פרסביופיה - תופעת זוקן הראייה ופתרונותיה

(0)
לדרג

עם הגיל "מתבגרת" גם הראייה, ופתאום קשה לקרוא ולעבוד מול מחשב. משקפיים מתאימים או פתרון ניתוחי יבהירו מחדש את התמונה

מאת: מאת ~~ד"ר שמואל לוינגר~~

מגיל 40 ומעלה חלה ירידה בחדות הראייה מקרוב. בהדרגה, מתחיל תהליך שבו האותיות שעל דפי העיתון או הספר מתחילות "להיטשטש". כאשר הראייה במיטבה, אם איננו רואים בבירור את הכתוב, באופן טבעי נקרב את הדף אל העיניים. כאשר מתחיל תהליך של זוקן הראייה, כדי לקרוא נרחיק את הדף וכך ניעזר במיקוד למרחק, אשר בדרך כלל לא נפגע בשלב ראשון. תהליך זה הדרגתי ומושפע ממצב הראייה שקדם לזוקן הראייה. תהליך זה שונה מאדם לאדם.

גם העיניים, בדומה למערכות שונות בגוף, מתבגרות. תהליך זה, הקרוי זוקן הראייה (פרסביופיה) ומחייב משקפי קריאה, מאפיין יותר מ-85% מבני ה-40 ומעלה. בקבוצת גיל זו, גם כאשר אין קוצר ראייה, רוב האנשים יזדקקו למשקפי קריאה. אצל כל אדם תהליך הירידה בחדות הראייה יתפתח בקצב ובדרגה שונים. בתחילה מתקשים לראות אותיות קטנות על הדף, ובהמשך קשה לראות גם אותיות גדולות במרחק גדול יותר, כמו המרחק מול מסך המחשב. למאמץ להתמקד בכתוב מתלווה לחץ בעיניים ולעיתים גם כאבי ראש לאחר הקריאה.

הגורמים לזוקן הראייה

זוקן הראייה, נובע מהיחלשות השריר הציליארי (הטבעתי) האחראי על גמישות עדשת העין. תהליך זה גורם לירידה הדרגתית ביכולת התאמת העין לראייה טובה מקרוב, היות שיכולת העדשה להתמקד הולכת ופוחתת עם הגיל. באופן טבעי, בגיל צעיר המיקוד נעשה על ידי השריר הציליארי, המחובר לעדשת העין על ידי סיבים מיוחדים המעבירים את תנועת השריר לעדשה - זונולות.

כאשר השריר מתכווץ, הזונולות מתרופפות והעדשה מתרחבת ומתמקדת במרחק קרוב. כאשר השריר הופך רפוי, הזונולות נמתחות והעדשה הופכת לשטוחה יותר ומתמקדת רחוק.

קיימות שתי סברות עיקריות בנוגע לתהליך שחל בסביבות גיל 40 וגורם לירידה ביכולת הראייה מקרוב: הראשונה גורסת כי העדשה לא גמישה בשל שינוים שחלים בסיבי הקולגן המרכיבים אותה.

במצב זה, למרות שהשריר הציליארי ממשיך להתכווץ ולהתרפות, אין שינוי בעדשה ואין מיקוד. על פי השנייה, במשך השנים חל שינוי במבנה גלגל העין ובפעילות השריר הציליארי והזונולות הקשורות אליו ולעדשה. לכן, ייתכן שתנועתם אינה אפקטיבית כפי שהייתה בגיל צעיר, ומשום כך העדשה לא נעה ואינה מצליחה לבצע מיקוד טוב מקרוב.

תראו את הפתרונות

התאמת משקפיים - כאשר מתחילים לחוש קושי בקריאה וצריכים לקרב את הדף או להתקרב מאוד אל מסך המחשב, זהו השלב שבו יש לעבור בדיקת ראייה על ידי רופא העיניים על מנת לוודא שמדובר רק בזוקן הראייה ולא במחלות עיניים. לאחר מכן יש לעבור בדיקת חדות הראייה על ידי אופטומטריסט מוסמך, על מנת להתאים משקפי קריאה.

לאלה אשר אינם רואים טוב גם מרחוק, יותאמו משקפיים לראייה מרחוק ומקרוב. המשקפיים הנוחים יותר, שחוסכים הזדקקות למספר זוגות, הם משקפיים בעלי עדשות מולטי פוקאליות - דרך החלק העליון רואים היטב למרחק, ודרך התחתון רואים היטב מקרוב.

החלק האמצעי של העדשה מאפשר ראייה טובה גם למרחקי הביניים, כגון מסך המחשב, כל זאת ללא קו הפרדה. חסרונם של משקפיים אלה בכך שלעיתים קיים קושי להסתגל אליהם מכיוון שהעין צריכה להסתגל לשני מוקדים - רחוק וקרוב.

ניתוח לייזר - מכיוון שההזדקקות למשקפי קריאה מעידה על הגיל, עבור מי שרוצה להמשיך ולשמור על מראה נטול משקפיים, ניתן לעבור ניתוח לייזר מולטי פוקאלי. ניתוח מסוג זה, הקרוי "פרסבילאזיק", מחזיר לשתי העיניים את יכולת הראייה המולטי פוקאלית (בדומה למשקפיים מולטי-פוקאליים) לכל טווח המרחקים: רחוק, קרוב וטווח ביניים.

באמצעות קרן הלייזר, מעצבים את פני קרנית העין בהליך קצר, בהרדמה מקומית באמצעות טיפות וללא כאב. הטכנולוגיה שבאמצעותה מבוצע הליך זה מאפשרת זיהוי קשתית העין ומיקום קרן הלייזר במקום המדויק על פני הקרנית. כרטיס "חכם" מעביר את נתוני הבדיקה למכשיר הלייזר בשיטת ה-Wave Front, המשפרת את תוצאות הניתוח ואת איכות הראייה. הניתוח מתבצע בשילוב עם מכשיר האינטרלאזיק, המבצע פתיחת חלון טיפולי בעזרת קרן לייזר, ללא מגע יד אדם וללא שימוש בלהב כירורגי. הניתוח משפר את חדות הראייה ואת איכותה גם לרחוק וגם מקרוב, בכל עין בנפרד ובשתיהן יחד.

הליך זה מתאים רק לסובלים מרוחק ראייה +0.75 עד +4.5, המתקשים בראייה מקרוב או גם מרחוק, ואינו מתאים לסובלים מקוצר ראייה בלבד, כך שהוא מהווה פתרון לכ-70% מבין בני 40 ומעלה, אשר מרכיבים משקפי קריאה.

השתלת עדשה תוך עינית - כאשר יש צורך להחליף את העדשה הטבעית כמו במצב של ירוד (קטרקט), ניתן להשתיל עדשה חלופית מלאכותית. בעבר, עדשות מסוג זה אפשרו מיקוד מרחוק והמטופל הזדקק לאחר הניתוח למשקפי קריאה. כיום ניתן להשתיל עדשה מולטי פוקאלית - עדשה המיוצרת בהתאמה אישית, בהתאם לנתוני המטופל. כך ניתן להגיע לראייה טובה ומלאה, הן מרחוק והן מקרוב, ללא צורך בשימוש במשקפיים. הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית באמצעות טיפות אלחוש ואינו מלווה בכאב.

למרות שהעדשה מושתלת לצמיתות, הטיפול הפיך, ובמידת הצורך ניתן להוציא את העדשה או להחליף אותה. ניתוח מסוג זה מתאים לאנשים ללא מחלות עיניים ובעלי תשבורת ראייה יציבה. הוא מתאים לקצרי ראייה ממספר 3- עד 24- ולרוחק ראיה עד מספר 12+. התוצאה של ניתוח השתלת עדשה מולטי פוקאלית היא ראייה טובה מרחוק ומקרוב גם בגיל המבוגר.

ד"ר שמואל לוינגר הוא מנהל "עיניים" - רשת מרכזים רפואיים ואופטיקה.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים ושיפור הראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום