רדיולוגיה - חוות דעת שנייה

(0)
לדרג

חוות דעת שנייה על בדיקות הדמיה יכולה לשנות את תמונת המצב והתוכנית הטיפולית. זו אינה רק המלצה, אלא זכות מעוגנת בחוק

רופא רדיולוג
053-4440420 (מספר מקשר)

במבט מהיר על מאמרים מקצועיים המסכמים מחקרים בקשת רחבה של נושאים, אנו למדים כי חוות דעת שנייה ברדיולוגיה יכולה לגרום לשינויים באבחנה, ולפיכך בטיפול ובאשפוז. מחקרים בתחום הדימות מראים שגיאות פענוח בכ-30%-20% מהמקרים. רוב השגיאות קשורות להחמצה של ממצאים המתגלים בשלב מאוחר יותר. לא נגזים אם נאמר שחוות דעת שנייה יכולה להיות ההבדל הקטן שבין חיים למוות.

חוות דעת שנייה נחוצה על מנת שתתקבל פרספקטיבה שונה לגבי האופציות הפתוחות בפני החולה. בנוסף, חוות דעת שנייה יכולה לשמש בדיקת איכות שתוודא שהממצאים שנמצאו אכן קיימים, או באין ממצאים, תוודא שאכן אינם. באופן כללי, אם המצב הקליני של המטופל אינו שגרתי, חוות דעת נוספת לבדיקות ההדמיה אינה יכולה להזיק. חוות דעת שנייה מרדיולוג מקצועי בעל ניסיון, אולי תהיה שונה מזו של הרדיולוג הראשון שבדק את המטופל, במיוחד אם הרדיולוג הראשון כתב חוות דעת שאינה בתחום התמחותו (מה שקורה לעיתים קרובות עקב מחסור ברדיולוגים). חוות דעת שנייה עשויה להאיר נקודות חדשות, להצביע על ממצאים שונים, ולהאיר באור שונה לחלוטין את המצב.

יותר מהמלצה

יוצא שבקשת חוות דעת נוספת ברדיולוגיה בכל מצב רפואי שאינו שגרתי היא בסך הכל מומלצת. ישנם מקרים שבהם חוות דעת שנייה היא ממש בגדר המלצה חמה. הנה כמה דוגמאות למצבים שבהם חוות דעת שנייה מרדילוג מומחה בתחום יכולה להגדיל את הסיכוי לקבלת טיפול רפואי מיטבי לחולה:

כשאמרו לך שאין סיכוי להחלמה - במקרה כזה אין לך אלא סיכוי להרוויח. תמיד קיים סיכוי שהדיאגנוזה לא הייתה מדויקת לגמרי, ולפעמים דעה נוספת על מיקום הגידול או גודלו היא ההבדל בין החלטה של רופא לנתח או לא.

במקרה של מחלת סרטן - במקרים רבים הרופאים לא יודעים לומר בבירור מהו סוג הסרטן של החולה. לעיתים קשה מאד להגדיר אם זהו סרטן ראשוני או גרורתי, וחשיבות האבחנה בכך שהיא היא שקובעת את אופי הטיפול וסוגו. במקרים כאלה רצוי וחשוב לקבל חוות דעת שנייה מרדיולוג מומחה.

אם הטיפול הרפואי אצל הרופא המטפל אינו עונה על הדרישות שלך - אם המענה שקיבלת היה חלקי, אם הרופא המטפל לא שיתף אותך לשביעות רצונך בממצאיו, אם תחושת הבטן שלך בנוגע לטיפול אינה נותנת לך מנוח, אם התרשמת לשלילה ממשהו שהרופא המטפל בחר לעשות או להגיד - חוות דעת נוספת מרדיולוג מומחה עם תת התמחות לגבי בדיקות ההדמיה עשויה לתת לך יותר כלים לתכנן את פעולותיך ולהבין את מצבך.

אם הוחלט על טיפול פולשני או ניתוח - אם הרופא המטפל שראה אותך ממליץ על טיפול שיש סיכון בחובו, מומלץ לשמוע את דעתו של עוד רדיולוג מומחה בנידון.

אם אבחנת הרדיולוג אינה ברורה או אינה חדה - אם הרדיולוג נשמע לך לא החלטי, אם הוא התרשם כי האבחנה גבולית, לא ברורה, או שישנן כמה אפשרויות לאבחון - תוכל לבחור לקבל חוות דעת שנייה מרדיולוג מומחה עם תת התמחות רלוונטית שתעזור להתמקד באבחנה ספציפית אחת.

אם הרדיולוג הראשון שפענח את בדיקות ההדמיה אינו מקצועי ומנוסה מספיק בתחום המחלה המדוברת - כדאי לבקש מהרופא המטפל לברר האם הפענוח התבצע על ידי רדיולוג שמחלתך בתחום התמחותו.

אם מצבך אינו שכיח - אם המחלה או המצב הרפואי שמהם אתה סובל הם משהו שהרופאים אינם נתקלים בו חדשות לבקרים, כדאי שתשקול שמיעת חוות דעת שנייה מרדיולוג מומחה בנוגע לממצאי בדיקות ההדמיה, כדי להגדיל את הסיכוי שהרופאים אבחנו את מצבך נכונה.


איתור רדיולוג לחוות דעת שנייה

כיום מרבית הביטוחים המשלימים מכסים עלות חוות דעת נוספת באופן חלקי ועד לתקרה מסוימת. חשוב לברר עם קופת החולים שאליה אתה משתייך מהן זכויותיך בהתאם לביטוח הרפואי שאתה מבוטח בו, ומה יהיו העלויות בבקשת חוות דעת שנייה עבור בדיקות ההדמיה.

בחוות דעת שנייה מומלץ לבחור ברדיולוגים עם תת התמחות, שכן הם למדו והתמחו בחו"ל.

בישראל שמורה הזכות לחוות דעת שנייה לחולה מתוקף חוק זכויות החולה (1996) - "החולה זכאי לבקש או להשיג ביוזמתו דעה נוספת לעניין הטיפול בו.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום