אשכוליות מפחיתות סוכרת והשמנה?

(0)
לדרג

במחקר מעבדה נמצא כי רכיב המצוי באשכוליות מנע השמנת יתר והתפתחות סוכרת בקרב עכברים. יתכן כי יש בממצא זה בשורה גם לבני האדם

מאת: מערכת zap doctors

מחקר מדעי חדש, שנערך באוניברסיטת מערב אונטריו שבקנדה קובע, כי שתיית מיץ אשכוליות או אכילת אשכולית מפחיתות את הסיכון לחלות במחלות לב, בסוכרת וכן מסייעות לירידה במשקל. צוות החוקרים גילה כי באשכולית מצוי מרכיב צמחי (פלבנואיד) מסוג נרינגנין ((naringenin האחראי לטעמו המריר של הפרי שהוא נוגד חמצון עוצמתי ביותר. הנרינגרין מתכנת מחדש את הכבד ומעודד אותו לשרוף את השומן העודף ולא לאגור אותו כמצבורים בגוף. יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי נרינגנין עוזר לאזן את רמת האינסולין והגלוקוז בדם, ובכך מפחית את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, סוג הסוכרת הנפוץ ביותר, הפוגע בעיקר באנשים הסובלים מהשמנת יתר.

נרנינגנין - החומר שעושה את ההבדל

המחקר נערך במעבדה וכלל שתי קבוצות עכברים שקיבלו תפריט זהה המבוסס על מזון עתיר שומן בעל ערך קלורי זהה. קבוצת עכברים אחת קיבלה לתפריט המזון גם את המרכיב נרינגנין, המצוי בפרי ובמיץ האשכוליות, לעומת קבוצת העכברים השנייה שלא קיבלה את המרכיב כלל. מהמחקר עלה כי הקבוצה שלא קיבלה נרינגנין לתפריט היומי שלה, פיתחה תסמינים של סינדרום מטבולי הכולל השמנה בעיקר באזור הבטן, לחץ דם גבוה, ועלייה חדה ברמת הכולסטרול. בנוסף, בקבוצה זו פיתחו העכברים עמידות לאינסולין, מאפיין מרכזי בהתפתחות סוכרת מסוג 2. לעומת זאת, קבוצת העכברים שקיבלו נרינגנין, למרות שניזונה מאותו תפריט עתיר שומן וצרכה אותה כמות קלוריות יומית, שמרה על משקל זהה ועל רמת כולסטרול יציבה מתחילת המחקר ועד סופו ולא פיתחה את התסמינים שמהם סבלה קבוצת העכברים הראשונה.

פרופ' מורי הוף מאוניברסיטת מערב אונטריו, אשר עמד בראש המחקר, אמר: "ניתן לקבוע בוודאות כי נרינגנין הוא הסיבה למניעת השמנה בקרב הקבוצה שקיבלה את המרכיב. לנרינגנין לא הייתה כלל השפעה של דיכוי התיאבון והוא לא גרם לצריכה מופחתת של קלוריות. העובדה שהעכברים לא עלו במשקל היא הודות למנגנון הייחודי של הנרינגרין, הגורם לכבד לשרוף את השומן העודף ולא לאגור אותו בגוף" .

המחקר פורסם לאחרונה במהדורה המקוונת של כתב העת הרפואי הבינלאומי לסוכרת, Diabetes Journal, ועתיד להתפרסם בגיליון המודפס הקרוב של כתב העת. מניתוח ממצאי המחקר עולה המסקנה, כי אשכוליות מורידה את הסיכון לחלות במחלות לב ובסוכרת ומסייעת לירידה במשקל הודות לנרינגנין המצוי בפרי ובמיץ האשכולית וכן בפירות הדר אחרים. עם זאת, חשוב לציין שכמויות הנרינגנין שניתנו לעכברים גבוהות יותר ממה שמצוי באופן טבעי באשכוליות, לכן יש צורך לבדוק האם שימוש בנרינגנין בכמויות שנבדקו במחקר הוא בטוח ויעיל לשימושם של בני אדם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת והשמנה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום