת התקררנו?^^

- מרק עוף ידוע כ"אנטיביוטיקה של הטבע", ומרק דלעת יעזור להוציא ליחה מהריאות.

- סירופ ממיץ בצל ודבש יקל על השיעול היבש.

- חליטת מרווה, טימין, אניס וקמומיל יקלו על שיעול לח.

- פעילות גופנית מתונה תאפשר זרימת אנרגיה חיונית בכל הגוף.

- להקלה על צוואר תפוס ניתן לחתוך פרוסות ג'ינג'ר טרי, לטבול מגבת במים חמים, לסחוט, להכניס את פרוסות הג'ינג'ר פנימה ולגלגל. לעסות בחוזקה בתנועות סיבוביות את האזור התפוס, להתכסות ולנוח.

אריאלה בגון היא מוסמכת לרפואה סינית, קופ"ח לאומית מחוז צפון.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום