לקראת שנת הלימודים: בוחרים ילקוט

(0)
לדרג

אחת הבחירות המשמעותיות לקראת שנת הלימודים היא זו של הילקוט. תיק מתאים ומאורגן היטב ימנע כאבי גב וצוואר אצל הילדים

מאת: יונתן אבשלום

לקראת כיתה א' ולעיתים גם בהמשך, ההורים מתלבטים איזה תיק לבחור - האם ילקוט יקר יותר טוב בהכרח? האם להשתמש בילקוט על גלגלים או לשאת אותו על גב? בנוסף לכך, אנו עדים לישיבה ממושכת של ילדינו מול המחשב. אילו נזקים עלולים להיגרם כתוצאה מכך והאם יש באפשרותנו למנוע אותם? להלן מספר עקרונות שיעזרו להורים להשפיע על בריאות הילד.

מלבישים עליו תיק

אנו לא תמיד מודעים לכך שילקוט לא מתאים עלול לגרום לכאבי גב ולליקויים ביציבה של הילד. לפני שהילד בוחר ילקוט לפי צו האופנה, כדאי לוודא שיש לילקוט החדש תו תקן של מכון התקנים הישראלי עם דף הנחיות.

על הילקוט להיות בעל שדרה קשיחה עם ריפוד באזור הגב, עדיף מחומר נושם. על גב הילקוט להיות קשיח, זאת על מנת שהתלמיד לא יחוש בגבו את החפצים שמונחים בתוך הילקוט.
הקפידו על רצועות כתף רחבות ומרופדות (לפחות 3 ס"מ) שניתנות לכיוון בעזרת האבזם; סימטריה בין הכתפיות - רצועות צרות מכאיבות לכתפיים. אם יש חגורה לקיבוע הילקוט למותן עדיף; חלוקה פנימית רבה תאפשר את חלוקת המשקל והפרדת האוכל וכלי הכתיבה מהספרים. ודאו שהילקוט מתאים לילד, לפעמים הילקוט טוב אבל גדול על הילד בכמה מידות.

בדרך לבית הספר

קצרו את הרצועות באופן שווה, עד שהילקוט יתחיל בכתפיים וייגמר מעל לישבן. שימוש בכתפייה אחת יגרום לכאבי צוואר וכתפיים. ודאו שרוחב הילקוט לא יעבור את רוחב הילד.
למדו את ילדיכם להרים את הילקוט עם ברכיים כפופות, כשהילקוט צמוד לגוף ולא רחוק ממנו. בנוסף, בדקו הימצאות מחזירי אור על הילקוט.

הימנעו מהגעה למשקל יתר של הילקוט - יש לדאוג שלא יעלה על 15% ממשקל הילד. ילד במשקל 30 ק"ג ישא תיק שמשקלו עד 4.5 ק"ג, לכן לא כל ילקוט יקר טוב מאחר, ולפעמים הילקוט כבד גם כשהוא ריק. ודאו שהילד לוקח רק את החומר הלימודי הנדרש לאותו יום ולא לכל החודש. שאר החומר הלימודי יכול להישאר בכיתה או בבית.

סדרו את הספרים הכבדים מאחור, קרוב לגב ואת הספרים הקלים רחוק יותר. כמו-כן, דאגו לצייד את ילדיכם בבקבוק מים קטן במשך כל עונות השנה.

מה לגבי ילקוט על גלגלים? ילקוט זה מאפשר נשיאת משקל גדול יותר והוא עצמו כבד יותר. בכיתות הנמוכות הוא פותר את בעיית המשקל, אולם הילדים מתקשים להרים אותו כשיש מדרגות. במצב זה יש להנחות את הילד להנמיך את הידית ולהרים את התיק. אם יש הרבה מדרגות, עדיף תיק רגיל עם כתפיות.

יש לדאוג לחלוקת העומס על ידי תכנון גודל וחלוקות בילקוט, מה נמצא בתוכו, ואיך לסדר את הספרים בו. שמירה על כללים אלה, בנוסף להרמה והורדה נכונה של הילקוט, ימנעו כאבי גב וצוואר.

יש להנחות את הילד לדווח להורים אם יש הופעת כאבי גב או כתפיים בזמן נשיאת התיק ולגשת לייעוץ פיזיותרפיה. להרחבת הידע ניתן להיכנס לאתרי משרד הבריאות, ארגון "בטרם" ומכון התקנים.

ישיבה נכונה

מצב בריא ותקין של מערכת התנועה נפגע ממצבים ללא תנועה למשך זמן רב. הנוקשות של הגוף וחזרות רבות בשימוש בעכבר בתוך מנח כפוף מול המחשב גורמים ליציאת מערכת התנועה מהאיזון שלה. דבר זה מתבטא בכאבים בצוואר, בגב וביציבה לא טובה. היציבה הלקויה בעבודה מול מחשב עלולה להשפיע על סוג היציבה שתהיה לילדנו כשיגדלו, כך שחינוך נכון מילדות יוכל למנוע יציבה לקויה וכאבים הנלווים אליה. יש להתאים לכל ילד לפי גודלו את גובה הכסא והמסך.

^^במה יש להתחשב?^^

הגורמים החשובים הם הכיסא, השולחן, המסך והמקלדת.
הכיסא צריך להיות מותאם לגובה הילד, כך שכפות הרגליים יהיו על הרצפה. עומק המושב כ-5 ס"מ פחות מאורך הירכיים, משענת הגב בזוית 105-110 מעלות, משענות ידיים חשובות מאוד, צריך שהן יהיו מכוונות לגובה המקלדת - דבר זה מוריד ממאמץ שרירי הכתפיים והגב.

יש לשבת עם ישבן עד הסוף, ישיבה זקופה הנתמכת במשענת הגב. הישיבה תהיה ישירות מול המסך ולא בזוית; כך לא נאמץ באופן לא סימטרי את הצוואר. המקלדת בגובה המרפקים, אין לאפשר מצב שהאמות תלויות באוויר.

המסך צריך להיות במרחק יד מהגוף; אין להצמיד את הראש למסך. גובה המסך צריך להיות כך ששליש עליון שלו בגובה העיניים, אחרת המשתמש סובל מכאבי צוואר וראש.

מאחר והישיבה המקובעת והלא ישרה גורמת לכאבים, יש לקום כל חצי שעה ל-2-3 דקות פעילות משחררת. כמו-כן, יש להנחות את הילד לדווח להורים אם יש הופעת כאבי גב או כתפיים בזמן הישיבה או אחר כך ולגשת לייעוץ פיזיותרפיה במידת הצורך. להרחבת הידע, ניתן להיכנס לאתרי משרד הבריאות, ארגון בטרם ומכון התקנים.

יונתן אבשלום הוא אחראי פיזיותרפיה מחוזי בקופ"ח לאומית.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום