בעיות שמיעה: המורה, מה אמרת?

(0)
לדרג

יותר ויותר בני נוער סובלים מבעיות שמיעה עקב האזנה למוזיקה רועשת. על רעשי רקע ועל קריטריונים לבחירת מכשירי שמיעה מתאימים - בכתבה שלפניכם

מאת: מערכת zap doctors

שנת הלימודים החלה: תלמידים רבים בתיכון מתקשים לשמוע את המורה עקב רעשים בכיתה. בעיות השמיעה של רבים מהם נובעות, בין השאר, מהאזנה למוזיקה בעוצמה גבוהה דרך אוזניות iPod. הבעיה עם נזקי שמיעה היא שמדובר בתהליך איטי שאינו מורגש בשלביו הראשונים.

"ניתן לראות נזקים של iPod אצל בני נוער כתוצאה מכך שהם חשופים למוזיקה בעוצמה חזקה", אומרת ענת כוכבא, קלינאית תקשורת ומנהלת מכון 'הדים'. לדבריה, "כאשר בני הנוער נמצאים במקום עם רעשי רקע נוספים, הם מתקשים לנהל שיחה. חשיפה לרעש במקומות ציבוריים, לדוגמא, מקשה עליהם".

רעשי רקע

בדומה לילדים עם בעיות קשב וריכוז, גם ילדים עם בעיות שמיעה 'הולכים לאיבוד' כשיש רעש בכיתה. כאשר משפרים את יכולת השמיעה שלהם, תפקודם עולה באופן ניכר. על-מנת לסייע לילדים לשמוע טוב יותר בכיתה, ישנם מכשירים הפועלים בשיטת שידור FM.

מדובר במערכות המורכבות משני חלקים: המקלט נמצא אצל התלמיד והמשדר נמצא אצל המורה. השידור מאפשר להתגבר על רעשי הרקע בכיתה, ובכך מקל על התלמיד להבין את הנאמר. כוכבא מדגישה כי "זהו לא מכשיר שמיעה, אלא מכשיר עזר. המכשיר נמצא על האוזן של הילד רק במצבים שהוא צריך להתרכז בלימודים למרות רעשי הרקע".

^^כיצד מאבחנים בעיות שמיעה?^^

כוכבא: "ישנם בארץ שני מרכזים לאבחון של בעיות בעיבוד המרכזי - בתל השומר ובהדסה. האבחון לא נמצא בסל הבריאות ועלותו היא כ-800 ש"ח. לאחר האבחון מציעים למטופל טיפול התנהגותי, הכולל שינויי הרגלים ואימון מערכת השמיעה. מכיוון שהחברה הישראלית היא חברה צעקנית ואנשים רגילים לנהל שיחות בקולניות, חשוב להתחיל ללמד את בני המשפחה לנהל שיחה ולא לצעוק, להוריד את עוצמת הטלוויזיה וליצור תנאים נוחים להקשבה. כמו-כן, מומלץ לא לדבר ולראות טלוויזיה בו זמנית. מומלץ להושיב ילד עם בעיות שמיעה יותר קרוב למורה כדי שיהיה קשוב יותר, ובמידת הצורך לקנות לו גם מכשיר FM".

כיצד לבחור מכשיר מתאים

כדי להתאים לילד מכשיר שמיעה, יש לעשות זאת במכון אודיולוגי מוסמך. במכון מוסמך מתאימים את המכשירים רק קלינאים תקשורת. בנוסף, למכונים אלה יש הסכמים עם קופות החולים לגבי החזרים למבוטחים. ומבחינת בחירת המכשירים, כוכבא מציינת כי "איכות מכשירי השמיעה בשוק העולמי היא גבוהה מאוד. ההבדל ניכר ברמות התחכום של המכשירים".

לדבריה, "כולם עובדים על אותו בסיס טכנולוגי וההבדלים ביניהם קטנים מאוד. קלינאי התקשורת מתאים את המכשירים על סמך הצרכים של הנבדק ובהתאם לחיי החברה וההרגלים שלו - עד כמה הוא פעיל, האם הוא מקיים פגישות רבות במקומות ציבוריים ועוד. חשוב להדגיש כי ככל שהמכשיר יקר יותר, כך הוא יהיה חכם ומורכב יותר".

רבים, בעיקר אנשים צעירים, מתביישים להרכיב מכשיר שמיעה ומעדיפים לסבול מבעיות שמיעה. "אם לא משקמים את השמיעה, הנזק בטווח הקצר מתבטא בקושי להבין את השיחה. בטווח ארוך יותר הבעיה מחמירה, והפתרונות - שהתאימו קודם לכן, כבר לא יהיו כל כך יעילים עקב הנסיגה ברמת השמיעה". בנוסף, היא אומרת כי אנשים לא צריכים לפחד להגיע לייעוץ: "ייעוץ ראשוני לא עולה בדרך-כלל כסף וכדאי לשמוע על האופציות הקיימות בשוק. מומלץ לא ללכת לפי נורמות אלא לפי הרגשה. צריך לעבור את מחסום הבושה ולחשוב כיצד ניתן לשדרג את איכות החיים". כוכבא מציינת כי "כל האנשים שצריכים מכשיר שמיעה רוצים שלא יראו אותו".

יש לציין כי המכשירים היום קטנים מאוד - ניתן אף למצוא בשוק מכשירים בגודל של שעועית. כמו-כן, המכשירים נמצאים מאחורי האוזן ולא בתוכה, כך שבמקרים רבים השיער מסתיר אותם.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום