מחכים לחיסון שפעת החזירים

(0)
לדרג

המגפה ממשיכה: בן 50 נפטר מסיבוכי שפעת החזירים. ישראל רכשה אופציות לקבלת החיסון ושמעון פרס אמר כי ינסה לקדם את ישראל ברשימת ההמתנה

מאת: מערכת zap doctors

תושב בן 50 מירושלים מת ביום שישי במרכז הרפואי שערי צדק, לאחר שנדבק בשפעת החזירים. החולה סבל ממחלות כרוניות ואושפז לפני כשבוע ביחידה לטיפול נמרץ עם דלקת ריאות קשה, אשר הסתבכה וגרמה למותו. בכך עלה מניין הישראלים שמתו במגפה לחמישה.

ארבעת הישראלים הנוספים שמתו משפעת החזירים הם שמעון עזרן, בן 35 מאילת, ג'יהאן מוסא בת ה-24 ממעלות תרשיחא, גבר בן 44 והילדה בת ה-12 שסבלה מתסמונת רט ואושפזה לפני כשבועיים עם שפעת החזירים בבית החולים שניידר.

משרד הבריאות הודיע כי לאור מקרה התמותה של הילדה בת ה-12 בשניידר, בוצעו שינויים במניין מקרי התמותה, והוחלט למנות גם מקרים של סיבוכי שפעת אפשריים. במקרים בהם קיים ספק ולא ניתן לשלול באופן מוחלט, ייחשב המקרה כמקרה תמותה משפעת החזירים, במידה והמחלה היתה קיימת ברקע. לפיכך, ייכלל גם מקרה התמותה של הגבר בן ה-44 מאיכילוב שהחלים ממחלת שפעת H1N1 וסבל ממחלות רקע נוספות, ונפטר כתוצאה מזיהום חיידקי.

ישראל ברשימת ההמתנה לחיסונים

ארגון הבריאות העולמי הודיע כי החיסונים הראשונים לשפעת החזירים יהיו מוכנים במהלך ספטמבר. משרד הבריאות חתם על הסכם לרכישת אופציות לחיסונים נגד שפעת החזירים והמשמעות היא שישראל נכנסת ל"רשימות ההמתנה" לקבלת החיסון.

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן נפגש ביום חמישי עם נשיא המדינה, מר שמעון פרס, ועדכן אותו בנושא התמודדות מערכת הבריאות עם שפעת החזירים. נשיא המדינה גילה עניין רב בנושא וציין כי ישמח לשגר אגרת מיוחדת לחברה המייצרת שאת בעליה הוא מכיר על מנת לקדם ולהדגיש את חשיבות מקומה של ישראל ברשימת ההמתנה, לרכישת החיסונים עבור קבוצות הסיכון. הנשיא פרס: "בכוונתי לפעול בדחיפות, ולפנות באופן אישי ליצרני חברות החיסונים, כדי לאפשר הקצאה של חיסונים לאוכלוסיה בסיכון".

תסמיני שפעת ותסמונת רט

בעקבות מותה של הילדה בת ה-12 ובשל הצורך לתת להורים את הכלים לאתר ולשים לב לסימני מחלת שפעת החזירים, היחידה לנוירולוגיה של הילד בבית החולים שיבא ועמותת תסמונת רט שלחו מכתב למשפחות שבנותיהן לוקות בתסמונת רט. "לאור העובדה שילדות עם תסמונת רט נמצאות בקבוצת הסיכון הגבוה לשפעת חזירים, מצאנו לנכון לעדכן את ההורים בהוראות משרד הבריאות הרלוונטיות", אומרת ד"ר ברוריה בן זאב, מנהלת היחידה לנוירולוגיה של הילד ומרפאת רט ארצית.

תסמונת רט (RTT) הינה הפרעה נוירוגנטית המופיעה לרוב בבנות וכיום סובלות ממנה כ-120 בנות/נשים בישראל. להלן תמצית ההמלצות להורים:

אם מתפתחת מחלת חום (מעל 38) ותסמינים של שפעת הכוללים אחד מחמשת הבאים: נזלת, כאבי גרון, שיעול, קוצר נשימה או כאבי שרירים יש לפנות מיד למרפאה בקהילה (רופא הילדים).

בהופעת תסמינים אלה הילדות צריכות לקבל את תרופת הטמיפלו במתן דרך הפה למשך חמישה ימים במינון המתאים למשקלן (על פי הוראות משרד הבריאות), ללא צורך בבדיקת הדם להוכחת נוכחות הנגיף (הוירוס) - כלומר זכאים לבקש/לדרוש מרופא הילדים לתת את הטמיפלו מיד עם התפתחות הסמנים. אם הרופא מחליט לבצע בדיקת דם, התרופה צריכה להינתן מייד ללא קשר לתוצאות בדיקות הדם.

אין כל ניגוד בין מתן הטמיפלו לבין מתן כל התרופות האחרות שהילדה מקבלת.

אם ישנו בן משפחה החשוד במחלה, יש לבודד את החולה ולהשתמש במסכות גם לחולה וגם לילדה.

אם חלה החמרה במצב הילדה: חום גבוה, קוצר נשימה ושיעול מתגברים - יש לפנות לחדר מיון גם אם הילדה מקבלת כבר טיפול בטמיפלו וכמובן אם עדיין לא קיבלה.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום