טיפול תרופתי להרזייה ואיזון סוכרת

(1)
לדרג

לשם איזון סוכרת ומניעתה, יש לשמור על משקל תקין. לפעילות גופנית ולתזונה חשיבות רבה בכך, אך גם טיפול תרופתי עשוי לסייע בהתמדה בדיאטה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הקשר שבין השמנת יתר וסוכרת מוכר ומדובר בעולם הרפואה, ומחלחל גם אל הציבור הרחב. היום כולם יודעים שעודף משקל הוא הרבה מעבר לבעיה אסתטית וכי הוא מעלה את הסיכון למחלות כגון סוכרת. הפחתה במשקל היא חלק בלתי נמנע מהטיפול, ויש למצוא את הדרכים שיסייעו לאדם להתמיד בה.

"ישנם שני סוגים של סוכרת - סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2, שבה לוקים רוב החולים, ו-90-80 אחוז מהם סובלים מהשמנת יתר", מסביר ד"ר משה זלוצובר, גניקולוג ואנדוקרינולוג מבית החולים רמב"ם. "המנגנון של סוכרת מסוג 2 קשור בהשמנה: השמנת יתר גורמת לתנגודת של הגוף לפעילות האינסולין. כשהאינסולין עובד פחות טוב, הוא לא מצליח להוריד את רמת הסוכר בדם. הוכח שהורדה במשקל משפרת את פעילות האינסולין ואפילו מרפאה אותה", הוא אומר.

מה שבעייתי במיוחד בקשר שבין ההשמנה לסוכרת הוא מנגנון של מעגל קסמים. לדבריו של ד"ר זלוצובר, כאשר הורמון האינסולין אינו פועל ביעילות, הגוף מפריש עוד ממנו. אינסולין ברמות גבוהות גורם להשמנה, ההשמנה גורמת להפרשה גבוהה יותר של אינסולין וחוזר חלילה. ירידה במשקל שוברת את מעגל הקסמים הזה. לפיכך, קודם כל חשובה דיאטה דלת קלוריות עם דגש על הפחתה בסוכרים זמינים.

המטרה: ירידה במשקל

"צריך להבין שהמטרה היא הורדה במשקל", אומר ד"ר זלוצובר. "מי שמצליח להוריד במשקל ללא טיפול תרופתי, זה מצוין. רוב האנשים לא מצליחים ואז צריך להוסיף תרופות". הוא מדגיש כי התרופות אינן יכולות לשמש תחליף לדיאטה או לפעילות גופנית, שהיא חשובה אף יותר מהפחתת קלוריות. התרופות הן אמצעי עזר.

נכון להיום מאושרות לשימוש בארץ שתי תרופות להורדה במשקל, אחת מהן היא "רדוקטיל" המשווקת על-ידי חברת טבע. "התרופה", מסביר ד"ר זלוצובר, "פועלת על שני מנגנונים: עלייה בתחושת השובע ודיכוי התיאבון, כך שהמשתמשים בה אוכלים פחות בכל ארוחה; ואף ישנה עלייה בחילוף החומרים - גם מבלי להפחית בכמות המזון הגוף שורף יותר אנרגיה". לדבריו של ד"ר זלוצובר התרופה נמצאה יעילה אצל 80-70 אחוזים מהמטופלים.

הקושי בשמירה על דיאטת דלת פחמימות נובע מכך שהפחמימות חשובות לתחושת התרוממות רוח בגלל שהן מעלות את רמת ההורמון סרטונין המשפיע על מצב הרוח. רדוקטיל מסייעת להתמיד בשינוי התזונתי ומעלה את תחושת השובע על ידי העלאת הסרטונין, כך קל יותר להתמיד בדיאטה. עם זאת, אין לוותר על פעילות גופנית. ד"ר זלוצובר מסביר: "כשלא עושים פעילות גופנית 50% מהירידה במשקל מקורם באיבוד מסת שומן, ו-50% באיבוד מסת שריר. כשעולים במשקל בחזרה מעלים שומן נטו, ואז באופן פרדוקסלי חילוף החומרים יורד, והאדם מדווח שהוא אוכל הרבה פחות אבל עולה במשקל יותר. זה קורה מפני שמסת השריר יורדת. אנשים שיורדים ב'יו-יו' עולים בכל פעם יותר".

"תרופת הרדוקטיל", מסביר ד"ר זלוצובר, "משפרת פרמטרים מטבוליים. אצל חולי סוכרת היא מורידה במשקל ומורידה את רמות הסוכר בדם. יש להוריד בין 5% ל-10% ממסת הגוף, כלומר אפילו ירידה של 10-5 ק"ג תפחית את הסוכרת עד 50%. שמירה על משקל תקין עשויה גם למנוע סוכרת, ולמעשה הטיפול המניעתי הטוב ביותר לסוכרת הוא הרזיה. מניעה כזו חשובה במיוחד עבור מי ששייכים לקבוצות הסיכון לסוכרת - נשים אחרי סוכרת הריונית, מי שבמשפחתם סיפור של סוכרת מסוג 2 ובעלי עודף משקל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום