ניתוח קיסרי: רשלנות רפואית?

(0)
לדרג

בית המשפט דחה תביעת רשלנות רפואית נגד בית החולים בני ציון, בגין ביצוע ניתוח קיסרי. נקבע, כי בנסיבות המקרה, ההחלטה לבצע ניתוח קיסרי היתה סבירה

מאת: מערכת PsakDin.co.il

בית משפט השלום בחיפה דחה תביעת רשלנות רפואית נגד בית החולים בני ציון, בגין ביצוע ניתוח קיסרי. נקבע, כי בנסיבות המקרה, ההחלטה לבצע ניתוח קיסרי היתה סבירה. התובעת הגיעה לבית החולים ביום חמישי בשבוע ה-40 להריונה, עקב ירידות בתנועות העובר. במהלך הבדיקה מצא הרופא כי העובר נמצא במנח רוחבי עם גב לאחור (למרות שיומיים קודם היה במנח ראש), וכי שאר הבדיקות תקינות. בסיום הבדיקה שוחררה התובעת לביתה והיתה אמורה לשוב לבית-חולים ביום ראשון בבוקר. למרות זאת, כבר ביום שבת חשה התובעת בצירים והגיעה לבית-חולים, אז התברר כי היא נמצאת בלידה אקטיבית והצוות הרפואי מסר לה שהיא חייבת לבצע ניתוח קיסרי, שכן העובר עדיין נמצא במנח רוחבי. מהלך הניתוח היה תקין והתובעת ילדה בת בריאה.

לטענתה, אי ביצוע ניסיון להיפוך כבר ביום חמישי, מהווה רשלנות, שכן לו היה מתבצע ניסיון להפוך את העובר, סביר שהיה מצליח, ולא היה צורך בביצוע ניתוח קיסרי. עוד טענה, כי לא הוסבר לה מה זה "מנח רוחבי", מהו הליך ההיפוך ומה המשמעות של ההמתנה עד יום א'.

בית החולים טען, כי ההחלטה להמתין עד יום א' היתה סבירה בנסיבות, תוך מתן דגש לסיכונים הכרוכים בביצוע הליך שכזה, ותוך לקיחה בחשבון שיתכן והעובר יחזור למצג הראש בו היה יומיים קודם לכן. עוד טען ביה"ח כי אין ערובה לכך שניסיון ההיפוך היה מצליח, וכי הוסברו לתובעת כל ההסברים הנדרשים בנושא.

החלטת הרופא - בחירה לגיטימית

השופטת תמר נאות פרי קבעה, כי החלטת הרופא שלא לבצע היפוך מיידי, ולהמתין עד יום ראשון, היתה בחירה לגיטימית בין שתי אפשרויות קיימות. נקבע, כי מדובר בהחלטה סבירה, מקצועית ועניינית, ואף אם בדיעבד היא התבררה כשגויה, הרי שלא ניתן ללמוד מכך על היותה רשלנית.

השופטת קיבלה את הסבריו של הרופא כי מדובר בהליך אלקטיבי ולא הליך חירום, כי היה סיכוי שהעובר יתהפך ממילא, וכי מקובל היה לבצע הליכים שכאלו ביום א' על ידי הצוות הקבוע, ואילו בשעה שהגיעה התובעת, נכח במקום צוות מצומצם במתכונת שבת.

לעניין טענת התובעת כי לא הוסבר לה מה משמעות מנח רוחבי והיפוך, נקבע כי בנסיבות המקרה, הדבר אינו סביר, ואף קשה לקבל את גרסתה של התובעת לפיה היא לא הבינה שמנח רוחבי משמעו שהתינוק לא יוכל לצאת דרך תעלת הלידה, וכי יהיה צורך בביצוע ניתוח קיסרי.

לאור דחיית התביעה, חויבה התובעת בתשלום הוצאות משפט של 11 אלף ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה
פורום רפואה ומשפט

למידע נוסף:
בקרו בערוץ לידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום