מח עצם: המזרחים סובלים ממחסור

(0)
לדרג

עקב מחסור חמור בתרומת מח עצם לבני עדות המזרח ולאוכלוסיית המיעוטים בישראל, ועדת העבודה הרווחה והבריאות דנה בהצעת חוק לסיוע והגדלת מאגרי המידע הקיימים

מאת: מערכת zap doctors

בישראל קיימים שלושה מאגרי מידע המרכזים נתונים לגבי למעלה מ-520 אלף תורמים אפשריים. המאגר הגדול והמשמעותי ביותר מרוכז על ידי עמותת עזר מציון. ועדת העבודה הרווחה והבריאות דנה השבוע בשתי הצעות חוק חדשות, שמטרתן להסדיר אמות מידה לגיוס תורמים חדשים, כדי לפקח על פעולתם של המאגרים הקיימים וכן לאפשר תקציבית מבצעי גיוס נוספים.

"מדובר בחוק מציל חיים", אומר ח"כ זבולון אורלב. "המאגרים מתקיימים באופן וולנטרי ולא זוכים לשום סיוע של המדינה. ההערכה התקציבית של יישום החוק עומד על 12 מיליון ש"ח בלבד". לדברי בועז לב, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, "יש אוכלוסיות שלא מיוצגות היטב במאגרי המידע, ולכן המדינה חייבת לתת כתף לנושא".

ממתינים לפתרון תקציבי הולם

פרופ' עפר שפילברג, ראש האגף הישראלי להמטולוגיה, שעמד בראש הוועדה המשרדית לבדיקת הנושא אמר בדיון כי "החוק הוא טוב ונותן מסגרת ראויה לנושא. אולם יש לזכור כי 75% לא מוצאים תורמים מהמשפחה. בקרב האוכלוסייה האשכנזית בישראל אין בעיה, אולם יש אוכלוסיות אחרות כגון: מזרחיים, בדואים, דרוזים ועוד שאינם מיוצגים כלל במאגר. יש לבצע מאמץ הסברתי גדול כדי שנוכל להגיע לשיעורי התאמה באוכלוסיות אלו".

"כאשר מדובר בחולה ממוצא אשכנזי אז הסיכוי למצוא תורם עומד על 75%", מסבירה ד"ר ברכה סיזר מעמותת עזר מציון. "אולם כאשר מדובר בחולה ממוצא מזרחי הסיכויים יורדים ל- 30%. הבעיה מחריפה כאשר מדובר בילדים מנשואים מעורבים, אז צונחים אחוזי ההצלחה ל-6% בלבד". לדבריה, "כיום יש עשרות רבות של חולים ילדים ומבוגרים שבמידה ולא נמצא להם תורם הם ימותו. מדובר במצב אבסורדי שכן ועדת סל התרופות מאשרת תרופות מאריכות חיים בשלושה חודשים בסכומים לא מבוטלים, ואילו כאן מדובר בהצלת חיים של ממש".

ח"כ רחל אדטו ציינה בדיון כי "500 מיליון ש"ח לטובת שפעת החזירים זו הגזמה פרועה בהחלט. ניתן להעביר תקציב לטובת נושא זה". יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, סיכם ואמר כי "לא נקדם את הצעת החוק ללא פיתרון תקציבי הולם. משרד הבריאות ביקש זמן על מנת למצוא פתרון תקציבי ואנו ניתן לו זמן מוגבל בלבד. הועדה נחושה לסיים את החקיקה בהקדם ואנו נתכנס בקרוב בתקווה שעד אז ימצא משרד הבריאות פתרון תקציבי".

בואו לדבר על זה בפורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום