בדיקות רפואיות: הנתונים החשובים

(0)
לדרג

האם עצרתם אי פעם לשאול מהי משמעות המספרים שמופיעים על דפי הבדיקות הרפואיות? לנתונים אלה יש חשיבות מכרעת לבריאות של כולם. בואו להכירם

מאת: פרופ' חיים יוספי

אנו יודעים את סיסמת הכניסה למחשב, מכירים בעל פה את הקוד הסודי של כרטיס האשראי, אבל האם רובנו יודעים משהו על המספרים שיגנו על חיינו? לחץ הדם, אינדקס מסת הגוף (BMI), רמת הכולסטרול ועוד, הם מספרים שאי אפשר לחיות בלעדיהם - תרתי משמע. אז אילו מדדים צריך לבדוק ומה הם אומרים?

מדד מסת הגוף

BMI - Body mass index - הוא מדד המחשב את משקל הגוף ביחס לגובה. חישוב ה-BMI הוא פשוט: נשקלים, ואז מחלקים את משקל הגוף בגובה בריבוע (בסנטימטרים). התוצאה המתקבלת היא מדד ה-BMI.

המספרים:
BMI שנע בין 18.5 ל-24.9 הוא אידיאלי.
אדם שרמת ה-BMI שלו נעה בין 25 ל-29.9 הוא בעל עודף משקל.
BMI מעל 30 מעיד על השמנה.
BMI מעל 35 מייצג השמנה קיצונית, ועל פי מחקרים מעלה את הסיכון למות מכל גורם סיכון ב-50 עד 150 אחוזים.
רצוי גם שהיקף המותניים לא יעלה על 88 ס"מ אצל נשים ו-102 ס"מ אצל גברים, שאם לא כן, הדבר יעיד על השמנה בטנית מסוכנת.

לשימוש במחשבון BMI - לחצו כאן.

סוכרת

עודף משקל ומעט מדי פעילות גופנית מעלים את הסיכון ללקות בסוכרת או להחמיר במידה ניכרת את המחלה. סוכרת עלולה להוביל גם למחלות לב, שבץ, מחלות כליה ואף לעיוורון וכריתת איברים.

בדיקת דם לגילוי רמת הסוכר הנערכת לאחר צום בן 12 שעות היא הדרך לזהות האם אתם סוכרתיים.

המספרים:
רמת סוכר תקינה לאחר צום היא פחות מ-100 מ"ג למ"ל (%mg).
רמת סוכר שבין 100 ל-125 מ"ג למ"ל (%mg) מעידה על טרום סוכרת.
רמת סוכר גבוהה מ-126 מ"ג למ"ל (%mg) מעידה על סוכרת.
חולי סוכרת שרמת ההמוגלובין A1C שלהם גבוהה מ-7 (%mg) אינם מאוזנים ועליהם לקבל טיפול מאזן בתרופות בדרך כלל.

לחץ דם

אחד הסימנים המרכזיים לסיכון ללקות בהתקף לב היא מידת לחץ הדם. ודאי כבר יצא לכם לשמוע את המספרים, אך האם אתם מבינים את משמעותם? המספר הראשון מייצג את מידת לחץ הדם כנגד דפנות העורקים בעת שהלב מתכווץ (לחץ דם סיסטולי). המספר השני מייצג את לחץ הדם בין הפעימות, כאשר הלב מתמלא (לחץ דם דיאסטולי).

המספרים:
לחץ דם תקין הוא עד 140/90 ממ"כ (מ"מ כספית) או מתחת לכך, ואנו רוצים שכולם באופן אופטימלי יהיו סביב 120/80 ממ"כ.
ערכים שבין 140-120 ממ"כ בסיסטולי ובין 80 ל-90 ממ"כ בדיאסטולי מייצגים מצב של נטייה ליתר לחץ דם.
יתר לחץ דם מוגדר כערך נמדד הגבוה מ-140 ממ"כ בסיסטולי ו-90 ממ"כ בדיאסטולי.

יתכן שהמספרים הללו נראים קצת מוזרים למי שזוכר ערכים אחרים המייצגים לחץ דם תקין. הסיבה היא שבשנת 2003 הכניסו הרופאים את מדד הנטייה ליתר לחץ דם. על פי מחקרים, כ-45 מיליון בני אדם נמצאים במצב של טרום יתר לחץ דם וההמלצה לגביהם היא לשנות מעט את אורח החיים לידידותי יותר ללב.

כולסטרול

ככל הנראה, כולסטרול הוא אחד מהמדדים המוכרים ביותר ביחס לסיכון ללקות בהתקף לב. כולסטרול הוא סוג של שומן שחיוני מאד לגוף. עם זאת, יותר מדי כולסטרול, או כמות קטנה מדי של כולסטרול "טוב" עלולים להוביל למחלת לב, התקף לב, או שבץ. ראוי להדגיש כי רמות המטרה משתנות בהתאם למניעה ראשונית (בטרם יש עדות לטרשת עורקים במערכת הלב וכלי הדם) או במניעה משנית (לאחר שכבר יש עדות לטרשת עורקים במערכת הלב וכלי הדם), אז מטרתנו לרדת לרמות נמוכות ביותר בדרך כלל בעזרת תרופות.

המספרים:

מידה כוללת של כולסטרול בגוף שעולה על 200 מ"ג למ"ל (%mg) מוגדרת כרמת סף שמעליה הסיכון עולה. במניעה ראשונית רמה בדם של "כולסטרול רע" (LDL) העולה על 160 מ"ג למ"ל (%mg) מסוכנת, בעוד כמות של 190 מ"ג למ"ל (%mg) מוגדרת כמסוכנת מאוד. רמת היעד למניעה משנית יורדת היום מתחת ל-70 מ"ג למ"ל (%mg). אנשים עם סיכון מוגבר, כגון סוכרתיים או הסובלים מטרשת עורקים ללא מחלת לב מוכחת, צריכים לרדת מתחת ל-100 מ"ג למ"ל (%mg).

כמות של HDL או בשמו הנרדף "הכולסטרול הטוב" פחותה מ-40 מ"ג למ"ל (%mg) לגברים ופחותה מ-50 מ"ג למ"ל (%(mg לנשים מוגדרת כמסוכנת. פעילות גופנית סדירה יכולה לשפר את רמתו.

רמת הטריגליצרידים גבוהה מ-150 מ"ג למ"ל (%mg) מחייבת התייחסות לטיפול דיאטטי או תרופתי בהתאם לרמה.

C-Reactive, פרוטאין

מדובר באחד המדדים החדשים יותר שנבדקים כיום. חוקרים מצאו כי הפרוטאין הזה משמש כסמן המאפשר לנבא את הסיכוי ללקות בהתקף לב או שבץ, אף בקרב ילדים. בתקופה האחרונה יותר ויותר רופאים ממליצים למטופלים שלהם לבצע את הבדיקה. יש להדגיש שמדד זה יכול לעלות בכל מצב של מחלה חריפה.

המספרים:

רמה בדם שמתחת ל-1 מ"ג/ליטר נחשבת תקינה.
רמה בדם שבין 3-1 מ"ג/ליטר מעידה על סיכון מוגבר להתקף לב ולשבץ מוחי.
רמה בדם שמעל 3 מ"ג/ליטר מעידה על סיכון גבוה להתקף לב ולשבץ מוחי.

פרופ' חיים יוספי הוא יו"ר החוג לאפידמיולוגיה ומניעה קרדיווסקולרית, האיגוד הקרדיולוגי בישראל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

רפואת משפחה
מידענות רפואית - תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום