גוף ונפש - יוגה לכל גיל

(0)
לדרג

יוגה אינה רק פעילות גופנית, אלא גם כלי להבנת העצמי והעולם ולהתפתחות רוחנית. ילדים ומבוגרים נהנים מיתרונותיו הרגשיים והפיזיים של התרגול

מאת: שירלי גולדשטיין

יוגה היא גישה רבת עוצמה להבנה, לשינוי ולהתפתחות עצמית. מתוך עצמי מפותח אפשר להגיע לחיים אישיים וחברתיים משמעותיים. מטרת השיטות השונות שנוצרו עם השנים היא אחת: לעזור לאדם להגיע להבנת עצמו, להשתחרר ממה שמפריד אותו מעצמו, מעולמו ומאושרו.

היוגה עוסקת באמת האוניברסלית ולכן כיום היא נלמדת כמעט בכל מקום בעולם. היא פונה לכולם ולכן אולי היא כה פופולרית. יוגה אינה דת ואינה מנסה לפנות לאוכלוסיה ספציפית ייחודית. זוהי טכניקה המשלבת תרגילי נשימה, תנוחות גוף (אסאנות) והרפיה. תרגול קבוע ולאורך זמן של תנוחות יוגה ונשימה נכונה תורם לחיזוק הגוף ובריאותו, לגמישות גופנית ומחשבתית, מפתח ריכוז, שקט פנימי ושמחת חיים. כיום יש ביוגה זרמים שונים - מהפיזיים והדינמיים ביותר, כמו האשטנגה, ועד שיבננדה הרגועה. כל אחד ואחת יכול למצוא את מה שמתאים לו במסע. היוגה הופכת להיות חלק מההוויה שלנו ולא עוד שיעור בשבוע.

משמעות המילה יוגה היא איחוד, איחוד בכל הרבדים שיוצרים אדם: גוף, נפש, רוח. ליוגה יש היבטים פיזיים: גמישות השרירים, איזונם, שיפור היציבה. תרגול עמוק חודר גם פנימה לאברים פנימיים ותורם לשיפור נשימתי, זרימת דם טובה יותר, הרגעת המערכת העצבית וחיזוק מערכת החיסון.

אולם, היוגה היא בראש ובראשונה תרגול של ההכרה. תרגול יוגה דורש תשומת לב לפרטים אשר משפרים את יכולת ההבחנה. השליטה בתודעה על ידי מדיטציה יכולה לשמש מרפא למחלות שונות ולכאבים כרוניים. המצבים הרגשיים והפיזיים שלהם מגיב הגוף ישתפרו או יחלפו עם תרגול תואם. הרמב"ם אמר: "נפש בריאה בגוף בריא". כך גם היוגה אומרת: כשהגוף בתנוחה יציבה ונוחה, כך גם ההכרה שקטה והתודעה בהירה.

יוגה לילדים

יוגה לילדים היא פעילות מהנה המפתחת את הדמיון ואת היצירתיות, ויוצרת סוג חדש של תקשורת בין ההורה לילד. התרגול משלב את התנועות עם עולם הטבע והחי. הילד יכול לדמות את עצמו להר, לחיות שונות ולמיני צמחים, ככל העולה על הדמיון. תרגילי היוגה הם משחק עבור הילד, המשפר את יכולת הריכוז, הגמישות, הדמיון והיצירתיות. מתוך תרגול משותף מתפתחות המודעות והרגישות שלנו כלפי האחר. נוכל לעודד אחד את השני ונשתדל לעבוד בהרמוניה כדי ליצור תחושה של "אחד" בדרכים שונות: רגש - תנועה היא ביטוי לרגש. דרך תנועות הגוף אנחנו לומדים להרגיש את עצמנו ואת האחרים.

מגע - מגע ישיר עוזר לנו להישאר יותר זמן בתנוחה, עוזר לנו לתמוך באחר מתוך אמון הדדי וביטחון, וגם מפתח קואורדינציה.

שיתוף - כשאנחנו מתרגלים ביחד מתחדדות אצלנו יכולות ההבנה, ההבחנה וכושר ביטוי. אנחנו הופכים להיות קשובים ורגישים יותר וקל לנו לתת ולעזור אחד לשני.

הקשבה - נכיר את השונה מאיתנו מתוך כבוד, תמיכה ופתיחות. עבודה יחד דורשת הרבה ריכוז וגם הבנה של עצמנו ושל בן הזוג.

ילדים הם פתוחים וסקרנים מטבעם, נכונים לקבל דברים חדשים, להתנסות, לחקור ולגלות. הם אוהבים לחקות, להתחפש, להיות לרגע מישהו אחר.באמצ עות תנוחות היוגה הם יכולים ללמוד להכיר את גופם, לחקור ולהרחיב את יכולותיו. הם מפתחים מיומנויות פיזיות רגשיות ומנטליות, כמו שרירים חזקים, גמישות, כוח רצון עוצמה וחיוניות. תרגילים מהנים במיוחד ומפתחי דמיון הם תרגילי "ברכת הבוקר", שבהם הילד מדמה את עצמו לחיה או לאלמנט אחר מן הטבע. בדרך זו הילד עובד על מספר אלמנטים במקביל: גמישות, ריכוז, יציבה נכונה והפעלת הדמיון. למשל:
עץ - עמידה על רגל אחת. הרגל מדמה את הגזע, אצבעות הרגליים את השורשים הנשלחים לאדמה. הרגל השנייה מוצמדת כנגד הקרסול, הברך או הירך הפנימית, לפי יכולותיו של הילד.

כלב מביט כלפי מעלה - עמידה על ארבע גפיים, ישבן מורם כלפי מעלה, והראש כלפי מעלה, שהגוף יוצר מבנה של משולש.

כלב מביט כלפי מטה - תנוחה הפוכה לתנוחה הקודמת. הילד מביט כלפי מטה, האגן עולה כלפי מעלה. אפשר לבקש מהילד לקשקש בזנב (להזיז האגן ועצם הזנב ימינה ושמאלה).

חתול - מבקשים מהילד לדמות את עצמו לחתול. הילד עומד על ארבע גפיים, מקמר את גבו, הראש מופנה פנימה כשהעיניים לכיוון הפופיק. לחילופין, הילד יכול לעשות תנועת קיעור של גבו על ידי השקעה של הגב כלפי מעטה.

שיעורי יוגה לילדים מועברים בצורה דינמית וחווייתית, שמשלבת הרבה תנועה ואתגר גופני ומחשבתי עם הרפיה ושקט. אחד היתרונות הגדולים בשיעורי היוגה נעוץ בעובדה שהם מתאימים לכל ילד וילדה, וגם בעלי היכולת הפיזית הפחותה ימצאו בהם עניין, אתגר וסיפוק רב.

בעבודה עם הגיל הרך היוגה מאפשרת לילדים לתת לדמיון לפרוץ ולהשתחרר. כמעט בכל תנוחה שתעשו או תלמדו ניתן להמציא סיפור, לשלב שיר מוכר או הפעלה תנועתית בליווי מוזיקה או אביזר.

שיתוף הילדים בתהליך זה מייצר הפתעה: לראות עד כמה עשיר ומפותח דמיונם וכמה קל להם להתחבר ולבטא באמצעותו את קשת הרגשות והחוויות שלהם. "משחק הוא דרך הלימוד הטובה ביותר", אמר אלברט איינשטיין. במשחק, כמו ביוגה, ההנעה היא פנימית וההנאה היא מתהליך עצמו ולא מהתוצאות. משחק מאפשר תנועה, קצב ושעשוע באווירה חופשית ומשוחררת לצד איפוק, שיתוף פעולה ועבודה עם גבולות וחוקים.

יוגה בגיל השלישי

תרגילי יוגה בגיל השלישי תורמים להפחתת כאבים ולשיקום מהיר מפציעות. התנוחות ותרגילי הנשימה מותאמים לשיפור המצב הפיזי והנפשי.

אחת הבעיות אצל מבוגרים היא הידלדלות העצם והירידה במסת השרירים בגוף. תופעה זו חושפת אותם לפציעות ושברים שההחלמה מהם לרוב קשה ונמשכת זמן רב. לכן ההמלצה היא על תרגול תנוחות המשמשות כבונות עצם ומחזקות שרירים. בנוסף, כל פעילות אירובית כמו הליכה, ריקוד או הליכה במים, יכולה להועיל ולשפר סיבולת לב-ריאה.
אנשים מבוגרים חווים חוסר שיווי משקל ומועדים לנפילות. באמצעות לימוד התמצאות במרחב, חיזוק מרכז הגוף ותרגול סביב נושא המפרקים מצטמצמים הסיכונים לשברים עתידיים. מלבד השיפור ביציבה ובשיווי משקל, יש יתרון נוסף ובולט לעוסקים ביוגה, והוא תחושת החיות והאנרגיה שמציפה את המתרגל בכל גיל. זוהי גם פעילות שהיא מפגש חברתי.

היעד של כל המתאמנים הוא קודם כל שיפור הבריאות וכן שיפור הכושר. בגיל השלישי הפעילות צריכה להיות מבוקרת בהרבה, והמיקוד הוא בהגמשת המפרקים ובהגדלת טווח התנועה כדי להקטין את הסיכון לפציעות.

מטופלים בגיל השלישי מגיעים עם מגוון בעיות. רבים מהם מתלוננים על בעיות שלד, בעיות בגב ובעמוד השדרה, בברכיים ובמפרקים. היוגה, כשיטה הוליסטית שעובדת על הקשר בין הגוף לנפש, יכולה להציע פתרון לכל בעיה, למרות שלא מדובר בתרופה ספציפית לבעיה ספציפית. היוגה והעבודה עם חווית הגוף יובילו כמובן לשיפור הדימוי העצמי, למצב רוח מרומם ולתחושת נחיצות.

שירלי גולדשטיין היא מנהלת מקצועית ב-Great Shape, מורה מוסמכת לאשטנגה יוגה וינאסה ומדריכה בכירה בשיטת Core Pilates.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום