הצעת חוק: בדיקת איידס לעבריין מין

(0)
לדרג

ח"כ אורי אריאל הגיש הצעת חוק אשר תחייב עברייני מין לעבור בדיקת איידס. על-פי תוצאות הבדיקה, הקורבן יחליט אם יש צורך לעבור טיפול מונע

מאת: מערכת zap doctors

נפגעי ונפגעות עבירות מין מצויים בחרדה האם כתוצאה מכך שהותקפו, הם נדבקו בנגיף האיידס. כיום החוק איננו מאפשר לחייב פוגע או אנס - לעבור בדיקה שכזו, שתגלה האם על הקורבן לקבל טיפול מונע. הצעת חוק חדשה של ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), תחייב עברייני מין לעבור בדיקה לגילוי איידס.

הבדיקות הרפואיות מאפשרות כיום לקבוע בוודאות אם אדם נדבק באיידס, רק כעבור חודשים מיום ההדבקה. קורבנות תקיפה מינית נאלצים להחליט מיד על קבלת טיפול מונע, שעשוי להציל את חייהם, למרות שאינם בטוחים שאכן נדבקו. טיפול מונע שכזה (הקרוי 'הקוקטייל'), עלול לגרום לתופעות לוואי קשות של שלשולים קשים, כאבי בטן, בחילות ואף מוות. השימוש בו יעיל רק אם ניטל תוך ימים בודדים מרגע החשיפה לנגיף. כתוצאה מכך מוצאים עצמם הקורבנות במצב בלתי אפשרי, שבו הם חייבים להחליט מיידית על טיפול אשר יש לו השלכות קשות על בריאותם, למרות שאינם יודעים אם אכן נדבקו. קשיים אלו מתעצמים כשמדובר בילדים הנאלצים להתמודד בנוסף עם טראומה קשה וחרדות.

הזכות להיות בריאים

לדברי ח"כ אורי אריאל, "קשיים אלו יכולים להימנע, אם על-פי החוק החדש - החשוד או הנאשם יחויבו בדיקה לגילוי נגיפי איידס". בעוד שבית המשפט יכול להתיר עריכת בדיקה כאשר זו נדרשת לצורך איסוף ראיות פליליות, מוצע בהצעת החוק, לאפשר לבית המשפט לחייב ביצוע בדיקת דם גם כאשר יש לכך השלכה ממשית על שלומו הפיזי והנפשי של נפגע העבירה.

"אמנם חיוב חשוד או נאשם בבדיקה שכזאת פוגע בזכויותיו לכבוד ולפרטיות", אומר ח"כ אריאל, אולם בנסיבות מסוימות, זכויות אלה מתנגשות בזכותו של נפגע העבירה לבריאותו.

הצעת החוק נוסחה ביוזמת המועצה לשלום הילד ובסיועה. יש לציין כי בניו-יורק קיים חוק המאפשר חיוב בביצוע בדיקות איידס לעברייני מין.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נפגעי/ות תקיפה מינית - תמיכה
פורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום