זיהום אוויר גורם לדלקת תוספתן

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה: קיים קשר בין איכות אוויר ירודה לבין דלקת תוספתן. קשר זה ניכר בקרב גברים, ככל הנראה בגלל שעות עבודה רבות יותר בחוץ

מאת: מערכת zap doctors

חשיפה קצרת טווח לזיהום אוויר עשויה לעורר דלקת תוספתן במבוגרים; ייתכן כי המקור לכך הוא תגובה דלקתית למזהמים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת CMAJ (Canadian Medical Association Journal).

החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שנחשפו לחנקן דו-חמצני במשך שבוע אחד במהלך הקיץ, כאשר רמות המזהמים היו בשיא, הסיכון לדלקת תוספתן היה גבוה כמעט פי 2, בהשוואה לאלו שלא נחשפו למזהמים אלו. באותם תנאים, במבוגרים בני למעלה מ-64 שנים הסיכון היה גבוה יותר מפי 4. המקורות העיקריים לחנקן דו-חמצני כוללים כלי תחבורה, ועיקר הבעיות הבריאותיות הן במהלך חודשי הקיץ.

איכות האוויר ניתנת לשיפור

החוקרים מקנדה בחנו את הנתונים אודות 5,191 מבוגרים שאושפזו באבחנה של דלקת תוספתן בשלושה בתי חולים, במהלך תקופה של שבע שנים. 52.5% מהאשפוזים אירעו בין אפריל וספטמבר, החודשים החמים של השנה בקנדה, כאשר הנטייה היא לשהות בחוץ.

החוקרים מדגישים כי זיהום אוויר הוא גורם הניתן לשינוי, ועל-כן אם קיים קשר אפשרי, אזי ייתכן וניתן לשפר את איכות האוויר ולמנוע חלק מהמקרים הללו. הקשר בין זיהום אוויר ודלקת תוספתן היה בולט יותר בגברים, ייתכן כי הסיבה לכך היא שהם עובדים יותר בחוץ.

דלקת תוספתן במדינות מתועשות

החוקרים מבקשים לערוך מחקרים נוספים לבחון את הנושא. הם מציינים כי שכיחות דלקת תוספתן עלתה באופן דרמטי במדינות מתועשות במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, וירדה באמצע וסוף המאה ה-20, לצד החקיקה לשיפור איכות האוויר.

הקורלציה בין הירידה בהיארעות דלקת תוספתן לבין שיפור באיכות האוויר היא אחת הסיבות לעריכת המחקר הנוכחי. מרבית המומחים סבורים כי דלקת תוספתן נובעת מחסימה, אך החוקרים מאמינים כי התיאוריה הנ"ל אינה מסבירה את המגמה של דלקת תוספתן במדינות מפותחות ומתפתחות, בהן ההיארעות עלתה ככל שהן הפכו מתועשות יותר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה מונעת כאורח חיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום