הפרשה מהנרתיק: ערכה לאבחון עצמי

(3)
לדרג

הפרשה מהנרתיק יכולה להיגרם על ידי פטרייה, זיהום טפילי או חיידקי. ערכה לבדיקה עצמית מאפשרות לאישה לבצע בדיקה ראשונית בנוחות בביתה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

הפרשה מהנרתיק היא תופעה טבעית ומוכרת לנשים רבות, אך שינוי בכמותה או צורתה יכול להיות ביטוי לזיהום. הזיהומים הנפוצים בנרתיק הם פטרת הנרתיק ('פטרייה', 'קאנדידה'), נרתקת חיידקית (BV - שינוי בהרכב החיידקים בנרתיק הגורם לריח רע) ובמידה פחותה, טריכומוניאזיס ('טריכומונס', שהינה, בניגוד לקודמות, מחלת מין).

לזיהומים בנרתיק ישנם תסמינים שונים, כמו גרד, עקצוץ או הפרשות שונות מהרגיל, אך אין הם מאפשרים להבחין בין הזיהומים השונים. קיים גם מצב של זיהומים משולבים של פטרייה, טריכומונס וזיהום חיידקי. במקרה כזה, יש צורך באבחון נכון, בפניה לרופא ובטיפול מתאים.

בדיקה ביתית פשוטה

ערכה לבדיקה עצמית נועדה לספק את המענה לצורך במידע ראשוני על הסיבה להפרשה חריגה. חברת "טבע" הוציאה לאחרונה לשוק ערכה כזאת, שנקראת "קלוטסט". הערכה מתאימה לכל אישה אשר סובלת מהפרשות בלתי שגרתיות מהנרתיק או שסובלת מגירוד או גירוי, ורוצה לדעת מה הסיבה לכך. מטרת הערכה לספק מידע ראשוני לפני הביקור אצל הרופא לגבי הסיבה להפרשה מוגברת בעלת צבע וריח שאינם שגרתיים. הערכה מכילה פדים הדומים לפדים רגילים להיגיינה נשית, אך בשונה מהפדים הרגילים לפד הבדיקה יש פס גילוי נשלף. על האישה להצמיד את הפד לתחתונים ל-12-6 שעות או לאחר הופעת ההפרשה. לאחר מכן היא שולפת את פס הגילוי, מניחה אותו בקופסת ייבוש המצורפת לערכה ומשליכה את הפד. לאחר עשר דקות של ייבוש, אם מופיע על פס הגילוי כתם ירוק או כחול, קיימת סבירות גבוהה לזיהום חיידקי או טריכומונס. צבע צהוב אחיד מצביע על אפשרות לזיהום פטרייתי.

עיקרון הפעולה של פס הגילוי פשוט: במקרה של זיהום חיידקי או טריכומונס רמת החומציות של ההפרשות נמוכה מהרגיל; נוצרת תגובה בסיסית שגורמת להופעת הצבע הכחול או הירוק על גבי פס הגילוי. בזיהום פטרייתי תגובת ההפרשה נותרת חומצית (וזאת גם תגובת ההפרשה התקינה) ולכן צבע פס הגילוי יישאר צהוב.

הבדיקה מיועדת לשלושה מצבים שונים: לפני ביקור במרפאה עקב הפרשות חריגות, על מנת להציג בפני הרופא ממצאים ראשוניים; ולפני שימוש במוצר שאינו דורש מרשם רופא, על מנת לדעת האם נדרש באותו מקרה ייעוץ רפואי. כמו כן, היא מיועדת לבדיקה חוזרת לאחר השימוש בתכשירים לטיפול בפטרייה, על מנת לדעת האם הפטרייה הייתה הגורם להפרשות החריגות.

חשוב לציין כי קיימים מספר מצבים שבהם אין להשתמש בערכה: יום לפני תחילת הדמום הווסתי ויום אחריו, בזמן הווסת או כאשר יש דימום כלשהו, פחות מ-12 שעות לאחר שטיפה פנימית של הנרתיק (מומלץ כעיקרון לא לבצע שטיפות תוך-נרתיקיות), פחות מ-12 שעות לאחר קיום יחסי מין, פחות מ-12 שעות לאחר בדיקה וגינאלית, במקרים של הפרשה מועטת בשל שינויי גיל המעבר. נשים הרות צריכות להיוועץ ברופא לפני ביצוע הבדיקה, מפני שבהריון קריאתה מצריכה ידע מקצועי.

הערכה מכילה שני פדים, ניתן להשיגה בבתי מרקחת וברשתות הפארם והיא נשמרת לשלוש שנים.

בואו לדבר על זה בפורום בפורום דימומים גינקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום