פסוריאזיס: בחירת הטיפול התרופתי

(0)
לדרג

לרבים מחולי הפסוריאזיס די בטיפולים מקומיים וחיצוניים. ד"ר מיכאל זיו סוקר מספר תכשירים לטיפול המותאם למצבו של החולה

מאת: ד"ר מיכאל זיו

הטיפולים המערכתיים (כדורים וזריקות) לפסוריאזיס זוכים לא אחת לסיקור נרחב, בעוד שאלו נועדו בעיקר לחולים הסובלים מפסוריאזיס בינונית עד קשה, המהווה אחוז קטן יחסית מכלל החולים.

מרבית החולים (כ-80%) סובלים מפסוריאזיס המוגדרת כקלה עד בינונית ועבורם אין צורך בטיפול המערכתי, אלא די בטיפולים מקומיים וחיצוניים. יש לציין כי טיפולים אלו מהווים מרכיב חשוב לא רק במקרים הקלים, אלא הם משולבים במקרים רבים גם עם הטיפול המערכתי.

מידע חלקי או שגוי על הטיפולים החיצוניים ועל אופן השימוש בהם עשוי לגרום לטיפול לקוי שעלול להוביל לכישלון הטיפול התקופתי ועמו לתחושת תסכול ואכזבה, לרתיעה של החולה מטיפול עתידי ולעיתים אף לתופעות לוואי.

במאמר קווים מנחים לטיפולים חיצוניים בפסוריאזיס שפורסם השנה ב-JAAD באפריל 2009, הוצגו הסוגים, העקרונות והמינונים של הטיפולים החיצוניים:

מינון מדויק מגביר את יעילות הטיפול

הנחיית החולים לטיפול במינון מדויק יותר המתבסס על יחידות קטנות, מגבירה את יעילות הטיפול והיענות החולה למשטר הטיפולי. על פי המאמר בטיפולים חיצוניים 400 גרם בלבד מספיקים לכיסוי גופו של אדם מבוגר ממוצע המבצע שני טיפולים ליום למשך שבוע. היענות למשטר הטיפולי הינה מרכיב חשוב מאוד בהצלחת טיפולים חיצוניים, בעיקר בחולי פסוריאזיס שאחוז ההיענות למשטר הטיפולי הוא נמוך.

טיפולים חיצוניים יעודים לפסוריאזיס

קלציפוטיריול וסטרואיד - תכשיר ייעודי, ייחודי ובעל יעילות גבוהה לטיפול בפסוריאזיס. מצוי כמשחה (דייבובט) בה ניתן להשתמש עד חודש ימים ברציפות. בהמשך ניתן להשתמש בתכשיר לסירוגין, בכמות שלא תעלה על 100 גרם לשבוע ועל פי הנחיות רופא העור. נמרח רק פעם אחת ביום עם השפעה מהירה וממושכת.

קלציפוטריול - נגזרת של ויטמין D. מצוי כקרם ותמיסה. תכשיר ייחודי לטיפול בפסוריאזיס. אין להשתמש בכמות העולה על 100 גרם בשבוע ועל שטחים נרחבים. כמו כן, אין למרוח לפני טיפול פוטותרפי, אלא רק לאחר החשיפה.

אנתרלין - מצוי כקרם בריכוזים שונים (מ-0.1%-3%). התכשיר ייחודי לטיפול בפסוריאזיס ויעיל למדי, אולם עלול לגרות את העור ולהכתימו בגוון חום אדמדם. על מנת להפחית תופעות לא רצויות אלו, מומלץ למרוח אותו עד שולי הנגע ולא לחרוג לעור הבריא, להשתמש בריכוזים עולים או להגיע בהדרגה עד חצי שעה. לאחר פרק זמן זה יש להסירו במים פושרים וסבון חומצי. יש להימנע משימוש בקפלי עור ובפנים.

טיפולים חיצוניים נוספים

תכשירים קרטוליטים - מבוססים על חומצה סליצילית או אוראה והשימוש בהם נועד להסרת הקשקשת. פעולה זו תגביר את יעילותו של כל טיפול חיצוני אחר או פוטותרפיה (קרינת אור אולטרה סגול). חשוב לציין כי חומצה סליצילית מסננת קרינה ולפיכך מומלץ שלא למרוח אותה מספר שעות לפני טיפול פוטותרפי.

תכשירים סטרואידים - אינם ספציפיים לפסוריאזיס ומשמשים לטיפול במחלות עור רבות. תכשירים אלו קיימים בעוצמות שונות וקיימים בצורת משחה שומנית, קרם ותמיסה. הצורה השומנית מומלצת לשימוש באזורים מישרים, כגון מרפקים וברכיים, גב והבטן. באזורים אלו ניתן להשתמש בתכשירים בעלי עוצמה גבוהה. הקרם מתאים יותר לשימוש בקיפולי העור, כגון בתי שחי ומפשעות, ובפנים. לאזורים אלו מומלץ השימוש בתכשירים בעלי עוצמה קלה-בינונית.

התמיסה נועדה לרוב לקרקפת. התכשירים הסטרואידים יעילים מאוד ופעולתם מהירה, אולם השימוש בהם מומלץ לשטחים מוגבלים ולטווח קצר (2-4 שבועות של טיפול רצוף). הפסקת הטיפול באופן הדרגתי או שילובו עם תכשיר שאינו סטרואיד יפחיתו את האפשרות של הישנות מהירה. שימוש ממושך ו/או על שטחים נרחבים ללא מעקב רפואי נאות עלול להיות כרוך בתופעות לוואי. מאידך, משימוש נכון בתכשירים אלו ניתן להפיק תועלת מרובה מבלי להסתכן בתופעות בלתי רצויות.

תכשירי זפת (טאר) - קיימים כמשחה ושמפו. יעילות המשחה כטיפול יחיד לרוב נמוכה. עיקר השימוש הוא בשילוב עם פוטותרפיה (שיטת גקרמן), ומתבצע בדרך כלל במסגרת אשפוז או אשפוז יום.

טזרוטן - נגזרת של ויטמין A על בסיס ג'ל בריכוזים של 0.05% ו-0.1%. מומלץ להשאיר למשך שעה. התכשיר עלול לגרום לגירוי בעור ולכן מומלץ לשלבו עם קרם לחות או תכשיר סטרואידי המפחיתים את הגירוי. יש להימנע משימוש בקפלי עור. התכשיר גורם גם להגברת רגישות העור לקרינת שמש ואסור לשימוש בהריון.

חשוב - מריחת שכבה עבה מהתכשירים שלעיל אינה מגבירה את יעילות הטיפול, להפך - היא עלולה לגרות את העור ולגרום לבזבוז והוצאה כספית מיותרת. די בכמות שגודלה מקצה האצבע ועד למפרק הראשון בכדי לכסות שטח שגודלו כשתי כפות ידיים.

הערה - המידע שלעיל הינו כללי ומתייחס לגילאי 18 ומעלה.

ד"ר מיכאל זיו, מחלקת עור, מרכז רפואי העמק.

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום