צום יום הכיפורים: היבטים רפואיים

(8)
לדרג

לצום ביום הכיפורים היא אמנם מצווה, אך אין להקל ראש במקרים של פיקוח הנפש. במצבים רפואיים מסויימים הצום מסוכן, ויש להיוועץ ברופא לפני קבלת החלטות

מאת: ד"ר רם דיקמן

צום עלול להיות מסוכן עבור מי שסובלים ממחלות כרוניות, כגון יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות או כבד ומחלות סרטן. לחולים עם מחלות אלו לא מומלץ לצום, מפני שהצום עלול לגרום אצלם למצבים מסכני חיים עקב ירידת לחץ דם חדה, לשינויים במשק המלחים בגוף ולירידה בערך הסוכר בדם.


צילום: שאטרסטוק

לסובלים ממחלות כרוניות - לחולים הנוטלים תרופות באופן קבוע עקב מחלות כרוניות, ובמיוחד לאלו הנוטלים משתנים, מומלץ לא להפסיק ליטול את הטיפול הקבוע, אלא אם כן קיבלו את אישור הרופא המטפל.

טיפול אנטיביוטי - במידה שהטיפול האנטיביוטי ניתן במצבים מסכני חיים, אין להפסיקו בשום אופן. במקרים קלים יותר, כגון דלקת גרון או דלקת בדרכי השתן, ניתן להתייעץ עם הרופא ולבקש את אישורו ללקיחת התרופות בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.

גלולות למניעת הריון - ניתן לקחת את הגלולה בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.

תרופות פסיכיאטריות - לחולים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים. במידה שכן החלטתם להפסיק את הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי, מומלץ לפנות לרופא המטפל ולפעול בהתאם להנחיותיו.

מחלות מעי - לחולים במחלות מעי דלקתיות רצוי להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט.

ככלל, יש לשים לב לכך שתרופות מסוימות יש ליטול עם אוכל או שתייה, ולכן אין "לקחת החלטות", אלא לפנות לרופא המטפל ולשאול ספציפית לגבי כל כדור וכדור.

סוכרת - לחולי סוכרת ההמלצה לא לצום איננה גורפת - קיימים סוגי סוכרת שונים והטיפולים די מגוונים. כל חולה סוכרת המעוניין לצום צריך לדון על כך עם רופאו המטפל על מנת שיתאים את הטיפול ויספק הנחיות לקראת הצום.

שיכוך כאבים - לנוטלים משכך כאבים, יש לשים לב כי חלק מהתכשירים דורשים נטילת הכדור על קיבה מלאה מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. כדאי לזכור כי לחלק מהתכשירים ישנן חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת, וכך אפשר לפתור את הבעיה של הצורך באכילה.

נשים הרות - בזמן הריון, נשים בריאות בדרך כלל יכולות לצום במידה ואינן אנמיות (סובלות מחוסר דם), חלשות מדי או נמצאות במצב של התייבשות. אולם, בכל מקרה שאת מרגישה סחרחורת או תחושת עלפון, בחילה, הקאה או גם אם את רק מרגישה רע מאוד, עליך להתחיל לשתות מייד, ומומלץ שיהיה זה נוזל ממותק כגון מיץ ענבים בקצב של רבע כוס כל מספר דקות, עד שהתלונות יחלפו. ככלל, מומלץ לנשים הרות לא ללכת לבית הכנסת, אלא להישאר בבית בחדר ממוזג.

אמהות מיניקות - לנשים שמיניקות באופן מלא וללא תוספת מזון לתינוקות לא מומלץ לצום. עליהן לשתות לסירוגין במשך כל יום הכיפורים מחשש שכמות החלב תתמעט. לנשים המיניקות וגם משתמשות בתוספת מזון לתינוקות, אין איסור לצום, אולם מומלץ להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים.

לחולים במחלות כרוניות לא מומלץ להימנע משתיית נוזלים במהלך יום הכיפורים וכך גם למיניקות ולנשים הרות עם אנמיה. מאוד מומלץ להיוועץ ברופא המטפל לגבי הפסקת תרופות כרוניות ואנטיביוטיקה.


ד"ר רם דיקמן הוא רופא בכיר ומנהל השירות לתנועתיות מערכת העיכול, מערך הגסטרואנטרולוגיה, בי"ח בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום