לידה לאחר סרטן בצוואר הרחם

(0)
לדרג

כנגד כל הסיכויים: לראשונה בישראל, לאה גיל-עד, חולת סרטן בת 39 שעברה כריתה של סרטן צוואר הרחם, ילדה תינוקת בריאה

מאת: מערכת zap doctors

למרות כל האזהרות של הרופאים ועם הרבה תקווה ואמונה ילדה השבוע לאה גיל-עד, ממושב ליד אשקלון את בתה הראשונה, שש שנים בדיוק לאחר שעברה את הניתוח להסרת סרטן צוואר הרחם בבית החולים כרמל. זו התינוקת הראשונה בישראל שנולדה בריאה ובזמן לאחר ניתוח גדול ומורכב להסרת סרטן צוואר הרחם.

"חשוב לי להעביר את המסר לכל הנשים שתמיד יש סיכוי ולמרות הסרטן אפשר להרות", אומרת עם דמעות של התרגשות לאה ששוכבת במחלקת יולדות ולא עוזבת את התינוקת החדשה שנולדה לה אחרי שנים של פחד וסבל.

"אנשים מתים מהסרטן הזה"

"הכל התחיל בבדיקה שיגרתית במירפאה לפני שש שנים", מספרת לאה, "הרופא הסתכל עליי ואמר 'יש לך סרטן בצוואר הרחם'. לא ידעתי איך לעכל את הבשורה ומה צריך לעשות ומיד דאגתי מה יהיה עם ילדים - רציתי מאוד להתחתן ולהיות אמא ואז הרופא אמר לי 'אנחנו עכשיו נלחמים להציל את החיים שלך, לא מעניין הריון ולא מעניין איכות חיים, אנשים מתים מהסרטן הזה' ואני הרגשתי שכל עולמי חרב".

לאה לא התייאשה ועברה עשרות מומחים ורופאים בארץ ובעולם עד שהגיעה לד"ר עופר לביא, מנהל היחידה הגניקואונקולוגית שבמחלקת נשים ויולדות בבית החולים כרמל, שפתח לה צוהר חדש של תקווה.

ניתוח נדיר ומורכב

"ההמלצות הרפואיות לפני שש שנים במקרה של סרטן בצוואר הרחם היו חד משמעיות", אומר ד"ר עופר לביא, המשמש גם כיו"ר הישראלי של האגודה הגניקואונקולוגית בישראל. "במקרה של סרטן כמו אצל לאה מתבקש ניתוח רדיקאלי וגדול בו מוסרים כל אברי הרביה הנרתיק צוואר הרחם והרחם, ואז כמובן אי אפשר להרות יותר ולהביא ילדים לעולם".

ד"ר לביא החליט לקחת סיכון ויחד עם פרופ' דניאל דרזון מבית החולים ליאון שבצרפת, בפעם הראשונה בישראל בוצע ניתוח מורכב להסרת הגידול מצוואר הרחם בביה"ח כרמל. כל הניתוח התבצע דרך הנרתיק מבלי לפתוח את הבטן כלל. בניתוח הסיר ד"ר לביא את צוואר הרחם והגידולים הסרטניים שבו וחיבר את הרחם ישירות לואגינה כדי לאפשר בעתיד ללאה להרות.

"זהו ניתוח מאוד קשה שהמטרה היא מצד אחד לבצע שימור הריון ולשמור על הרחם ומצד שני להיות באבטחה אונקולוגית שכל גידולי הסרטן יוצאים ולא משאירים אף גרורה", אומר ד"ר לביא. לאחר הניתוח הנדיר שבו צפו כל הגניקולוגים המובילים בישראל באמצעות שידור הניתוח לאולם הכנסים של בית החולים כרמל, שוחררה לאה לביתה והחלה להגיע באופן שוטף לבדיקות מעקב כדי לוודא שהסרטן לא חוזר.

"רוצים עוד אח או אחות"

חודשיים אחרי הניתוח לאה התחתנה עם בחיר ליבה ערן אותו הכירה דרך האינטרנט. "היה לי חשוב שהוא יידע על הניתוח ועל הסיכויים שלי ללדת. ישבנו ודיברנו על הכל והאהבה שלנו ניצחה לבסוף",אומרת לאה. "ערן צועד איתי מאז לאורך כל הדרך".

והדרך לא הייתה קלה מתברר, לאורך השנים לאה עברה כמה הריונות שהסתיימו בהפלות ואף נסיון להרות בעזרת הפריית מבחנה הסתיים בהפלה. לבסוף לאה הצליחה נכנסה להריון באופן טבעי ושבעה שבועות לפני תאריך הלידה המתוכנן היא אושפזה במחלקה להריון בסיכון בביה"ח כרמל.

לאה ילדה בת במשקל 2,423 ק"ג בניתוח קיסרי אחרי 36 שבועות ואחרי ירידת מים טבעית. "אין גבול לאושר שלי", אומרת לאה. "זאת אומנם הלידה הראשונה שלי אבל אנחנו בהחלט רוצים עוד אחות או אח לתינוקת החדשה שלנו, לחיוך שלה אין מחיר בעולם".

צילום תמונות: אלי דדון

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום