נטורופתיה: טיפול בפסוריאזיס

(0)
לדרג

לפי הגישה הטבעית, הסיבה לפסוריאזיס היא בין השאר עומס על מערכות הניקוי של הגוף. טיפול נטורופתי בפסוריאזיס מתמקד בניקוי המערכות מרעלנים

מאת: מיכל לזרוביץ

פסוריאזיס היא הפרעה נפוצה בקרב האוכלוסייה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל יש כ-124 אלף אנשים הסובלים מפסוריאזיס. מדובר בתופעה אשר בה תאי העור מתחלקים בקצב מואץ מאוד, ובשל חוסר מקום התאים החדשים מצטברים מתחת לעור ויוצרים רבדים אדומים. שכבת העור תיראה מעובה, בעלת תפרחת המופיעה בעיקר במרפקים ובברכיים או בשניהם יחד, אך יכולה גם להופיע בכל מקום בגוף, כולל הקרקפת.

הרבדים מורמים מעט ומתוחמים היטב מהעור הבריא, צבעם אדמדם והם מכוסים קשקשים בצבע לבן-אפור, זאת בגלל שבפסוריאזיס קצב ייצור התאים גדול מקצב נשירתם. הפריחה אינה בהכרח מעקצצת או מגרדת, אך אם מגרדים עלול להיגרם דימום. הפסוריאזיס מופיעה בגלים ואיננה משאירה צלקות, למרות שגם בתקופות של הפוגה העור נשאר מעובה ויבש.

גם הציפורניים יכולות להיות נגועות בפסוריאזיס (אצל כ-530%-30% ממקרי המחלה). פגיעת הפסוריאזיס בבסיס הציפורן תגרום להופעתpitting , שקעים קטנים בציפורניים. סימן נוסף שיופיע במקרה של פסוריאזיס במצע הציפורן היא הופעת כתמי שמן מתחת לציפורן, או לחילופין עיוות של הציפורניים המלווה לעיתים בפטרייה.

כאשר המחלה פוגעת בכפות הידיים, בכפות הרגליים או בשניהם יחד היא נקראת postular psoriasis. אם הנגעים מופיעים במקומות נוספים בגוף, סביר להניח כי מדובר בפסוריאזיס.

פסוריאזיס יכולה לגרום לכאבים ונוקשות בפרקים (ארטריטיס דלקתית), באצבעות הידיים והרגליים. זוהי דלקת כרונית הפוגעת במספר מפרקים בצורה לא סימטרית.

אנשים הסובלים מפסוריאזיס, כדאי שיעצרו וישאלו את עצמם מה הסיבה לכך - האם הם חשים מוטרדים ממשהו או שעשו דבר מה שהם מתביישים בו וחשים כעת רגשות אשם? מעבר לכך, מאחר ומדובר בתופעה המלווה בקשקשים, לעיתים הדבר מצביע כי הגבולות של גופנו אינם מוגנים וניתנים לפריצה, דבר שיכול בין השאר להתבטא בהשפעה של אחרים על אותם האנשים הסובלים מפסוריאזיס.

הגורמים לפסוריאזיס

גנטיקה - הסיבה לא ברורה, אך מקובל לקשר את חלוקת התאים המזורזת עם גנטיקה. ניתן לראות הרבה מקרי פסוריאזיס במשפחות, לכן סביר להניח שהיא תורשתית.

מתח - לעיתים מתח הוא הטריגר להופעת המחלה.

תזונה לקויה - מערכת העיכול יכולה להיות מוקד הבעיה אצל אנשים מסוימים. תזונה לקויה משפיעה על תכיפות ההפרעה ומחמירה את הבעיה. לעיתים זיהוי וטיפול במזון אלרגני הוא המפתח להצלחת הטיפול. תזונה קלוקלת או עיכול לא תקין של חלבונים יכולים לגרום ליצירת רעלנים כגון פוליאמינים אשר תורמים ליצירה עודפת של תאי העור.

פטריית שמר, קנדידה - גם נוכחות של פטריית השמר קנדידה אלביקנס וחיידקים נוספים יכולה להחמיר את המצב. מצב שבו יש היעדר איזון בחיידקי הפלורה אשר במעי וקיימת נוכחות מסיבית של פטריית השמר קנדידה יגרום להפרעה בתהליך ניקוי רעלים מהגוף והחמרה של הפסוריאזיס.

תפקוד כבד לקוי - תפקוד הכבד חיוני כי הוא משמש כמערכת סינון של הגוף.

גורמים נוספים להתפרצות פסוריאזיס - שינויים הורמונליים, כוויות שמש, תרופות העלולות להחמיר פסוריאזיס כגון ליתיום, חוסמי בתא, וכן תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים. תרופות המדכאות פסוריאזיס, כגון סטרואידים הניתנים דרך הפה, יגרמו להחמרה קשה במצב הפסוריאזיס לאחר הפסקת לקיחתן.

הטיפול הטבעי

ראשית יש לאבחן את הבעיה הגורמת להופעת הפסוריאזיס ולהבינה. הטיפול הטבעי יתמקד בעידוד הגוף להפריש רעלנים דרך מערכות השתן והעיכול ולא דרך העור (דבר המתבטא בפסוריאזיס או מחלות עור אחרות).

טיפול תזונתי - אצל אנשים מסוימים הפסוריאזיס עלולה להיגרם על ידי תגובות אלרגיות למזון. ידוע כי המזונות הבאים עלולים לגרום לאלרגיה: חלב פרה, סוכר, מיץ הדרים ועוד. אלרגנים אלו יוצרים רעלנים בגוף, אשר בהמשך מביאים לעומס על המערכות אשר אמורות לפנותם ולסלקם מהגוף. כאשר מערכות סילוק הרעלנים בגוף אינן מתפקדות, נוצר עומס על מערכת העור שאיננה יכולה לפנותם, מה שעלול להתבטא כפסוריאזיס. ההדרכה כוללת הנחיות לתזונה אנטי דלקתית ואנטי אלרגנית ותזונה המכילה נוגדי חמצון הדרושה לשיפור במצב הפסוריאזיס.

ניקוי רעלים מהגוף, דהטוקס - מהסיבה שהוזכרה למעלה, לעיתים יהיה צורך בתוכנית דהטוקס (ניקוי מרוכז של רעלנים מהגוף) אשר מפחיתה את פסולת הרעלנים ומחזירה לתלם את מערכת העיכול.

טיפול בצמחי מרפא ותוספי תזונה - לאחר שמערכות הגוף יתנקו, יחול שיפור משמעותי במצב העור. כמובן שיהיה צורך להתאים גם תוספי תזונה וצמחי מרפא (המנקזים את הרעלים מהעור), שלהם אפקט אנטי דלקתי והם עוזרים גם בתהליכי העיכול. צמח כדוגמת גדילן מצוי משפר ניקוי רעלים של הכבד ומפחית התחלקות תאים מואצת.

התאמת משחות או פורמולות לטיפול מקומי בעור - מריחת פורמולות על העור עשויה להקל על תהליכי הגרד והדלקת, וכן לגרום לשימון העור והזנתו. הפורמולות מבוססות על צמחי מרפא, נוגדי חמצון, שמנים אתרים ושמנים צמחיים.

טיפים נוספים - חשיפה מבוקרת לשמש עוזרת במצב של פסוריאזיס. מומלץ ללכת בשמש בשעות הבוקר, כשקרינת השמש חלשה. פעילות זו תפחית מתחים ותשפר את העיכול. אם הפסוריאזיס בקרקפת, מומלץ לייבש את השיער באופן טבעי לאחר חפיפה ולא עם פן.

מיכל לזרוביץ, N.D, היא נטורופתית ואחות מוסמכת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום