שיניים: חיוך לבן בארוחת החג

(0)
לדרג

הידעתם? יין לבן מכתים את השיניים. בכך הוא מצטרף לשורת מאכלים ומשקאות שפוגמים בחיוך הצחור. מידע וטיפים למניעת הכתמה ולהלבנת שיניים

מאת: ד"ר רוני אמיד

במחקר אשר בוצע על ידי חוקרים בתחום רפואת השיניים מאוניברסיטת ניו יורק ופורסם לאחרונה ב-Science Daily, נמצא ששתיית יין לבן, ולא רק אדום, עלולה לתרום להכתמת זגוגית השן (שכבת האמייל החיצונית) ולהקנות לשיניים מראה כהה ולא אסתטי.

לא רק לפרות יש כתמים

המחקר נערך על שיני פרות, ששכבת האמייל החיצונית המצפה את שיניהן זהה לשכבת האמייל של שיניי אדם. בניסוי נמצא, שקבוצת שיניים, אשר הושרתה במשך שעה ביין לבן ולאחר מכן נטבלה בתה כהה, הוחתמה בגוון שחור, להבדיל משיניים שנטבלו במשך שעה במים ולאחר מכן בתה כהה. לדברי החוקרים, שתיית יין לבן במהלך ארוחה גורמת לצביעת השיניים או הכתמתן בגוון כהה.

הסיבה להכתמה היא רמת החומציות הגבוהה ביין הלבן התוקפת את אמייל השן, בדומה לחומצה הנוצרת על ידי חיידקי העששת ומשנה את שכבת האמייל. החומציות הופכת את המשטח החיצוני של השן למחוספס, מחורץ ובלתי אחיד, וכתוצאה מכך חודרים הפיגמנטים שמקורם במזון ובמשקאות (כמו תה, קפה, מיץ תפוזים, מיץ גזר) אל עומק אמייל השן ויוצרים כתמים עיקשים.

כאשר חזרו החוקרים על הניסוי עם יין אדום, הכתמים היו כהים ועיקשים יותר. לדברי החוקרים, יין אדום, שלא כמו הלבן, מכיל בתוכו פיגמנט באחוז ניכר, הצובע את השיניים, וזאת מעבר לפעולה החומצית שמתרחשת בעת שתיית יין לבן.

המחקר, אשר הוצג בכנס השנתי של הארגון הבין לאומי בתחום מחקר בריאות השן במיאמי השנה, לא נועד למנוע או להקטין את צריכת היין דווקא. הוא אחד מסדרת מחקרים אודות השפעת המזון שאותו אנו צורכים על תחום האסתטיקה הדנטלית.

למרות שנראה כי השיניים מצופות בשכבת אמייל חלקה ואטומה, הרי שדרך שכבת האמייל יכולים לחדור אל השן צובענים (פיגמנטים) בכמות רבה, והם נשארים בשכבות השן הפנימיות ולמעשה משנים בעצם נוכחותם את צבען של השיניים.

הבהרת שיניים

הבהרת שיניים ניתן לבצע בעזרת מספר טכניקות. הפשוטה והזולה ביותר היא רכישה עצמית בבתי המרקחת של תכשירי הלבנה בריכוז חומר פעיל נמוך. חומרי הלבנת השיניים כנגזרות של מי חמצן (הידרוגן פרוקסיד או קארבאמיד פרוקסיד) חודרים אל תוך השיניים, מפרקים את הצובענים, וכך ניתן להחזיר את השיניים לצבע הקרוב לצבען הבהיר המקורי. מכיוון שבמקרה זה הטיפול אינו בהשגחת רופא שיניים, החומר הפעיל הוא בריכוז נמוך, כך שהבהרת השיניים תתבצע בתהליך ארוך יחסית ואיטי.

ניתן לבצע הלבנה מהירה של השיניים במרפאת השיניים, שבה רופא השיניים מורח תכשיר הבהרה בריכוז חומר פעיל גבוה מאוד על גבי השיניים לאחר הגנה מתאימה של רקמת החניכיים. פעולת החומר הפעיל על השיניים יכולה להיות מואצת באמצעים שונים כמו חימום, אור בעצמה חזקה, לייזר או האצה כימית. התהליך במקרה זה מהיר (פגישה אחת בדרך כלל) ויכול לתרום לאפקט ראשוני של הבהרה. יש המסתפקים בתוצאה, אך אם אינה מספקת, ניתן לעבור לתהליך ההלבנה המסורתי האיטי יותר המבוצע בעזרת תבניות.

לאחר לקיחת מידות השיניים, מותאמות תבניות אישית מדויקות שאותן מקבל המתרפא יחד עם חומרי הלבנה. את חומרי ההלבנה מניחים בתוך התבניות ומרכיבים על השיניים במהלך שנת הלילה או למשך מספר שעות במשך היום. לאחר מספר ימים רואים ברוב המקרים תוצאות אפקטיביות של הבהרה.

שמירה על לובן השן בארוחות החג

צריכת משקאות בעלי פיגמנט צבע חזק, כקפה, תה, משקאות המכילים צבעי מאכל כקוקטיילים צבעוניים, מיצים ממותקים, מיצים טבעיים שאינם שקופים או לבנים או יין היא אחת הסיבות המובהקות להכתמת השן והצהבתה. יש לזכור שכל מה שמכתים או צובע חולצה לבנה צובע גם את השיניים.

למעוניינים לשמור על גוון השיניים, עדיף לצרוך משקאות מעוררים או אלכוהוליים ללא פיגמנט או צבע (וודקה, ג'ין, מים, סודה, תה צמחים מעודן וכד') כדי למנוע את האצת צביעת השיניים.

צביעת השיניים אינה הגורם היחידי המחייב שימת לב לכמות צריכת מיצי הדר. מיצים אלו מכילים גם הם חומצה. שתייה מרובה שלהם או צריכה מוגזמת של פרי הדר עלולות לגרום נזק בלתי הפיך לשכבת האמייל.

למעוניינים בכל זאת במשקאות המכילים פיגמנט צבע, מומלץ לשאת בתיק מברשת שיניים קטנה, שבעזרתה ניתן לצחצח קלות את השיניים, בעיקר הקדמיות החשופות יותר למשקה (ניתן לצחצח עם משחת שיניים המיועדת להלבנת שיניים או בלעדיה). הצחצוח יכול לסייע במניעת שינוי גוון השיניים לצד שמירה על שיניים בריאות וחיוך צח.

אכילת תפוח בדבש כנהוג בראש השנה יכולה לעזור באבחון ולהצביע על מוקדי עששת בפה - הדבש המתוק עלול לגרות רגישות עד לרמת כאב בשן שבה יש עששת. יש לזכור שהדבש הוא מאגר סוכר המשמש מזון מעולה לחיידקים, ומעצם היותו דביק נצמד לשיניים - סיבה נוספת לצחצח את השיניים מיד בסיום הארוחה.

מזונות עתירי סיבים, המומלצים גם לצורך שמירה על הבריאות ולתפקוד מערכת העיכול, מסייעים בשמירה על צבען הטבעי של השיניים ומונעים הכתמה על ידי הסרת משקעים שהצטברו על השיניים, ובכך תורמים לניקיון שכבת האמייל החיצונית בעת הלעיסה ולמניעת הצטברות כתמי הצבע. במידה שהשתתפתם בארוחת חג "עתירת צבעים", מומלץ לבחור בקינוח הכולל פרי בהיר כתפוח, אפרסק וכד' או מאפה עתיר סיבים, אשר יסייעו "לליטוש" השיניים והסרת צובענים.

גם שימוש בגומי לעיסה ללא סוכר לאחר הארוחה יכול לתרום להסרת שכבת הצבע המצטברת על השיניים. גומי לעיסה גורם להגברת הפרשת רוק ששוטף את השיניים ומונע הידבקות צובענים ממזון ומשתייה.

תחזוקה שוטפת

אם שיניכן אינן צחורות או שהן מוכתמות, השתמשו בגוון שפתון כהה המדגיש את צבען הבהיר של השיניים ביחס לצבע השפתון הכהה. כך מתקבלת אשליה של מראה צחור ונקי. זו הסיבה שבגללה נראות שיניהם של אנשים כהי עור כל כך צחורות.

בתהליך הלבנת שיניים באמצעות תכשירים הנרכשים למטרה זו או אצל רופא השיניים, עלולה להיווצר כתוצאה מחומרי ההלבנה רגישות זמנית למשקאות קרים או חמים. על מנת לצמצם את התופעה או למנוע את הרגישות, מומלץ לשטוף את הפה או לצחצח את השיניים כשבוע ימים לפני תחילת הטיפול בתכשירים המיועדים לטיפול בשיניים וחניכיים רגישים - תהליך אשר ימנע את הרגישות לאחר הטיפול.

לא מומלץ לצחצח את השיניים עם חומרים שוחקים כדוגמת סודה לשתיה או חלקיקי מלח שונים ומשונים הנמכרים למטרה זו. אמנם צחצוח עם חלקיקים שוחקים יכול להסיר את השכבה החיצונית של משקעים הנצמדים על אמייל השן יחד עם שכבת אמייל, אך בה בעת גם יחספס וישרוט את שכבת האמייל ועל ידי כך יתרום להצטברות מהירה יותר של צובענים, וזאת מעבר לפגיעה באמייל.

ד"ר רוני אמיד הוא רופא שיניים העוסק באסתטיקה דנטלית ושיקום הפה, חבר נספח באקדמיה האירופאית לאסתטיקה דנטלית וחבר באקדמיה האמריקאית לקוסמטיקה דנטדלית.

בואו לדבר על זה בפורום אסתטיקה דנטלית ושיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום