טיפול משלים לסרטן המוח

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: כימותרפיה בצורת דסקיות, המונחות בחלל שנוצר לאחר כריתת גידול במוח, מסלקת תאים מקרוסקופיים סרטניים שלא הוסרו במהלך הניתוח

מאת: מערכת zap doctors

בישראל מתגלים עשרות מקרים חדשים מדי שנה של גידול הגליובלסטומה - גידול ממאיר אלים במוח. טיפול לכריתת הגידול מביא לשיעור הישרדות ממוצע של 4 חודשים, ושילוב של הקרנות עם ניתוח יאריך את זמן ההישרדות הממוצע ב-9.4 חודשים. תוספת של כימותרפיה להקרנות וניתוח יביאו לשיעור ההישרדות ממוצע של כשנה.

אחת הבעיות בהתמודדות עם גידולי מוח מסוג גליובלסטומה היא מחסום דם-מוח המונע מטיפולי כימותרפיה לחדור אל המוח ולפגוע בתאים הסרטנים. בעיה נוספת היא אופיים האלים של התאים והשינוי המהיר שהם עוברים. מטרת הטיפולים הקיימים כיום היא הארכת ושיפור איכות חיי החולה. טיפול משלים לטיפול בהקרנות שעובר המטופל הוא "גליאדל" - כימותרפיה מקומית המפרישה את התרופה באיזור המנותח. מטרתה היא לסלק תאים מקרוסקופיים סרטניים שלא הוסרו במהלך הניתוח לכריתת הגידול.

גלידאל הינו כימותרפיה בצורה של דסקיות דקות ושטוחות המונחות בחלל שנוצר לאחר כריתת הגידול במוח. החומר הפעיל משתחרר בהדרגה במשך מספר שבועות וכך פוגע בתאים הסרטניים שנשארו במקום הגידול. טכניקה זו מאפשרת טיפול ממוקד ישירות לאזור הגידול העוקף את מחסום הדם מוח ומשתמש בכימותרפיה פעילה מבלי לגרום לתופעות לוואי.

הטיפול הוכיח עלייה משמעותית בשיעור ההישרדות הממוצע במעקב בטווח של שלוש שנים אחר חולים שסבלו מגליומה ראשונית. במחקר, שפירסם פרופ' צבי רם, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב, נמצא כי מבין החולים ששרדו שנתיים היו פי 2 יותר מטופלים בגליאדל בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו כן, נמצא כי מבין החולים ששרדו 3 שנים שיעור ההישרדות בחולים שטופלו בגליאדל היה גבוה פי 5 ביחס לקבוצת הפלצבו.

הטיפול אינו כלול בסל הבריאות, אולם הוא כלול בביטוח המשלים של מכבי שרותי בריאות. עלותו לחולה היא כ-45 אלף ש"ח לטיפול חד פעמי.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום