האם דיכאון גורם לעלייה במשקל?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: מטופלים הסובלים מדיכאון, חרדה והפרעות נפשיות אחרות, עשויים לעלות במשקל במשך הזמן ולהפוך לשמנים

מאת: מערכת zap doctors

האם השמנה גורמת לדיכאון או דווקא דיכאון גורם להשמנה? ממחקר חדש, שפורסם ב-BMJ Online First, עולה כי מטופלים הסובלים מדיכאון, חרדה והפרעות נפשיות אחרות, עשויים יותר לעלות במשקל במשך הזמן ולהפוך לשמנים בהשוואה לאנשים שלא סובלים מהפרעות אלו.

חוקרי המחקר עקבו במשך כמעט 20 שנה אחר יותר מ-4,000 נבדקים. מטרת המחקר הייתה לבדוק את ההשפעה של בריאות הנפש על השמנה. נבדקים שסבלו מדיכאון כרוני, מאפיזודות חוזרות של דיכאון, מחרדה או מהפרעות אחרות של בריאות הנפש, היו עשויים יותר להפוך לשמנים במשך הזמן. נבדקים שחוו שלוש פעמים סימפטומי הפרעת נפש אחת או יותר, היו עשויים פי 2 יותר להפוך לשמנים בהשוואה לנבדקים שמעולם לא דיווחו על סימפטומים אלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בתחילת המחקר הנבדקים לא היו שמנים. ככל שמספר הפעמים, שנבדק דיווח על סימפטומים הקשורים להפרעות נפשיות עלה, כך גדל הסיכון להפוך לשמנים בסוף המחקר. ממצא זה מצביע על קשר מנה-תגובה בין הפרעות נפשיות ובין עלייה במשקל.

השמנה בעקבות דיכאון

במחקר לקחו חלק 4,363 עובדי ממשלת בריטניה בני 35-55 עם כניסתם למחקר (אמצע-סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת). בדיקות גופניות ובדיקות של בריאות הנפש בוצעו בכניסה למחקר ובשלוש נקודות זמן אחרות במשך 19 שנה. הבדיקות הגופניות כללו מדידות גובה, משקל ו-BMI.

לאחר תקנון לגורמי סיכון ידועים עבור השמנה, כגון שימוש בתרופות פסיכיאטריות הקשורות עם עלייה במשקל, נבדקים עם סימפטומי דיכאון, חרדה או הפרעות נפשיות אחרות בתחילת המחקר, היו עשויים יותר להפוך לשמנים עם הזמן בהשוואה לנבדקים ללא סימפטומים אלה. יש לציין שבדומה למחקרים קודמים, גם המחקר הנוכחי הדגים שהשמנה לא העלתה משמעותית את הסיכון לפתח דיכאון, חרדה או הפרעות נפשיות אחרות.

סימפטומים של דיכאון

ד"ר סימון, פסיכיאטר שהגיב על המחקר, ציין כי העדות הקושרת בין דיכאון והשמנה די חזקה, אך כיוון הקשר לא ברור. יש סיבות סבירות רבות לכך שדיכאון יכול להעלות את הסיכון להשמין. כמו כן, יש סיבות סבירות רבות לכך שהשמנה יכולה להעלות את הסיכון לסבול מדיכאון. ככל הנראה שני הדברים קורים. מחקרו של ד"ר סימון, שפורסם בשנת 2006, הדגים שהקשר עובד בשני הכיוונים.

עלייה בתיאבון וירידה בפעילות גופנית הם סימפטומים נפוצים של דיכאון המובילים לעלייה במשקל, בעוד שהסטיגמה הקשורה עם השמנה עשויה להביא לדיכאון. שיעור ההשמנה באוכלוסיית ארצות הברית נע בין 25% ל-30%, בעוד ששיעור ההשמנה בקרב נבדקים הסובלים מדיכאון משמעותי כפול.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי
פורום דיכאון - אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום