מניעת שפעת בבית הכנסת

(0)
לדרג

לקראת החגים משרד הבריאות פרסם הנחיות למתפללים למניעת שפעת: לאוורר את בית הכנסת, להימנע מנישוק חפצי קודש ציבוריים ולרחוץ ידיים במים וסבון לאחר לחיצת ידיים

מאת: מערכת zap doctors

בכדי למנוע סכנה לרבים, על אדם חולה בשפעת, או החשוד כי חלה בשפעת, להימנע מלהגיע לבית הכנסת. הדבר נכון לגבי כל הגילאים, בכל ימות השנה, והוא נכון שבעתיים בימי הסליחות, בימים הנוראים ובחגים, בהם בתי הכנסת מלאים במתפללים. הנחיה זו הינה חלק מהנחיות חדשות שפורסמו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי-עם והועברו לבתי כנסת, רבנים וגבאים, תוך בקשה לתלות אותם על לוחות המודעות בבתי הכנסת.

שטיפת ידיים במים וסבון

על-פי הנחיות משרד הבריאות, יש להימנע מנישוק ישיר בשפתיים של חפצי קודש השייכים לציבור, כגון ספרי התורה. אין מניעה לנשק חפצי קודש פרטיים, כגון טלית ותפילין. כמו-כן, יש להגביר את תדירות פעולות הניקיון בבית הכנסת ולדאוג לאוורור בית הכנסת במידת האפשר, על ידי פתיחת הדלתות והחלונות.

בנוסף, ממליצים במשרד הבריאות לשמור על היגיינה אישית על מנת למנוע הידבקות במחלת השפעת: עיטוש ושיעול לתוך ממחטת נייר. בהעדר ממחטת נייר, עיטוש ושיעול לתוך מרפק מכופף, ולא לתוך כף היד, ושטיפת ידיים לעיתים קרובות במים ובסבון, ובמיוחד אחרי שיעול/עיטוש. יש לציין כי נטילת ידיים בלבד, ללא סבון, אינה יעילה במניעת ההדבקה בשפעת.

אין צורך להימנע מלחיצת ידיים, אך יש לרחוץ ידיים במים וסבון לאחר מכן. בקהילות בהן נוהגים לנשק את היד לאחר לחיצת יד, עדיף להימנע ממגע היד בשפתיים. בנוסף, אדם שהבריא מהשפעת, רשאי לשוב לבית הכנסת יממה לאחר ירידת החום.

לרוב המחלה קלה

נגיף השפעת עובר מאדם לאדם באמצעות טיפות רוק זעירות שמקורן בדרכי הנשימה. אדם חולה שמתעטש או משתעל מפיץ טיפות זעירות אלה לסביבתו המיידית, במרחק קצר ועד למרחק של כמטר ממנו. העברה אפשרית גם באמצעות מגע ידיים עם ריריות דרכי הנשימה.

המחלה אינה שונה לרוב מהשפעת העונתית המוכרת לנו מידי חורף: מחלת חום המלווה באחד או יותר מהתסמינים הבאים: נזלת, כאב גרון, שיעול, כאבי שרירים וקוצר נשימה. לרוב המחלה קלה, ואינה חמורה יותר משפעת עונתית רגילה. עם זאת, חלק מהחולים, בעיקר מקבוצות הסיכון, עלולים לפתח מחלה קשה יותר, ועליהם לפנות לקבלת טיפול רפואי בהקדם.

קבוצות הסיכון העיקריות הן: נשים בהריון בשליש שני ושלישי, חולים במחלות רקע כרוניות דוגמת סרטן, סוכרת, מחלות לב, השמנה קיצונית, מחלות ריאה כרוניות וחולים אחרי השתלה.

ישראל הצטיידה במיליוני מנות טיפול של תרופת הטמיפלו, היעילה כנגד השפעת. התרופה זמינה לטיפול בחולים כנדרש על-פי מצבם הקליני. משרד הבריאות רכש חיסונים שככל הנראה יהיו זמינים לקראת ובמהלך החורף ויינתנו על פי סדר עדיפויות רפואי.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום