ילדים: בדיקות לקראת כיתה א'

(0)
לדרג

ליקויי ראייה, התפתחות לא תקינה ובעיות אחרות עלולות לפגוע בהישגי הילדים בבית הספר. לפני תחילת שנת הלימודים כדאי להיבדק ולהגיע מוכנים

מאת: ד"ר עקיבא פרדקין

לקראת החזרה לבית הספר, בנוסף לרכישת ספרים וציוד חדש, כדאי להורים לשקול בדיקות רפואיות, במיוחד עבור הילדים שסיימו את הגן ומתעתדים להתחיל ללמוד בכיתה א'. בריאות לא תקינה עלולה להפריע לילד לתפקד, ולעתים היא מצביעה גם על מצוקה נפשית. רגע לפני הצלצול הקורא להיכנס לכיתות, להלן ההמלצות העיקריות לשמירה על בריאות הילד בתקופת החזרה לבית ספר.

בדיקת ראייה - האם הילד זקוק למשקפיים?

זוהי בדיקה הכרחית לקראת התחלת הלימודים. פגיעה במערכת הראייה תהיה בעלת השפעה מכרעת על יכולת הלמידה של הילד ועל הישגיו, בעיקר בגיל צעיר. כשל במיקוד הראייה קיים בקרב 5%-3% מהילדים, תופעה הגורמת במקרים מסוימים לטשטושי ראייה, לכפל ראייה או לכאבי ראש, והיא ניתנת למניעה בעזרת בדיקת ראייה. הבדיקה כוללת בדיקת חדות ראייה, שיתוף הפעולה בין העיניים, שליטה במעקב הראייה ומיקוד.

על פי הערכות העולות ממחקרים אפידמיולוגים, 15% מהילדים סובלים מלקות הנקראת רוחק ראייה. 6% מהם לוקים בבעיית רוחק ראייה חמור. מנתוני משרד הבריאות עולה, כי כ-8% מהילדים הנבדקים אצל אחות בבית ספר יסודי מופנים בהמשך לרופא עיניים בחשד לבעיות ראייה. בדיקות הראייה בבית הספר מאתרות רק 50% מהליקויים. הן מאתרות קוצר ראייה, אבל לא רוחק ראייה ולא בעיית מיקוד, הפרעות שילדים רבים סובלים מהן.

מחקרים מגלים גם כי ילדים הסובלים מליקויי ראייה מועדים לפתח ליקויי למידה. מטרת הבדיקה לאתר בעיות עיניים היכולות לגרום קשיים בריכוז ובלמידה, לגרום כאבי ראש ולהחמיר ליקויי למידה קיימים. למשל, אם לא מגלים "עין עצלה" בשנות הלימוד הראשונות, לא ניתן יהיה לתקן את העיוות, והעין תישאר עצלה לכל החיים.

בדיקה אורתופדית ובחירת ילקוט

בדיקה תקופתית אצל אורתופד ילדים אינה הכרחית, אלא אם כן התגלתה בעיה ביציבת הילד. ברגע שמאובחנת עקמת אצל הילד או יש עיוותים בגב שמעלים חששות אצל ההורים, מומלץ להגיע לבדיקה ולברר את מצב עמוד השדרה.

הורים רבים מתלבטים איזה ילקוט יתאים לילדם. לפני הקנייה ראוי להביא בחשבון כמה המלצות רפואיות. גודל הילקוט צריך להתאים לגודל הילד. מומלץ שהגבול העליון של הילקוט לא יעבור את קו הכתפיים ושהקצה התחתון של הילקוט יהיה מעל הישבן של הילד. חשוב שהילקוט יהיה עשוי חומרים קלים ויכלול שתי רצועות כתף רחבות ומרופדות שניתן לקצרן או להאריךן לפי הצורך, וכמה תאים סגורים לחלוקת עומס התכולה. חשוב להדק היטב את הרצועות כדי שהילקוט ייצמד לגב הילד בעת הנשיאה.

חשוב, כמובן, להתייחס גם למשקל הילקוט. מותר שמשקל הילקוט יהיה עד 20% ממשקל הילד. מומלץ להזמין ארונית בבית הספר כדי שהילד ישאיר חלק מהספרים שם, ולא יסחב את כולם הביתה. בשנים האחרונות מוצעים גם ילקוטים הנישאים על משטח גלגלים.

חיסונים

תלמידים נדרשים לקבל חיסונים במהלך לימודיהם. תוכנית החיסונים של משרד הבריאות כוללת חיסון נגד צהבת B הניתן מיד לאחר הלידה, ובהמשך בגיל חודש ובגיל חצי שנה. "החיסון המחומש" נגד פוליו, חיידק אינפלואנזה B (הגורם דלקת קרום המוח), דיפתריה, טטנוס ושעלת ניתן בארבע מנות בגילי חודשיים, ארבעה חודשים חצי שנה ושנה. "החיסון המשולש" נגד אדמת, חצבת וחזרת ניתן בגיל שנה, ושתי מנות של חיסון נגד צהבת A בגיל שנה וחצי ושנתיים. לכיתה א' מומלץ להגיע כשכל החיסונים מעודכנים בפנקס החיסונים.

תוכנית החיסונים לכיתה א' כוללת מתן טיפות נגד פוליו ומנה נוספת של "החיסון המשולש". חיסון משולב נגד דיפתריה וטטנוס ניתן בכיתה ב'. טיפות נגד פוליו ומנה נוספת מהחיסון המשולב נגד דיפתריה וטטנוס ניתנות בכיתה ח'.

בדיקות שיניים

כדאי להגיע לתחילת הלימודים ללא כאבי שיניים ולאחר הטיפולים. הורים לילדים בני שש ראוי שיידעו כי בגיל הזה מתחילות לבקוע השיניים הקבועות. חשוב להגיע לרופא שיניים פעמיים בשנה לבדיקת התפתחות אבנית ועששת ולטיפול מוקדם בבעיה. טיפול מוקדם מונע התפשטות העששת וטיפולים מורכבים ויקרים בעתיד.

בדיקת גדילה והתפתחות

גדילתו התקינה של ילד היא אחד הדברים החשובים ביותר שהורה צריך לשים לב אליו. הגדילה מהווה מדד חשוב למצבו הבריאותי של הילד. כדי להעריך אם קצב הגדילה של הילד תקין, יש לעקוב באופן סדיר אחר משקלו וגובהו. לשם כך יש לבצע מדידות תקופתיות ומדויקות של גובה ומשקל עם ציון התאריך בעת המדידה. בעזרת מדידות אלו ניתן לצייר את קו הגדילה של הילד בעקומת הגדילה. סטייה של קו הגדילה מהדגם התקין יכולה להיות הביטוי הראשון למחלות כלליות או להפרעות הורמונליות. איתור מוקדם של הבעיה, מחלה או חסר הורמונלי וטיפול מתאים ומוקדם, יאפשרו לילד המשך גדילה וצמיחה נאותות.

ד"ר עקיבא פרדקין הוא מומחה ברפואת ילדים, מנהל המרכז לבריאות הילד של הכללית באור יהודה, מחוז דן פ"ת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום