לא יציב משמעו בריא

(0)
לדרג

נעליים בעלות משטח דריכה קשיח מאפשרות לשרירים המייצבים לנוח ולהתנוון. מסתבר כי דווקא הליכה על משטחים לא יציבים מחזקת את השרירים ומשפיעה לטובה על היציבה

מאת: מערכת zap doctors

באופן מסורתי, נעליים מתוכננות כך שיעניקו תחושה של יציבות לבעליהן, אך בשנים האחרונות הולכת ומתחזקה מגמה הפוכה. מסתבר כי בעוד שהנעליים "עושות את העבודה", קבוצות השרירים האמונים על היציבות הסטטית (בעמידה) והדינמית (בהליכה) - נחות ומתנוונות. לאורך זמן עלולים שרירים אלו לאבד מכוחם ומיכולת בקרת היציבות שלהם.

כדי לפצות על הניוון הנגרם מההליכה על משטחים יציבים, פותחו אימונים שמטרתם היא חיזוק השרירים ושיפור היציבה. הנעליים הלא-יציבות לעומת זאת, מציעות גישה שונה לפיתרון הבעיה: במקום להשקיע זמן באימונים מיוחדים, ניתן להפוך את שיפור היציבה וחיזוק השרירים לחלק אינטגרלי משגרת היום-יום הכוללת ממילא פעולות כמו עמידה והליכה.

לאתגר את הרגל

מבחינה ביו-מכנית, נעליים בלתי יציבות יוצרות אפקט דומה להליכה על משטח רך או לא ישר, כמו דשא או חול ים. במהלך הליכה מסוג זה קבוצות השרירים בגפיים התחתונות נדרשות להגיב מהר יותר ולפרקי זמן ממושכים יותר - דבר המאתגר ומאמן אותן. כתוצאה מכך חשים אלה הנועלים נעליים בלתי יציבות שיפור בבקרה המוטורית של קבוצות השרירים המעורבות ובכוחן.

מחקרים מראים שנעליים לא יציבות:

מגבירות את הפעילות של שרירי הירך, השוק והעכוז
מפחיתות את העומס על הברכיים
משפרות את היציבה
משפרות את היציבות

עוד נמצא, כי נעליים בלתי-יציבות, בשל המבנה המתוחכם שלהן, תורמות לחיזוק הרגל ולהגנה עליה בכל אחד משלבי ההליכה. עובדה זו ניכרת, למשל, בתוצאות מחקרים שבדקו את השפעתם על ההליכה של כפכפים מיוחדים המבוססים על עיקרון האי-יציבות:

במגע הראשוני עם העקב החומר בולם הזעזועים מפחית את כוחות ההלם ב-36% יותר מנעל רגילה.
בשלב התמיכה האמצעי החומר הרך יחסית שבסולייה יוצר משטח בלתי יציב הגורם לעלייה של כ-15% בצריכה האנרגטית.
בשלב הדחיפה החומר הקשיח יותר יוצר משטח יציב לדחיפה מהירה יותר ושמירה על מהירות הליכה.

MBT - טכנולוגיית הנעלה בהשראת הטבע

MBT - Masai Barefoot Technology הינן נעליים בלתי יציבות המבטיחות נוחות, מניעת כאבים וחיזוק השרירים האחראיים ליציבה נכונה. סודן של נעליים אלה הוא במבנה הפטנטי הכולל מספר חלקי נעל המקיימים ביניהם קשרי גומלין. הנעליים מביאות את הגוף למצב של חוסר יציבות טבעי, גורמות לפעילות מוגברת של השרירים האחראיים ליציבה ומביאות לשינוי כולל בצורת ההליכה.

טכנולוגיית ה-MBT הומצאה על ידי מהנדס שוויצרי בשם קארל מילר בעקבות ביקורו בקוריאה. במהלך הביקור גילה מילר, שסבל בעצמו מכאבי גב, שהליכה יחפה בשדות האורז הביאה להקלה משמעותית בכאבים. לאחר שחקר את הנושא הבין מילר שהליכה ללא נעליים על משטחים רכים גורמת לנו לאי יציבות טבעית, המשפיעה לטובה על מערכות השרירים והשלד, זאת בניגוד להליכה עם נעליים על משטחים קשים האופיינית לחיים המודרניים.

בעקבות גילויו, החל מילר לפתח טכנולוגיה אשר תדמה את מצב הרגל כאשר אנו הולכים יחפים על משטחים רכים. את מירב ההשראה קיבל ממחקריו על בני שבט המאסאי החיים במזרח אפריקה. בני השבט ידועים כאתלטים כישרוניים במיוחד ההולכים יחפים, ורובם המכריע אינו סובל מכאבי גב או פרקים במשך כל ימי חייו. כך קיבלה הטכנולוגיה את שמה -
Masai Barefoot Technology.

השינוי בצורת ההליכה שגורם ה-MBT הוא בעל השפעה מבורכת על הגוף כולו. אנשים שנועלים אותה מדווחים על תחושה נעימה המזכירה צעידה על חול ים ועל הקלה ומניעה של כאבים בכף הרגל, בברכיים, בירכיים, בגב, בצוואר ובנקודות בעייתיות נוספות.

סדרת מחקרים קליניים שנעשו על הנעל באוניברסיטת קלגרי בקנדה ובאוניברסיטת זלצבורג מצביעים על כך שהנעל מסייעת בפיזור שווה של הלחץ המופעל על כף הרגל, משפרת את הרגלי היציבה ומביאה לעלייה בשימוש בשרירים השונים.

לסיכום, הנה מספר ממצאים מאותם מחקרים:

הפחתה של 19% מן הלחץ המופעל על הברכיים ועל מפרקי הירך בעת ההליכה.
עלייה של 9% בשימוש בשרירי הישבן.
עלייה של 19% בשימוש בשרירי הירך האחורית.
עלייה של 18% בשימוש בשרירי הגפיים התחתונות.
עלייה בשימוש בשרירי הבטן.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות כף הרגל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום